Forspaddling, Norra Värmland?

Hej Forspaddlere

Jeg er en dansk som brukar holde semester i Norra Värmland, när Torsby. I denne sommer har jeg forsøkt at hitta ställen der det går at prøve forspaddling i öppen canadenser.

Jeg har forsøgt i Ljusnan (ovenfor Brockensjøerna), Jolälven (ovenfor Badasjön), Mangslidälven (ovenfor BrockenSjøerna), ock Femtåan.

Även om jeg tror at der var relativt mycket vatten i systemerne, var det mit indtryk at det var mycket stenigt og næsten omöjligt at ta sig frem. Även om jeg hade en erfaren paddler med mig.

De klassiske padleställen övre Rottnan ock Klarälven (själv Strängsforsen) er jo fine, men der er liksom inte mycket forspadling i det.

Aller helst ville jeg hitta et sted hvor man kunne ta en tur på mindst en halv dag, men gerne längere. Gerne med lidt afvekslende fors og jämne sträckor.

Er der nogen der har erfaring med nedre Rottnan (efter kraftstationen)?

Skal jeg bare vänte til der kommer mere vatten i systemerne? Eller kan det väre sant at et lantskap med så mycket vatten inte har en rejäll forssträcka? Er jeg tvungent at ta mej til Trysilälven eller Västerdalsälven, eller findes der noget närmere?

Alle tips er välkomna!

Rasmus
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...