Fjällrödingflugor??

Fesk Rauto

Nåt med rött för torrfluga i rinnande vatten där de leker..sommar till sensommar beroende på vad man anser som sommar. 'Varmtid'..vattentempat.
Drag i silver ofta enklast..vibrato.

Sjö:
Små, svarta.. Flugfiske, med tunn tafs. Liten käft, små krokar.
Mask o kastspö, bottenplacerat.
Pimpel: röda färger på pimplet.. dessert räkor, maggots.. jigga lugnt, med få ryck om än ibland för blänka långt synligt.

bild:
http://northalpine.bravepages.com/Chartrout.html
Fotona från mitt kommande land i ägo.. Är mkt försiktig i att ge ut sånt, så att man låter de få rödingar som nu finns få bli till.. leka i fred.
Blir bara färre med storröding-vatten.. Ett problem.
Är rena akvariet i unikum.. man brukar sluta fiska och bara studerar dom.. ädelstenarna. Man lär sig så mycket av bara det..
 
Greta Garbo?

Kul "tråd" det här!
Det finns en massa bra flugfiskeliteratur som berör rödingens mystik.
Kan varmt rekomendera Peter Ögren & Bo Isovaara.
Min erfarenhet ihop med denna literatur säger mig att rödingen inte är så OTROLIGT selektiv som många vill tycka. Jag tror att mystiken kring rödingen hjälper till att tycka så.
Vad som däremot kan konstateras är att det fönster som rödingen ser vår fluga i, är väldigt begränsat, då den kryssar fram väldigt ytligt. Presentation och tur är nog än viktigare än flugval.
Jag kommer inte ihåg vilken av böckerna det var men; Det tipsades om att man kan streaka en lite större fluga kraftigt när rödingen är på G mot flugan, för att påkalla upmärksammhet.
Har provat det utan framgång men det kanske är någon annan som har lyckats?

//Morgan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.