Upplärningstid?

Svälj stoltheten

Lite sent svar kanske men jag fyller på för framtida läsare. :)

Jag har precis kommit hem efter tre dagars snowboard i Lindvallen och jag hade aldrig sett en pist i verkligheten innan. Första dagen bestod av att ramla, ramla och åter ramla. Stod upp korta sträckor och på slutet av dagen fick jag till en serie skär innan jag åter stöp. Stärkt av detta började jag dag två i en blå backe (Märta) men insåg snart att jag tagit mig vatten över huvudet och att jag behövde ett par åk i en lättare backe för att komma igång igen. Dessutom ömmade knäna rätt mycket, lyckades aldrig få tag på knäskydd på plats eller hemma. Tredje dagen svalde jag allt vad stolthet hette och gick faktiskt till de för skidåkare väldigt banala barnbackarna. Efter att ha fått upp värmen där gick jag vidare till allt längre och brantare backar och arbetade på att få till tekniken. Tyvärr blåste det något överdjävligt och många liftar var avstängda så jag kom aldrig till någon lämplig blå backe som jag troligen hade klarat vi det här laget.

Visst är det väldigt annorlunda men jag tror att man får ta och svälja stoltheten och börja i de riktigt gröna backarna. Även om det snackas om att man behöver fart så går det att åka stabilt i Lindvallens lättaste barnbackar, stannar du så häver du inte skäret i tid. Däremot kan det vara ett minst lika jobbigt för kroppen att åka släplift med bräda som att lära sig åka. :)
 
Åxo ett sent inlägg=)

Jag fick en bräda av mina kompisar när jag fyllde 18. Före de så hade jag aldrig stått på varken slalomskidor eller snowbaord. Det jag hade stått på i skidväg var längdskidor i lågstadiet.

För mig tog de ca 5 gånger att ta mig lära mig att ta mig ner för backen utan att ramla allt för mycket.
Var inte i fjällen utan lärde mig i en backe här i S-vall. Men vad man sedan menar med lära sig åka är väl varierande. Att kunna stå på bärdan utan att ramla hela tiden eller att kunna svänga åt båda hållen med säkerhet.

För min del var det svårt att svänga åt höger (åker regular) än åt vänster.

Men håller med tidigare inlägg det enda sättet att lära sig är att våga satsa... att ta några smällar. De som itne dödar härdar *skratt*
 
Jag spinner vidare med ytterligare erfarenheter. Jag har åkt alpint "since Jesus was a corporal". Åker brant, aggressivt och på gränsen. Har också hållit på med portar.
Har testat bräda 2 ggr. Senaste gången en halv dag. tyvärr visade det sig att jag är hopplöst kass på bräda. Kan inte ta mig nerför en blå pist, utan blåslagen röv och halvt knäckta handleder.
Jag har sedan dess hållit mig borta från allt vad Hasch-plankor heter, i ren självbevaresedrift.

That´s me

/K
[Ändrat av carvingkimbo 2004-02-11 kl 09:52]
 
carvingkimbo; sa:
Jag spinner vidare med ytterligare erfarenheter. Jag har åkt alpint "since Jesus was a corporal". Åker brant, aggressivt och på gränsen. Har också hållit på med portar.
Har testat bräda 2 ggr. Senaste gången en halv dag. tyvärr visade det sig att jag är hopplöst kass på bräda. Kan inte ta mig nerför en blå pist, utan blåslagen röv och halvt knäckta handleder.
Jag har sedan dess hållit mig borta från allt vad Hasch-plankor heter, i ren självbevaresedrift.

That´s me

/K
[Ändrat av carvingkimbo 2004-02-11 kl 09:52]


Kim, man får aldrig ge upp!
Själv konverterade jag till bräda för ca 10 år sedan för att jag var trött på att få ett par Blizzard storslalom 205 cm årgång 83 skidor att bete sig lekfullt utanför isiga pister.Och jag skall villigt erkänna att det tog ett par dagar av slit och elände innan femöringen trillade ner och den obeskrivliga känslan av att surfa utför orörda sluttningar infann sig.
Men idag finns ju carving,bigmountain,freeride,twintip och alla möjliga roliga skidor så jag funderar faktiskt på att köpa ett par lagg igen. Om inte annat för att slippa bli drabbad av förutfattade meningar om att alla som åker bräda skulle vara användare av olagliga stimulanser.
 
