Träna för 12-milatur på sex månader

Nyårshelgen tog hårt på mig. Mellan groggarna så slog jag vad med en kompis att vi skulle göra en 12milatur mot slutet av sommaren. Min förhoppning var att han var så berusad att han inte skulle komma ihåg det men häromdagen dök ämnet upp igen.

Jag är i grunden helt otränad för denna typ av aktiviteter men jag har ett fysiskt jobb och går/cyklar när jag ska kortare sträckor (ca 3 resp 7 km)

Tanken är att avverka dessa tolv mil på ca 12-14 dagar beroende på väder. Sträckan är Ritsem-Kvikkjokk, inte alltför kuperat.

Ett par ordentliga kängor måste införskaffas. Hur långt bör man gå i dessa innan de är "ingådda"? Förslag på kängor?


/Vojma
 
Att som normaltränad gå 12 mil på 12 dagar ska inte vara några som helst problem. Moderna kängor (Meindl Island Pro t.ex.) behöver du inte "gå in". Det handlar mer om att lära känna dina egna fötter - behöver du tejpa något i förebyggande syfte eller kan du som jag stoppa fötterna i kängorna och bara gå?
 
Tja, bästa träningen är ju att ge sig ut och gå med ryggsäck med lite vikt i, och om du börjar i god tid så får du helt garanterat dina kängor väl ingångna också, så du fixar liksom båda sakerna på en gång.
 
Att otränad gå med last är rätt skilt från att gå på söndagspromenad. Så preparera fötterna och börja gå med låg last och eftersom du skall gå i ca 11/2vecka i följd så måste du klara av alla dagarnas alla steg, 120km är vad det är. Att gå fredagkväll, lördag och söndag är vida bättre än att inte gå alls.
Cirkelpromenader hemifrån är enklast, helst med en kompis. Börja kort och läng turerna efterhand. Ta med fikapaket och regnkläde samt sittlapp till att börja med. Glöm inte att dricka vatten.
go tur
 
Är du vid normal hälsa, så tror jag inte du behöver vara det minsta ångerfull inför ditt nyårslöfte ;). Som du beskriver det handlar det ju inte om någon konditionsmässig prestation, och med din rörliga vardag bör dina leder/senor vara acceptabelt "grundsmörjda" för att du skall slippa direkta överansträngningsskador. Naturligtvis är det bra att på förväg försäkra sig om, att din kropp trivs med den ryggsäck och de skor du tänkt dig ha med. Men om du inte tänkt packa extremt tungt, eller vet med dig, att du har rygg/axel/knäproblem, så behöver du knappast någon trist och tidsödande mängdträning med fullastad ryggsäck. Jag hade inte en tanke på något sådant, ens när jag som otränad småbarnsmamma med stillasittande jobb skulle ut på tvåveckors tur med ett barn i magsele och en ryggsäck med bägges våra grejor på ryggen (men ok, jag levde nog högt på min goda grundhållning och starka rygg).

Ni kommer säkert att få en del insikter på turen - t ex om hur tunga alla "bra att ha"-prylar verkar efter en veckas kånkande på ryggen ;). Men ni kommer att fixa det och - framför allt - ni kommer att få massor med nya intryck, tankar och upplevelser :). God tur!
 
"Ett par ordentliga kängor måste införskaffas. Hur långt bör man gå i dessa innan de är "ingådda"? Förslag på kängor?"

Man måste inte ha ordentliga kängor, om ordentliga betyder grova, tunga. Satsa på så lätta som möjligt och fundera tillochmed på skor, eventuellt med damask. Du kommer gå så mkt lättare och snabbare. Om du tror att du behöver vriststöd så är det bättre att ha ett riktigt vriststöd (tex http://www.xxl.se/Root/Träning-&-Hä...e-Line-Ankle-7771-Vriststöd/p/1039903_1_Style) tillsammans med skor än en känga som oftast inte ger särskilt bra vriststöd. Ju lägre häl/klack skorna har desto mindre stöd behövs eftersom det blir mindre hävstång som vill vrida foten ur led.

Gällande sträckan så tror jag inte det kommer vara några problem alls! Lycka till.
 
"Ett par ordentliga kängor måste införskaffas. Hur långt bör man gå i dessa innan de är "ingådda"? Förslag på kängor?"

Man måste inte ha ordentliga kängor, om ordentliga betyder grova, tunga. Satsa på så lätta som möjligt och fundera tillochmed på skor, eventuellt med damask. Du kommer gå så mkt lättare och snabbare. Om du tror att du behöver vriststöd så är det bättre att ha ett riktigt vriststöd (tex http://www.xxl.se/Root/Träning-&-Hä...e-Line-Ankle-7771-Vriststöd/p/1039903_1_Style) tillsammans med skor än en känga som oftast inte ger särskilt bra vriststöd. Ju lägre häl/klack skorna har desto mindre stöd behövs eftersom det blir mindre hävstång som vill vrida foten ur led.

Gällande sträckan så tror jag inte det kommer vara några problem alls! Lycka till.

Men i slutet på sommaren kan det stundtals vara kallt i fjällen så varma skodon är nog inte fel. Tänk på att det är nybörjare som frågar, då tycker jag nog att man bör prioritera något som håller en torr, varm och stabil på foten. Ska man bara gå en mil om dagen bör vikten på kängorna inte vara speciellt kännbar.

