Isfiske

Tänkte lätta upp det långa vinteruppehållet med lite isfiske i vinter, har dock inte en aning om hur man gör eller vad man behöver för prylar.
är det någon som kan guida mig in i detta outforskade område?
 
Ehhh...

ja utan att veta vad och var du skall fiska så är väl följande lämpligt att ha med sig:
- Isborr
- Is-skopa
- Isdubbar
- Pimpelspö(n)
- Balanspirk(ar)
- Blänke(n)
- Mormyshka (stavning?)
- Maggots
- Daggmask

Sen så borrar du ett lämpligt antal hål i isen, tjofsar ned blänke/pirk/mormyska och hoppas på det bästa...

/Anders B
 
tackar för svaren!

med kaffet och renfällen är jag nog nära fulländning...
får se hur det går med resten?
vad är balanspirk resp. mormyschka?
 
tack igen

nu är det väl bara isen som fattas mig, sen bär det av för hoppningsvis...
men än så länge är det flugpinnen som gäller ett tag till !
 
Jo...

mormyshka-fiske (stavning?) har likheter med nymf-fiske, och att kikmeta är väl att jämföra med torrflugefiske...fast det finns ju bättre saker att pyssla med på vintern, typ att knäböja på ett par lagg ;)

/Anders B
 
På sydsveriges blankisar bör du nog sätta på broddar under kängorna, sätts fast med gummiband.
En stav är också nyttig.

Och en overall typ fiske/skoter är nödvändig för att hålla värmen och flytkraften, om du tittar för djupt i hålet.;)

Blänke överst jovisst, men använd dina egna spec. flugkreationer som bete naturligtvis.
Mask... = rovfiske.
 
Graip; sa:
.....
Blänke överst jovisst, men använd dina egna spec. flugkreationer som bete naturligtvis.
Mask... = rovfiske.
Silverblänke-länk-krok med en droppe epoxy, ev. färglagd, och i droppen längst ner i mitten av en liten trekrok; en fuskdiamant. Suveränt för abborre, som gärna tar diamanten som riktmärke för hugget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plast Isfiske med nät? Fiske 8
Magdafjäll Tips om isfiske någonstans i fjällen Fiske 1
tigge Isfiske på Storsjön?? Fiske 1
Jockemeister Isfiske runt GBG? Fiske 0
avslutat medlemskap1105 Isfiske i Stockholm? Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.