UL-flugfiskare?

Lite för att väcka liv i en död tråd..

Jag började för några år sedan intressera mig för lättviktspackning och har därför slimmat ner mina fiskeprylar till ett midjebälte istället för väst, rygga och midjebälte..

Jag tycker att det är otroligt svårt att välja vad man verkligen behöver och lämna resten hemma men på plats vid vattnet så har jag aldrig saknat något.. Man har ju sett skräckexempel på folk som har flera hundra flugor med sig, hur många behöver man på 1veckas fiske egentligen..

Är det värt att offra kastegenskaper för ett spö som är lättare att bära?

Det har till och med hänt att jag struntat i vadare och fiskat i kalsonger och sandaler.. Men tack och lov så finns lätta vadarholkar som man kan ha till sandaler och det väger inte mykke..

Fiskar jag hemma vid eller har bil med så har jag med ALLA mina grejer...mmmm
 
Ja he...

ska du få ner vikten ytterligare gäller det att lättdressa flugorna gå ner en linklass och varför inte ta fram borrmaskinen å borra lätthål i sandalerna, låna sen frugans tangas;)

Skämt å sido, varför inte banta en tio kilo?
Kanske inte så lätt nu inför det stundande julfrossandet förståss.
 
Det...

som spelar rätt stor roll är hur mycket man vet om stället man skall fiska på.

Är det ett tidigare ofiskat ställe så tenderar utrustningen att karaktäriseras av "det-här-kan-vara-bra-att-ha-med-sig", och det motsatta när man skall till sitt stammisfiskeställe, då man mer eller mindre vet vad som behövs, respektive kan lämnas hemma.

När det gäller vikten på (Flug)spöt så har jag svårt att se hur man skall göra dem märkbart lättare, de är ju inte så tunga att börja med...ja ialla fall tills jag får på alla jättefirrar men den viktökningen har jag inget emot.

Där jag har "vunnit" mest vikt...eller vad man nu ska kalla det...är att byta ut mina fluglådor. Tidigare så släpades både Perrine och Wheatlyes (stavning på båda?), men nu är det bara Foam och DeWitt plast askar som gäller.

feather.jpg


dewitt.jpg


Nog har jag som flertalet andra en massa pryttlar i västen som skulle kunna elimineras på UL altaret, men jag har inte hittat en lösning som antingen fyller mina funktionskrav eller är ekonomiskt försvarbart.

Har gluttat på William Josephs väskor på nätet, men vet inte om de är värda sitt pris.

Så här på senare år så kan jag förstå vissa kommentarerna jag fått, i samband med mina fiskafängen, av Morbröder (som är Jägare och fiskare alá Old School) som har en betydligt mer sparsmakad syn på vad man tar med sig när man ska och fiska; Rev, krok, bly och gäddsax.

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-10-30 kl 10:03]
 
men!?

Eller som min ogifte farbror Erik sa: Det som inte kan jagas eller fiskas med dynamit kan vara!!

Skämt åt sido.. Ovasett hur nytt vattnet är så har man väl lagt en del efterforsking innan man gett sig dit eller hur. Hur många flugor/askar behöver man med sig egentligen, nu "skäms" har jag en alu-låda med torrisfack och foam till det jag skall ha med när det e lättviktsfiske på G. Så vad e det egentligen man behöver om man skall ut å fiska?

1. en flugask av litet format klarar 30 torrisar och lika många blötisar..

2. multivertyg ersätter både peang, kniv och en massa annat, den går i värsta fall att ha som priest..

3. flytgegga till torrisarna.

4. 2st sjunktafs och 2st flyttafs med spetsmtrl.

5. en midjeväska att stoppa ovanstående i..

