Holdersströmmen?

Heja,

någon som vet något om Holderströmmen i norra Jämtland?
Varit där eller hört något, vad som helst?

Mvh Niclas Appelgren
 
Holderströmmen!!

Holderströmmen är en fint strömmande å som rinner ner i Torrön.. Jag och min vän Pär var där ett dygn i början av Juli år 2002. Vi parkerade bilen vid bron som finns där ån börjar vid sjön Holdern och gick sedan nedströms med både spinnare och fluga, vi gick ända ned till Torrön och grillade där, inväntade de mörka timmarna av dygnet innan vi fiskade oss uppför till bron igen...Ån är väldigt fin, mycket strömmar, fina höljor, med mycket klippor som går som åsar under vattnet.. På många ställen var det lättvadat så man kom bra till, men på en del ställen var det snårigt och svårt att ta sig fram.. Mygg hade vi inte så mycket av, en del knott och sven fanns, men inte så att det störde... Mot nedre delen av ån fanns ett fint vattenfall med en intressant ström och ett riktigt djupområde,.. Där var det fint att stå...
Sååååååå till det väsentligaste, fanns där någon fisk??
Jag hade pratat med en äldre snubbe från Östersund, han sade att det finns fisk i ån, fin fisk, meeeen den är svår att få, bäst är under nattens mörka timmar..
På min rapport som vi sände in till Länsstyrelsen efteråt stod det: En del fisk finns i ån, men det är mycket småfisk... Jag hade på en Öring som kan ha närmat sig kilostrecket, men annars så var det bara hektostora fiskar vi fick... Inte så många heller..
Mitt i natten såg vi dock ryggen på en Öring som säkert kan ha varit allt mellan 3-5 kilo!! den gick helt lugnt upp till ytan och mumsade i sig något gottigt, det var läckert.. Det var ca 50 meter ovanför
vattenfallet jag nämde... Nedre delen av Holderströmmen såg dock ej intressant ut, dels för närheten till det fula vattenmagasin Torrön är, dels för att det var så grunt där... Sammantaget tyckte jag det var synd på en sån jäkla fin å, hade varit läckert om det funnits lite mer av större fisk... ( om det inte var så att det var vi som var usla på att fiska förståss :))

HA det gott, och skriv här om du någon gång åker dit..
Mvh Henka.
 
Tackar!

Tack Henrik för ett utförligt svar.
Synd som sagt på fisket när ån verkar så fin.
Har du även varit till Gransjöån än mera norrut?
Hur är den i jämförelse?

Mvh Niclas
 
Gransjöån!!

Vad jag vet så är allt fiske i Gransjöån förbjudet..
Fick den uppfattningen att det var förbud där då vi var i området 2002.. Jag har varit i området ett 20 tal gånger, men fiskat mest kring Kolåsen, någon mil söderut, fast några avstickare har det blivit norrut till de områden du nämner..

Henka..
 
Jag var där -94 tror jag. Jag och några kompisar hade tillstånd för Holderströmmen men fiskade inte något i den pga allt för dåligt väder. Vi började fisket den veckan i Gauna (Ganån) som också den rinner ut i Torrön. Bra harrfiske och ok öringfiske, dock så gick vatten ståndet upp och ned som en jojo så fisken var på olika ställen hela tiden vilket gjorde det ganska svårt att läsa vattnet.

Vandringen till Gauna är extremt jobbig med mycket lutande blötmyr och liknande. När vi var där kaunde man boka båtskjuts vid gården med väderstationen (inte långt från Holderströmmen), det var dock något vi fick reda på när vi redan hade gått :)

Hör av dig om du åker skulle vara kul att veta hur det gick.
 
Holderströmmen

Hej!

Jag har fiskat i Jämtland sedan barnsben och även fiskat mycket i Holderströmmen, Holdern och Torrön. Under sista åren har fisket i Holderströmmen varit mycket dåligt. Det är synd på en så fin ström som holderströmmen är, den ser verkligen lovande ut, finns hur fina fiskeplatser som helst. Vi har fått överlägset mest fisk vid utloppet i torrön, där finns det gott om harr och öring. Tappade en riktigt stor fisk där i juni i år..... Var även i Holdern och fiskade i början av augusti, men sjön är grund och vattentemperaturen var alldeles för hög för ett bra fiske.

Hadet! /Daniel
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.