svängradie

Är det möjligt att göra en hel cirkel med brädan? provar men kommer bara halva varvet sen tappar jag farten.
 
Hmm...

Låter himla kul!

Det verkar dock jävligt svårt.
Har du provat att komma i hög fart till de planare delarna i en backe, där du sedan skär i?

Ju högre upp du ska tillbaka i backen, desto mer fart tappar du.
 
Jodå, det går

Jag har sett brädåkare göra sådana svängar och då gärna i flackare partier av backen. Gemensamt för samtliga var att de hade hårda pjäxor och brädor av carving-typ. Jag har försökt själv också men precis som du så får jag alltid sladd efter drygt halva svängen.

/Mille

P.S. Hela varv runt x-axeln brukar jag dock klara av galant (både med och utan hopp ;-)
 
Det går

Jo då, det går att köra i en cirkel även utan hårda skor. Det är bara att ta bra med fart, när du sedan kommer ner till ett plant parti svänger du så mycket det bara går, utan att "sladda". Det ska bara bli ett streck i snön efter brädan. Har du för mycket vikt på nosen kan det hända att nosen skär ner och du får en ganska ordentlig flygfärd med huvudet före.

Viktigt med fart. Ju mer desto roligare.
 
alpinbräda.

längtade länge, men kom till skott förra vintern... importerade en oxygen alpin/storslalombräda från frankrike.

kortare bräda, mer midja =carving utav bara h-vete.
har nog aldrig gjort en sladdsväng sen jag lärde mig åka på den. går gryyyyymt fort.
med en sån bräda (och givetvis hardboots) kan du göra två loopar runt y-axeln på raken.

lite sämre att hoppa med. inget stabil och det känns som man bryter förrerna när man landar, men om man är ute efter surfkänslan, som jag finns inget bättre än alpinbrädor.
skippa hoppen och börja surfa!
/j
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.