Förutom detta så tillkommer spö, rulle, lina och ett par light-vadare av lårhög modell.. (skall hem och väga ikväll)


Vad glömde jag?
 
alltså ulfiske måte vara för de mest besatta gramjägarna, vad kan viktskillnaden vara mellan ett klass5 o 4spö? några gram?
det jag tänker man kan spara vikt på är(nufforna är tagna ur luften):
gå ner i klass. sammanlagt 200g
byta till en graftirulle. 50g
använda mindre backing: 30g
använda tunn nylonlina istället för backing: 10g
använda en bit frigolit o ha flugorna i: 50g
inga vadare - regnbyxor, tejp och kängor: -0.5kg
liten peang istället för tång o grejer: 100g

(jag räknar för lättare fiske upp till 1-2kg)
men samtidigt ska du nog väga flugspöt, viktskillnaden mellan mitt sage och loop är ganska stor.
 
hehe..

SIMMS GUIDE vadare och Vadarkänga bytes mot Lundhags Coverboot waders vilket ger ca:1500gr (LÄTT)

säg att det ger 2kg att gå ner i utrustning men du glömmer allt det andra, med så mukke mindre grejer så kan du lämna 80l ryggan hemma och du klarar dig med en 55l säck och vips så tjänade du 1kg till. Plötsligt så var det 3kg..

Det är ett sätt att tänka, det finns en anldning till att vissa går med 35kg och att andra på samma sträcka och samma tid går med 14kg.. Tänker man at det e skit samma det e ändå bara några gram så står man snart där med gamnacke och en 35kilos rygga.. Jag har burit tungt, tro mig!! Det e bara korkat.

Skall man å andra sidan åka helikopter eller bil fram till fisket så e det skit samma hur mycket man bär!
 
Jag brukar ha med mig följande:
Loop Adventure flugspö 4-del 5-6 med tygfodral 132gram
Haglöfs liten midjeväska 750gram innehållande
-Loop grafitrulle/lina/backing/tafs
-2 st små askar med torrflugor
-1 st skinn/lammullsfodral för våtflugor/nymfer/streamers
-Loop tafsdispenser med extratafsar
-Peang
-Torrflugespray
-Sjunkmedel
-Nyckelringsvåg(<4kg)/-längdmått(1m)
Haglöfs Mooseboots 654gram

/MickeS
 
Det har till och med hänt att jag struntat i vadare och fiskat i kalsonger och sandaler.. Men tack och lov så finns lätta vadarholkar som man kan ha till sandaler och det väger inte mykke..

Tja, uppe i nordnorge skulle man inte fiska speciellt länge i fillingar å sandaler...
Jag var uppe i trakten av Masi på semester för ca 10 år sedan, vattnet där var så kallt att Tyskarna från en turist buss som stannade och skulle bada inte ens hann bli blöta när de hoppade i innan de var uppe på land igen!
 
Min fiskeväst väger, nertyngd med allt jag tycker är absolut viktigt knappt 1kg, då är priest och digitalkamera inräknad.
Där går gränsen för vad jag är beredd att UL-lätta.

Det är kläderna som väger, inga problem att dra på sig 10kg kläder om vädret påkallar detta och någonstans skall det stoppas när solen tittar fram (ryggsäck).

Engångsgrillen och pilsnern, väger ju nått också.
 
beroende på vad jag har för möjligheter att få plats med så packar jag på två olika sätt
UL varianten:
spö+rulle
midjeväska med tafsmatriel, 1 flugask, tafsklippare, peang.
Vadarna struntar jag i helt och hållet... (den fisk som jag inte når struntar jag i!)
Den trevligare varianten är ju när man drar på sig västen med tre flugaskar,priest,peang, vadare med kängor osv.
fiskevästen och dess hemlighetsfulla innehåll brukar ganska ofta bli diskutionsämne till exempel när någon drar fram ett gammalt fiskekort från någonstans man varit (förvånansvärt hur mycket gammalt skräp det får plats i en väst)

Och hela ryggsäcken är full med engångsgrill, pilsner, kaffe, samt en liten bit valrhona!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.