Flygförbud på Sandåslandet?

Jag går och fiskar...
...kan du sjunga när du, i stället för att flyga, går ut på vidderna i det fjärran Sandåslandet.
På Norrlänska Socialdemokratens nättidning kan du läsa mer om förslaget från Naturvårdsverket till Miljödepartementet, som går ut på att på sikt förbjuda flygtrafik inom områden som tillsammans är ca 10 000 km2
Förslaget har och kommer säkerligen att skapa en intressant debatt.

Vad tycker ni?
Bra eller dåligt?

http://www.inorr.se/nsd/index.php?artikel=100303&paper=nsd
 
Flygförbud ur fiskeperspektiv!

Tack för ditt tips Christian. Men...
Då denna fråga är så mycket mer än tyst eller inte tyst på Kebne., så vill jag lufta de positiva och de negativa sakerna med förslaget ur en fiskesynvinkel här på forumet för FISKE!!

Så, kära fiskefränder;

Kommer flygförbud på Sandåslandet att innebära en bättre fiskemiljö för fiskar och fiskare?
Hur blir det med de områden som är förhållandevis enkla att vandra till? Får vi ett koncentrerat slitage där?
Kan det vara så att detta blir ett filter mot oseriösa fiskare, eller får vi ett större mörkertal vad gäller kaggfiske och liknande?
Hur blir det med den "bevakning" som t.ex. KirunaFlyg ,eller liknanade, automatiskt står för när de skjutsar ut sina gäster?
Kommer Luftfartsverket kunna kontrollera inflygning ifrån våra grannländer?

Ja, frågorna är som sagt många...
Vad tycker NI?
 
Med...

risk för att få på tafsen...men jag ser gärna att flyget får fortleva. Det må vara själviskt och kanske miljöpolitiskt okorrekt, och möjligtvis kontraproduktivt på lång sikt, men för min del så är det fisket som är det intressanta.

Tillgången till flyg innebär att jag kan välja att ha med mig en utrustning som är inriktad just på (flug)fiske, dvs lite mer skrymmande saker som vadare, vadarskor m.m.

Om jag skulle traska ut till vattendraget i fråga så skulle det innebära en helt annan packning, och även om vanding är trevligt så gör jag det helst invid vattendraget, dvs upp- och nedför vattendraget med min fiskepackning.

Att det sedan, mest troligt, skulle innebära ett ordentligt avbräck för diverse (fisketurism)företag som mer eller mindre lever på att deras kunder flygs in är en annan, för dem, viktig aspekt.

Som jag inledde så är det väl jag som är bekväm av mig, och då även möjligtvis miljöovänlig, men det är mina åsikter.

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-12-05 kl 11:01]
 
Re: Flygförbud ur fiskeperspektiv!

Förvisso så fiskar jag inte men jag tycker ändå att fiskeflyget ska få fortsätta. Jag blir lika glad idag ,på gränsen till 30, som jag blev när jag var 13 och såg en DH Bäver på flotörer landa på sjön. Inte stör jag mig heller på helikoptrarna även om dom inte är lika bildsköna enligt min mening. Men den absoluta vinnaren är dom metall lackade Republic Sea-Bea´na som Porjus fiskflyg har (hadde?).

Vad det beträffar LFVs kontroll av inflygningar från våra granländer så är väl dessa flygrörelser tvungna att "fila" färdplaner som anger "destination", och skulle det vara så att de avviker från sin rutt för att flyga/landa inom eventuella R-områden så kommer väl en incident rapport att skrivas och utredas. Finner man att befälhaveren gjort det medvetet utan att en nödsituation förelegat så kommer väl vederbörande att bli utsatt för någon form av sanktion. Men i praktiken så måste det väl till att någon person som sett det anmäler att flygning skett där den inte får ske. Det var länge sedan jag läste flygteorin så jag är inte helt uppdaterad på vad som gäller med de nya "harmoniserade reglerna" inom EU.

/Jesper
 
Självklart så ska man även i fortsättningen få flyga in till de nordligaste delarna av vårt land. Som jag argumenterat för i den närbesläktade pågående tråden så anser jag att bullerargumentet generellt är svagt, om man bortser från vissa lokalisationer och tider i fjällvärlden. Norrbotten är stort och området som utgörs av sandåslandet är i storleksordning med Skåne och jag tror därför inte att det relativt sett få antal flygtransporter som sker utgör någon större miljö- eller bullerpåverkan. (Den huvudsakliga fisketurismen till området äger dessutom rum endast under juni till augusti.) I detta får man ju ha i åtanke att all friluftsaktivitet har en miljöpåverkan. När det gäller fisket så utgör förstås en ökad belastning ett hot. Med strikta catch and release regler, regler om redskap, fisketider och eventuellt kvotering så tror jag man kan nå ett hållbart nyttjande av våra fantastiska fiskevatten. Ett förslag om totalförbud för flygtransporter i Norrbottens fjällkedja i allmänhet och sandåslandet i synnerhet tycker jag präglas av en bristande insikt i lokala förhållande och skulle utgöra ett stort hot mot fiskecampsägare, flygföretag och närbesläktade näringar. Jag är helt för att man skapar långsiktiga hållbara lösningar i vilka man i vissa områden möjligen reglerar flygningar genom att till exempel ändra flygrutter. Ett totalförbud saknar dock enligt mig mening.

mvh
David
 
Låt flyget vara, har redan en i mitt tycke kort semester och jag fiskar heldre än att vandra långa transportsträckor. Visst kan jag störa mig på att det är mycket flyg på fjället men tror att ett totalförbud skulle skada mer än vad det skulle tillföra.

Det är lätt att komma ut på fjället, hoppas det fortsätter så!

/Superpuppan
 
Men..

Låt mig först göra klart att även jag tycker att man även i fortsättningen bör kunna ta flyget. Mycket är den anledning som "Superpuppan" ger. Jag önskar verkligen att jag kunde lägga 2-3 veckor på min "Sandås-resa" varje år, men det är inte möjligt. Alternativet är att gå till ett hyfsat lättillgängligt vatten. Samtidigt är detta den största risken med förslaget… Många med mig skulle tänka likadant. Man skulle skona svårtillgängliga vatten och ödelägga de övriga.
Men när David skriver:
"Med strikta catch and release regler, regler om redskap, fisketider och eventuellt kvotering så tror jag att man kan nå ett hållbart nyttjande av våra fantastiska fiskevatten."
Ja, då ringer varningsklockorna inom mig. Det är ju precis så vi har det i dag…!
Om allt är frid och fröjd med fiske och miljö på Sandåslandet så är det väl bara att köra på?
Någonting säger mig att så inte är fallet.
Ett litet stickspår i flygdebatten.

Vet någon förresten var man kan hitta en karta på de föreslagna områdena?

p.s. Tack Jesper för din mini-kurs i LVF´s metoder.

/Morgan
 
Om...

det är en karta över Sandåslandet så lär väl Lantmäteriets BD1 Treriksröset fungera?

Men om du menar en "utredningskarta" för det specifika förslaget, så har jag ingen aning...

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...