Jag går själv i vanliga approachskor när jag ska förflytta mig snabbt och/eller på kortare turer. Men bara när det är hyfsat torrt, annars är det kängor som gäller. Att hitta en universallösning är svårt och vet man inte på förhand om hur det ser ut tycker jag att man bör köra safe, alltså vanliga beprövade, halvhöga kängor.

Jag vet att blöta fötter inte bekommer en del här men för mig hade det varit rena pesten att klafsa omkring så i en eller flera dagar, ännu värre 1-2 veckor..
 
Men i slutet på sommaren kan det stundtals vara kallt i fjällen så varma skodon är nog inte fel. Tänk på att det är nybörjare som frågar, då tycker jag nog att man bör prioritera något som håller en torr, varm och stabil på foten. Ska man bara gå en mil om dagen bör vikten på kängorna inte vara speciellt kännbar.

Jag går själv i vanliga approachskor när jag ska förflytta mig snabbt och/eller på kortare turer. Men bara när det är hyfsat torrt, annars är det kängor som gäller. Att hitta en universallösning är svårt och vet man inte på förhand om hur det ser ut tycker jag att man bör köra safe, alltså vanliga beprövade, halvhöga kängor.

Jag vet att blöta fötter inte bekommer en del här men för mig hade det varit rena pesten att klafsa omkring så i en eller flera dagar, ännu värre 1-2 veckor..
Håller med i detta, även om stödet kanske inte bhövs så satsa på skor som håller dig varm och torr. Jag hatar att vara blöt om fötterna flera dagar i sträck. Det är skillnad på en kort dagstur eller löprunda, då spelar det ingen roll eftersom man kommer in och kan torka. Två veckor i tält med blöta fötter är ingen höjdare.
Annars goda råd i tråden, börja träna med vikt på ryggen så att du vänjer dig vid det. 10-12 km/dag är ingen match om du i övrigt är hel och frisk.
Lyckat till!!
//Per
 
Blöt blir man oavsett tycker jag, antingen av svett eller av väta utifrån. Ett par GTX-kängor kommer inte vara torra när de väl blivit mättade av svett.

Vill man ändå ha goretexmembran så finns det gorestrumpor som kan funka ok, då finns det iallafall en rimlig möjlighet att torka dessa.

Det finns också GTX-kängor som egentligen är löparskor med lite högre skaft, det kan kanske vara ett vettigt mellanalternativ. ex. http://www.inov-8.com/New/Global/Product-View-Roclite-286-GTX.html?L=26&A=Trail&G=Male

Det jag framförallt är negativ till är tunga, styva kängor som inte har någon ökad funktion jämfört med lätta kängor/skor, eventuellt med GTX-strumpor och separat vriststöd. Vad jag förstod så ska användaren inte spänna fast stegjärn på skorna och då bör de inte vara styva heller.

En liten anekdot: Jag och en kompis ägnar oss ibland åt snabbvandring, Vi har varit väldigt likvärdiga i hastighet på sommarvandringar där kompisen använt gymnastikskor, senaste vandringen valde han kängor (ändå relativt lätta typ http://www.fliesbergs.se/Produkter/Skor-Kaengor/Kaengor/Meindl-Kansas-GTX). Han kunde inte hålla vår normala hastighet utan att börja småjogga. Han var alltså inte trött, det gick bara inte att gå lika snabbt. Skillnaden var påtaglig, mkt större än jag trodde det skulle vara. Nu handlar ju inte frågan om snabbvandring men kanske intressant input ändå.
 
Blöt blir man oavsett tycker jag, antingen av svett eller av väta utifrån. Ett par GTX-kängor kommer inte vara torra när de väl blivit mättade av svett.

Där går våra åsikter isär såvida man inte halvspringer i kängorna vilket ju inte riktigt är meningen. Man ska svettas rätt rejält innan man kommer upp till samma nivå som regnvåta lågskor.

Är väl medveten om att det inte går att gå lika snabbt i tyngre kängor som i löparskor/approachskor men det anser jag nog inte som relevant för en fjälltur där man ska gå 1 mil om dagen. Då är det andra saker som är betydligt viktigare för valet av skodon.
 
Jag tackar allra ödmjukast för alla svar och glada tillrop.

Då är det väl bara att börja packa ryggsäcken för att vänja ryggen/axlarna. Jag räknar med att ryggsäcken kommer att väga minst 20 kg "i skarpt läge", men räcker det att jag tränar med mindre vikt och tar längre träningsturer eller bör man köra med den tilltänkta vikten?

När det kommer till skorna så hade jag sett framför mig en sko av typen Lundhags Syncro Med/High men som jag förstår er så ska det gå bra med en ännu lägre sko.
 
Mitt bästa "träningsråd" är att du går in för att minska packningsvikten. Effekten på upplevelsen kan inte överskattas :).
Bara som jämförelse: för en tur på 12 dagar skulle min egen packning väga under 10 kg (ca 4 kg i grundvikt, ca 5 kg mat, 400 g gaspatron = 230 g bränsle). OBS jag påstår inte alls, att du skall ha 10 kg som något realistisk mål - mitt sätt att packa är resultatet av ett antal årtiondens ofta felslagna experiment, och naturligtvis har jag hunnit utbilda rutiner och samla på mig en del lätta prylar inkl. egentillverkade detaljer.
Men inte ska du behöva bära på 20 kg, ens som nybörjare med "normaltung" utrustning. Försök landa på 15 kg som övre gräns - du kommer att märka skillnaden :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...