Konservering

Fick en lax på 14 kg, vars huvud ännu sålänge ligger i frysen. Tänkte den skulle passa på väggen till allmänt beskådande. Måste man lämna in till en konservator? Vad kan man göra själv? Priser? Länktips? ... Med Mera.

Tackar på förhand!
 
Självkonservering...

För många år sedan var det populärt att stoppa upp gäddhuvud. Min polare gjorde det själv med ett par och det blev helt ok (åtminstone i en 15-årings ögon...) Fast det var ju nästan 20 år sedan.

Det var inte alls svårt och hittar du bara "receptet" så löser du det lätt. På den tiden var det en artikel i Sportfiskarnas tidning som beskrev hur man gjorde. På den tiden fanns alla medel fanns att köpa på Apoteket eller i färghandeln.

Lycka till - posta gärna lite info om resultatet!

Peppe
 
Formalin.

Det går att konservera fiskhuvuden själv med formalin. Det finns på apoteket men jag är inte helt säker på att vem som helst får köpa det nuförtiden. Kompisen konserverade ett gäddhuvud med formalin när jag var liten med bra resultat. Du får väll forska lite om det går att få tag i formalin.
 
Lite mer info

Formalin var med i receptet som jag läste om, precis som tidigare inlägg sa. Så om du bara kommer över blandningen så fixar det sig nog.

Jag fräschade upp minnet lite. Så här gick det till:

sätt fast huvudet på en träplatta, inte den slutliga för den kommer få formalin-blandningen på sig.

se till att nåla fast de främsta fenorna så att de står ut rätt, justera munnen osv

låt vara i blandningen cirka två veckor vill jag minnas (detta bör du dubbelkolla)

tag upp och låt torka

lacka några gånger och sätt fast på den slutliga träplattan

du får byta ut ögonen mot konstgjorda (tror du kan få tag på dem ifrån en konservator) för de blir väldigt "insjunkna" efter formalinbadet

Peppe
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.