tips till en nybörjare?

Hejsan!

Jag är sugen på att börja fördriva fritiden med att lära mig att stå på en bräda!Jag bor i platta Örebro med några backar några mil härifrån.....Finns det någon som vet vad ska jag ha för bräda och bindningar och vilka skor ska det vara till det hela? Jag har som sagt aldrig stått på en bräda tidigare och är en medelhyffsad slalom åkare. Jag vet att det är en enorm marknad där ute med skor och brädor och det är det som gör mig så förvirrad.
Jag väger 60kg och är 163cm lång.

camilla
 
Är du nybörjare så börja med att hyra bräda, snacka med dem du hyr av så får du säkert rätt. Det tar lite åkning innan man blir 'bättre' än brädan.

När du är i backen så är tålamod a och o. Det tar allt mellan en timme och två dagar innan du kan stå på brädan utan att ramla (helt oförklarliga fall kommer du att tycka). Liften kan vara helt hopplös i början om det är släpliftar. Kan du hänga (armarna runt halsen alltså) på någon skidåkande kamrat de första gångerna så underlättar det.

När du åker utför så tänk på att alltid stå på en kant på brädan, alltså luta dig åt något håll. Att bara åka med brädan platt mot marken är svårt. Fart är stabilitiet, strunta i de plattaste backarna och ge dig minst på blå backar från början, det gör det enklare att hela tiden stå på en kant.

Lycka till!

/Mille
 
Hej!
Jag lärde mig åka bräda i relativt vuxen ålder och plockade upp detta tips i en bok innan jag satte igång. Jag gick från "noll till svart pist" på ungefär tre timmar.

Ha tyngden på den främre foten när du åker. Detta för att kunna sladda ut lite med "aktern" på brädan när du vill snabba upp en vändning eller, mer ofta, bara bromsa upp farten lite. Man ser ofta nybörjare som helt utan styrsel far iväg nerför backen just precis därför att de följer den naturliga instinkten att luta sig MOT sluttningen (uppåt i backen). Överdriv gärna svängadet lite i början, lyft medvetet bakre foten runt i svängen om du behöver. Resten kommer naturligt när du fått in det nya rörelsemönstret i skallen!

Det andra tipset jag vill föra vidare är att du ABSOLUT ska ha en vettig hjälm och ett par bra handledsskydd, för händerna tar fruktansvärt med stryk i inlärningsfasen när man åker och välter hit och dit.
Lycka till och Mycket nöje!
/Richard
 
Se till att du får bindningarna iställda så att de har en chans att funka. Ofta sitter bindningarna förskjutna på brädan så att tårna hamna väldigt långt ut, det innebär att när du gör en tåsväng och börjar kantställa så tar tårna i snön och stör både balans och kantgrepp. Dock ett vanligare problem för killar med generellt större fötter.

Det kan också vara idé att se till att framfoten verkligen pekar framåt, istället för den vinkelräta position som de flesta hyrbrädor verkar ha fastnat i.
 
jag har bestömde mig förut att lära mig åka snowboard i vinter, har stått på en snowboard en gång, åker annars bara skidor och telisar. Men i år ska jag lära mig åka bräda, så jag kommer nog ha en del nytta av tipsen jag okså..

//snowy
 
Försökte lära min syster att uppskatta brädan

Hon ansåg att jag var en bra lärare men trots det gav hon upp efter två dagar sägandes att detta gör jag inte mer.

Alla tips som är här är mycket bra, framförallt tålamod. Det som jag känt är viktigt det är att ta befälet över brädan. På skidor kan man glida med lite grann men bräda kräver större uppmärksamhet, framförallt i början. Att verkligen ta i och se till att brädan gör som man vill är mycket viktigt. Detta kräver förstås att man vet vad man vill, men det är inte sä svårt efter som det oftast gäller att ta sig ner för backen i början.

Ett annat tips. Ploga inte! att hasa sig ner för en backe är ofog och ger inget varken till åkningen elelr ens egen utveckling. Våga uppleva lite fart, det blir t o m enklare att åka då.
 
Re: Våga...

Skumberg; sa:

...men när du gör det, knyt nävarna och eventuellt håll in armarna. Verkar enkelt men det kan rädda dig från ajaj om det skulle gå åt skogen nångång. Träna på att stanna kontrollerat.
mvh/Sammy davis
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.