Det är naturligtvis så, att man inte får ge upp. Jag menar bara att det inte nödvändigtvis krävs en massa skidvana, eller fjäll och alpvana för att lära sig snowboard. För i så fall hade jag ju regerat på bräda!

Såg att du skulle iväg på skidbestigning. Jag ska gå Grande Lui-variationen och stanna i Mt Veland hyttan några dagar, för att utforska Mt Veland, i början på april.

/K
 
Re: Åxo ett sent inlägg=)

Azrak; sa:
För min del var det svårt att svänga åt höger (åker regular) än åt vänster.

Jag har samma erfarenhet. Det känndes helt avigt att luta sig ner mot backen, men det var enda sättet att kunna åka toeside

Sedan en liten förmaning =P Efter ett tag regerar man i backen, men lämna faan inte handledsskydden hemma.
Så jäkla onödigt att vara gipsad i fyra veckor, när man kunnat klara sig undan med en lätt stukning istället... köp långa, sköna handledsskydd använd inte kombovarianten handske/handledsskydd och använd inte inlinesskydd de är helt enkelt för korta
Ta det lugnt i backarna men våga satsa!
 
Två dagar

För mig tog det två dagar innan jag fick nån njutning av det hela.
Som nästan alla andra säger här, så får man räkna med att ramla ordentligt första dagen. Andra dagen får man om man har tur in några sköna sekvenser, men vurpar trots allt lite då o då...

Jag investerade i ett par handledsskydd och gav allt i backen :)
Jag lärde mig åka i långa breda backar i Vemdalsskalet och Björnrike. Har nyligen kommit hem och investerat i egen utrustning, så nu ska jag bli bättre!
 
Re: Jag har lärt många, en bröt armen....

ingopongo; sa:
Om det inte lossnar efter 2 dagar kan du ge upp

Det fixar du lungt......

Håller inte riktigt med.. 2 dagar.. beror ju på om man menar två heldagar. Övning ger färdighet är allt jag säger=)

Det tar ett tag, det är bara att acceptera. Men i princip alla kan lära sig åka. Är nu inne på min andra säsong och tycker de är grymt skoj=)
Har lärt mig åka åt båda hållen nu.
Men tyvärr så är de riktigt dåligt med snö här. Men sak till vemdalen den 26-28.. får hoppas det finns någon snö kvar då.

Säger bara att investera i en hjälm.. är hur skönt som helst. Dels är de varmt, och det är en billig livförsäkring.

En enkel fråga, nån som har nått tipps på hur F-n man ska göra för att lära sig rotera i hoppen.. kan knappt göra en 180.. om man står på backen, stilla så kan man ju lätt göra en 360.. men när man hoppar så är de som de låser sig.. nån som har nått tipps?

/Robban
 
Re: Re: Jag har lärt många, en bröt armen....

Azrak; sa:
En enkel fråga, nån som har nått tipps på hur F-n man ska göra för att lära sig rotera i hoppen.. kan knappt göra en 180.. om man står på backen, stilla så kan man ju lätt göra en 360.. men när man hoppar så är de som de låser sig.. nån som har nått tipps?

/Robban

Nu skall sägas att jag inte är en expert på detta men jag gick en level 3 snowboard kurs i sälen för jag ville också lära mig just detta. Svaret jag fick(och sedan också praktiserade) var att:

- gå in på "toeside" med skär för att utnyttja skäret till rotation.

- När du hoppar roterar du överkroppen och tittar neråt runt för att få blicken mot landningspunkten igen så snabbt som möjligt.

- När överkroppen och huvudet har roterat nästan ett helt varv drar du med dig benen och brädan.

Detta gör(förhoppningsvis) att du gör en backside 360. Eller som i mitt första försök en backside 270 :)

/tekwiz
 
Re: Re: Re: Jag har lärt många, en bröt armen....

Tack för tippset=)
Ska testa de nästa helg när jag ska till vemdalen.
Hoppas bara att de är bra med snö kvar. Risken finns ju att allt sjunker ihop nu när det är så varmt.

Får väl se om man klarar en 360.. men de lutar nog åt som för dig en 270.. hehe. Vad är de man säger.. de som inte dödar härdar *skratt*

Snurra lugnt
/Robban
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.