Upplärningstid?

Hur lång tid tar det att lära sig åka snowboard vettigt? jag menar hur långt tid det tar innan man kan ta sig ner för en backe utan att slå sig och tycka det är kul...

kanske svår och konstig fråga,

men tack för svar

/Axl
 
Tidigare erfarenheter?

En dag eller två brukar vara normalt. Har du tidigare erfarenhet av skateboard surfing eller dylikt går det nog lite snabbare.

För en tio år sen ungefär, när jag forfarande gick i gymnasiet, så lånade jag ut en bräda till en klasskompis på en frilufts dag i Romme. Runt lunchtid så behärskade han redan boardslide på picknick-borden. Hans tidigare bräderfarenheter bestod av vindsurfing.

Mvh Jesper

Ps Det kan låta konstigt, men i bland så är det bra skoj att slå sig, Så där lite lagom alltså...
 
Om du har hyfsad fysik (så att du inte trött fort av allt ramlande) bör du kunna ta dig ner för blå backar hyfsat efter en dag, troligen med en del flaxande men i alla fall.. Efter några dagar klarar man de flesta röda pisterna om man driver på lite. När du nått så långt kan det vara vettigt att betala för någon eller några tekniklektioner med en snowboardinstruktör om inte förr så hittar du det riktiga skäret snabbare.
 
På en halvdag eller två lär du dig åka tillräckligt mycket för att det ska vara kul att fortsätta. Var dock beredd på att de första timmarna kan vara en riktig pina.

Fyra saker att tänka på när du börjar:
* Om möjligt, välj en dag när backen inte är för isig, du kommer att ramla och det kan göra ont.
* Välj inte för flacka backar. Hemligheten med att lära sig åka är att hela tiden stå på en kant och om backen är för flack stannar du bara. Undvik i alla lägen att stå med brädan platt mot snön, försök hela tiden att vara på väg in i/ur en sväng. Backen bör vara minst blå och gärna med lite brantare partier men fortsätt så fort du kan till röda backar.
* Fart är stabilitet, var inte rädd för att släppa på lite tidigare än vad som känns bekvämt. Hemligheten är som sagt att stå på en kan hela tiden och det är mycket lättare om man har lite hastighet (jämför med att lära sig cykla).
* Det är mycket enklare ramla kontrollerat på bräda än på skidor, tänk på det och våga åk och ramla.

Lycka till!
/Mille
 
nu har jag ingen erfarenhet av bräda, men när jag o några kompisar åkte på skidresa så hade vi 2 absoluta noviser med oss, de lärde sig åka på lite mer än en halv dag, med 5minuter tips av en instruktör de fångade i liftkön :).
en annan skidresa vi åkte på tog vi med oss en ny novis, hon fixade inte röda backar förrän efter 4 dagar. det vi kom fram till var att de 2 första ramlade i en halv dag och var helt orädda för att ramla, hon andra var rädd för att ramla och var väldigt försiktig.
kontentan av hela faderullan: är man inte rädd för att ramla så lär man sig snabbare
 
Telemark för noviser?

I samma tråd kanske denna frågar passar. Skall lära en tjej att åka telemark. Hon har åkt utför 1 (en) gån i hela sitt liv. Är det då vettigt att gå direkt på telemark eller borde man ta den långa vägen via slalom? Och var kan inlärningskurvan vara?

/Jakob
 
Re: Telemark för noviser?

i95_lab; sa:
I samma tråd kanske denna frågar passar. Skall lära en tjej att åka telemark. Hon har åkt utför 1 (en) gån i hela sitt liv. Är det då vettigt att gå direkt på telemark eller borde man ta den långa vägen via slalom? Och var kan inlärningskurvan vara?

/Jakob

Man borde gå den långa vägen och posta frågan som en ny tråd i ett annat forum. MVH, Albert
[Ändrat av Alb 2003-10-16 kl 16:57]
 
Hade inte provat brädåkning när jag begav mig ned till Alperna för min första säsong 01/02. Hade allvarligt talat inte sett en pist förut, Hallandsåsens 120 meter bör inte räknas i sammanhanget..

Vi var två tjejer som placerades högst upp i en folktom blå pist. Våra "lärare", och nyblivna rumskompisar, gav oss instruktionern i 50 meter och åkte sedan vidare. Vi ses om en stund...
Vi åkte tre åk den dagen. Nog för att pisterna i Alperna är långa, men en timme var rekordfarten!!
Däremot var det djävluskt skoj!
Risken att bli kall när du lär dig åka bräda är inte stor - så länge du ställer dig upp direkt igen för att fortsätta falla håller du värmen!!! Däremot är det kanske inte lika kul för kompisarna som står och fryser. Såvida du inte underhåller med ljudliga vurpor..

Något du bör tänka på om du ska skaffa egen bräda, inte hyra, är att verkligen få någonting som passar. Min kompis lärde sig aldrig att åka riktigt. Hon tröttnade fort eftersom skorna var dåligt uppbyggda och gjorde ont. Brädan var dessutom inte särskilt bra. Det bästa om du inte har åkt innan är att hyra eller låna först. Så du vet vad du vill ha.

Att lära sig, om du har rätt utrustning är kanonenkelt - ramla, ramla, ramla och fega inte. Försök släppa de psykiska spärrarna, rädsla fungerar inte..

Själv tänkte jag ta mig an skidåkningen den här säsongen! Hopplöst svårt, särskilt när brädan står hemma och väntar..
 
nja

jag började nog inte få riktigt roligt innan tredje dagen. De två första dagarna slog jag mig överjävligt, men sedan kom man plötsligt över någon magisk gräns...
 
för min del aldrig.
Höll på i ca två säsonger. Men det var inget för mig. Jag var verkligen dålig på det! Alla lär sig åka det på en dag förutom jag. Återgick då till slalom några år och nu är det telemark som gäller. Och jag känner att jag har hittat rätt :)
 
Roligare och roligare med åren.

Det är svårt att säga hur lång tid det tar det beror helt på modet och envisheten hos utövaren. Jag har varit med om allt från 3 åk till en vecka för att klara en backe stående hela vägen ner bland dom jag lärt åka. Ta en duktig och outtröttlig kompis till hjälp och nöt på. Man får räkna med att det inte känns kul första dan och att man inte kan sitta på kvällen. Men efter första veckan så brukar dom flesta vara fast.
Lite enkla tekniktips är: tyngden på frambenet och tryck ihop knäna. Börja med lite vinkel på båda bindningarna och anpassa vinkeln till åkstilen med tiden. Glöm inte att hänga på "trenden" med störtkruka. För mig behövdes en "väckarklocka" innan jag tog förnuftet till fånga och satte på mig en och det är ju onödigt.
 
Re: nja

sibilja; sa:
jag började nog inte få riktigt roligt innan tredje dagen. De två första dagarna slog jag mig överjävligt, men sedan kom man plötsligt över någon magisk gräns...

Det här minns jag också när jag lärde mig åka. Jag tror att den magiska gränsen man ska över är när man kan hålla balansen på brädan utan att vara tokkoncentrerad bara på att stå upp. I början bara ramlar man och man fattar aldrig varför, man bara ligger där, igen och igen och igen...

/Mille
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.