Flugbindning...

Sitter här i höstmörkret och funderar redan på vårens kommande örings- och regnbågsfiske. Men hela tiden är det något i bakhuvudet som gnager... val av hackel.
Är en tuppnacke i högsta klass värt pengarna, eller skall man satsa på en något billigare, eller varför inte på en ännu billigare?!
Råkar vara som så att jag fick de nackar jag har från någon som lagt av med flugbindning, och ska nu för första gången köpa mig en ny.
Någon som har något kreativt att komma med? Främst hackel för flugor ifrån storlek 10-20. Både våt- och torrflugor.
 
Köp inget skräp

Hej,
Jag rekommenderar personligen definitivt att du köper nackar, eller sadlar, av god kvalitet för torrflugorna. Inte den allra högsta, utan förslagsvis det som Hoffmann tidigare kallade #3 eller eventuellt #2. Skaffa t ex en combo-nacke i grizzly+brun och du kommer väldigt långt. Jag tror att färgen på hacklet har ytterst marginell, om ens någon, betydelse, men med en ljusate och en mörkare färg är du bra rustad. De nackar jag har i dessa kvaliteter är jag nöjd med, med ett undantag. Jag har en svart Hoffmann #3 som är helt hopplös att binda med. Fjäderstammen är där väldigt grov och stel så att fjädern vrider sig när jag lindar. Med ett hackel av god kvalitet binder du mycket snyggare flugor, och framför allt är det roligare att binda.
Till våtflugorna, i den mån jag binder sådana använder jag oftast hönsnackar.
Anders
 
Jag håller med Anders, när man har gjort de vanligaste nybörjarfelen så skall man så snabbt plånboken medger köpa ett hackel av relativt hög kvalitet. Det anders skriver om ett combohackel är lysnade, man sparar en massa på detta!..

Släng skithacklet och köp "fin"hackel så blir det bättre både vid städet och i vattnet..
 
håller med

När jag började binda köpte jag bara billigt matriel och jag fick aldrig till det riktigt som jag ville. Men när jag skaffade mig min första metz nacke blev det en enorm skilnad, flugorna såg bättre ut och hållbarheten på ökade rejält.
Satsa på kvalitet!
 
Tack

Oavsett om det är en Hoff(whiting)-nacke eller Metz, så ligger priset på de högts klassade nackarna helt klart högt. Är det någon större skillnad mellan en #1 och #2. Självklart är det en skillnad, men är den så stor så den inte går att överse, eller spelar den mindre roll?
Binder i första hand mycket torrflugor i storlek 10-18. Någon enstaka på 22.
Även om jag bor i Falkenberg så har det inte blivit mycket lax-flugor än.
 
Onödigt bra

Hej,
Äger själv en Hoffman-saddle #2 och fjädrarna på den är ju helt underbara att binda med OM man binder tillräckligt små flugor :) Jag binder själv mest i strl 12-14-16 och jag brukar få leta efter fjädrar som är tillräckligt stora för att passa till 12orna! Till strl 18 och 20 är det dock inget problem att hitta passande fjädrar...
Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göran C Flugbindning. Fiske 58
fizzka flugbindning, krokar, material mm Fiske 18
bllbll flugbindning Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.