Bygga flugspö, idéer?

Strömsländan...

Håller som vanligt med Graip då det gäller Strömsländan...Allt som jag har i den serien är helt enkelt kanon, även den ovan nämnda Soften 4/5... KANON...
 
Jag...

har ett 7 fots #3 kaitumspö (byggt från klinga), mest byggt på skoj för att göra ett så lätt spö som möjligt (korkrullfäste, singelsnake osv).

I och med att det är i så pass lätt klass så är spöt inriktat på extrem "närstrid", att kasta längre än 10-12 meter är ingen idé.

Till skillnad mot vissa så gillar jag inte mjuka spön, dock inte heller järnspett, att jag sedan har estetiska aversioner mot YellowLine är en annan sak.

Får ta och prova nån Strömslända nån gång, det enda jag har provat var åratals sedan, och tror inte att det är rättvisande eller korrekt att göra min bedömmning av dagens modeller efter den erfarenheten.

Om SAGE LightLine hade funnits kvar så hade den säkrt varit ett tänkbart alternativ.

/Anders B
 
Kan...

hända att det är, vet inte vilken Grafit (III eller IV) det är i VPS Light. Hur som haver så verkar de i alla fall ha ändrat konfigurationen, iom att LightLine inte fanns i tredelat utförande...

/Anders B
 
Det blev ett Loop YL!

Ja, så var det beställt.
Det blev ett Loop YL 8,8" #3!
750 kr för klingan på Capricorn.
Ringar blir enbenta förhöjda snake, rullfaste med något svart träslag och så ett "full wells"-handtag.

Nu tror väl alla att jag är tokig som slänger på ett FW men va fan, jag tycker det är såååå mycket skönare.

En fundering dock.
Finns det någon vits att ha en keramisk linförare på ett så lätt spö? Varför?

Mvh Niclas
 
Ja...

mycket viktigt, där har ju linan den största brytvinkeln och lätt skruvad lina skall igenom.

En eller två?

Hade du valt det kortare spöt kanske det räckt med en, men jag skulle nog satt två på detta spö i alla fall (men inte helt nödvändigt).
Dessa finns ju i olika storlekar, anpassa, kolla vad som sitter på färdigbyggda dito.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AA Bygga eget flugspö Fiske 60
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.