Rapport från Skottland

Jag ställde en fråga för några månader sedan rörande fiskeplatser i Skottland. Då jag inte fick några svar tänkte jag berätta/tipsa om sommarens fiske i det ljuva whisky-landet.

Jag (och min nyblivna fru) förlade bröllopsresan till Skottland och fick några fiskedagar (mellan destilleribesök och sightseeing). Dock var vattenståndet otroligt lågt så fisket blev sisådär. En dags fiske i Spey blev det i alla fall, med hyfsad utdelning: en fin öring på ca 6-7 hg och en på ca 4 hg. (En varning: det är inte billigt att fiska i Spey - enligt en bonde vi träffade finns det sträckor som kostar upp mot 1 000 pund om dan!! Vi pröjsade ca 15 pund var - eftersom det var "flyfishing only fick frugan lära sig kasta på plats och döm om min förvåning när hon efter en halvtimme kastade riktigt bra, ca 10 -12 meter och fick - en gädda!! Snopet!)

En dag på en "mountain-loch" i närheten av Altnaharra (fiskehottel mitt i ingenstans med anor från sent 1700-tal) blev det också med ett tiotal brownies som resultat.

Skottland rekommenderas varmt om man antingen vill fiska hela tiden eller varva fisket med pubbesök och whiskyinmundigande. (Obs - tweedkostymen är inte utdöd:)).

Björn
 
Låter spännande, en resa att drömma om.
Några bilder?

Du har uppenbarligen fått bästa möjliga start på ditt äktenskap, man får bara önska lycka till.
Med tanke på Brooks tidigare inlägg "Tur..." ;)
 
Tyvärr inga bilder i digital form, jag har inte skaffat digitalkamera än (har inte ens någon dator hemma).

Kan tillägga att avslutningen blev mindre rolig - på A1:an 50 miles från färjelägret i Newcastle bestämde sig nåt ljushuvud fyra, fem bilar längre fram att göra en panikinbromsning för att svänga in på en mack vilket fick fick till följd att alla efterföljande bilar fick tvärnita. Vi hann få stopp (med en meter eller två tillgodo) men bilen bakom om oss rände in i vår bil i ca 50 knyck och sjukhus och röntgen följde. (Vi missade färjan hem, vilket i sin tur gjorde att vi fick vänta tre dygn på nästa och i och med det missade vi planet till Grekland (som var det resmål frugan valt)!. Till råga på allt var detta frugans andra whip-lash. Håll avståndet!

Jag kan också passa på att meddela att britterna ofta verkar fiska med både två och tre flugor på tafsen (ofta en torr och en våt). Är det någon på forumet som brukar göra detta? Dessutom använde de en ganska effektiv metod på sjöarna under blåsiga dagar. De knöt på en "fluffig" lina på ett långt spö, typ metspö, och en stor fluga, ex vis, Daddy Longlegs och lät vinden ta tag i linan och på så vis "hoppade" flugan några cm upp och ner från vattenytan. Mkt effektivt om man driver i en båt sas det.

/Björn
 
Aj, aj, aj, det gäller att hålla avståndet.
Hur gick det sen, kom ni iväg till Grekland och hur gick fisket där?

Flera flugor på tafsen, inget för mig i alla fall.
Har testat det för länge sen, trassel och elände.

Sjöflugfisket på blåsiga skotska sjöar, har jag hört talas om (läst någonstans).
Nån som kan upplysa om vad det är för linor de använder och var de går att köpa?
[Ändrat av Graip 2003-08-09 kl 23:54]
 
Graip; sa:
Aj, aj, aj, det gäller att hålla avståndet.
Hur gick det sen, kom ni iväg till Grekland och hur gick fisket där?

Flera flugor på tafsen, inget för mig i alla fall.
Har testat det för länge sen, trassel och elände.

Sjöflugfisket på blåsiga skotska sjöar, har jag hört talas om (läst någonstans).
Nån som kan upplysa om vad det är för linor de använder och var de går att köpa?

hmmm... mitt inlägg försvann och ersattes med tidigare citat endast, konstigt. Jag försöker igen.

Det låter som en drömresa att fiska i Skottland.
1000 pund/dag, kan det kosta så mycket även i icke laxförande delar av Spey?

Jag har fiskat i Herefordshire, England på gränsen till Wales och då tog jag seden dit jag kom och använde två våtflugor av typen Alexandra, March Brown m.fl. på tafsen. Idag skulle jag nog bara använda en fluga på tafsen åt gången. Risken för en "double" är för stor och med två öringar på kroken samtidigt då blir det liv i luckan, det vill jag lova.:)

Dappingfiske är en irländsk specialitet även om det är spritt över hela de brittiska öarna. Jag tycker att det verka otroligt kul och faktum är att jag har provat att studsa en E12 på vattenytan med valigt flugspö och lina. Det är vansinnigt roligt när fisken hoppar efter flugan men det är stor risk för en miss...

Linan som används vid dapping heter blow-line, den består av flera unna trådar så att den tar vind och den finns i princip i alla brittiska flugfiskebutiker så det borde inte vara något problem att beställa den på internet.
[Ändrat av TekWiz 2003-08-10 kl 00:48]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PikeMike Rapport från Gäddfiskefestival i Kalix 09 Fiske 0
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2
Björte Fiske i Skottland Fiske 2
pifi Flugfiske - Skottland Fiske 2
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...