Lainiorapport

Då är man åter på jobbet efter 15 dagar i gummiflotte längs Tavvaätno och Lainioälven. Harrfisket var mycket bra i Tavvaätno med de flesta harrar mellan 700-1000g. De var inte heller särskilt selektiva utan högg på det mesta. Min största harr var 49cm, vägde ganska precis 1kg och tog på en superpuppa. Längre ner hade vi även bra harrfiske i Harrijåkkha och Råstoätno. Dessvärre blev det värmebölja vilket gjorde fisket något sämre. Första laxen såg vi några mil nedanför Råstoätno och i övrigt såg vi inte många. Nedanför Lainio tog jag en öring på 1525g på mitt 16fots speyspö och laxfluga. En schysst bonusfisk under det hopplösa laxfiskandet.
Sammanfattningsvis så var det en mycket trevlig tur och skönt att kunna släpa med murrikka, fiskrök och en och annan starköl. Min rygga vägde närmare 50kg vid Kirunaflygs invägning. Men det var det värt!

mvh
David
 
Roligt att höra nöjda fiskare uttala sig.:)

Hade du med dig kameran?
Lägg in ett litet reportage under "Läsarberättelser" med några bilder.
Jag är då j***t nyfiken att få se/läsa lite mer om din expedition.

Själv slafsade jag omkring i Laisälven, Bergnäsälven och Piteälven, fiskandes ömsom badande (sandaler och fillingar [svarta ej blommiga]) i den underbara värmen.;)

Det blev både harr och öring på samtliga ställen, inga bjässar men godkända matfiskar.
Dyngstora borrar (500g - 1000g) knep på emellanåt, nytt pb med andra ord.
[Ändrat av Graip 2003-07-23 kl 20:12]
 
Graip; sa:
Roligt att höra nöjda fiskare uttala sig.:)

Hade du med dig kameran?
Lägg in ett litet reportage under "Läsarberättelser" med några bilder.
Jag är då j***t nyfiken att få se/läsa lite mer om din expedition.

Jag fotade ganska mycket så jag får ta och skriva ihop nåt och "publicera" det här..

mvh
David
 
Graip; sa:
Roligt att höra nöjda fiskare uttala sig.:)

Hade du med dig kameran?
Lägg in ett litet reportage under "Läsarberättelser" med några bilder.
Jag är då j***t nyfiken att få se/läsa lite mer om din expedition.

[Ändrat av Graip 2003-07-23 kl 20:12]

Nu finns en liten artikel att läsa..

/D
 
Graip; sa:
Den va fin, en 5:a av mig.

Just sån läsning som ger verklig inspiration.

Tackar Graip! Det värmer :)
När jag läser den själv så blir jag nästan lite vemodig i vetskap om att det är nästan ett år till nästa sommar! Men men.. det är en lång höst, vinter och vår kvar som förhoppningsvis kommer förgyllas av härligt multe- och havsöringsfiske längs de Skånska kusterna!

/David
 
Mycket...

trevlig läsning !

För egen del så har jag tänkt att försöka hinna med en tur utmed Piteälven innan augusti är över, men med tanke på hur mörkt det har börjat på kvällarna redan, så får jag nog ta och snabba på mig...

/Anders B
 
Bra artikel

Mycket bra artikel. Du har inte lust att posta ett inlägg med lite info om tips, priser och hur man gör det själv?

Hur långt upp går egentligen laxen i Laino. Jag har fått för mig att jag någon gång hört 100 mil, men det låter extremt långt. Har jag drömt?

Peppe
 
Min revanschlusta...

...efter missödet i Laisdalen med knäckt spö första vandringsdagen, blir knappast mindre av sådana här artiklar. Tack för artikeln. Inspirerande läsning dave1!

Mvh Raskesven
 
Re: Bra artikel

peppe_malmqvist; sa:
Mycket bra artikel. Du har inte lust att posta ett inlägg med lite info om tips, priser och hur man gör det själv?

Hur långt upp går egentligen laxen i Laino. Jag har fått för mig att jag någon gång hört 100 mil, men det låter extremt långt. Har jag drömt?

Peppe

Eftersom 100 mil skulle innebära att laxen fortsätter låååååångt efter att själva älven tagit slut och övergått i fjäll i Norge så tror jag du drömt :)Men visst går den högt upp, icke tu tal om det :D
 
Re: Bra artikel

peppe_malmqvist; sa:
Mycket bra artikel. Du har inte lust att posta ett inlägg med lite info om tips, priser och hur man gör det själv?

Hur långt upp går egentligen laxen i Laino. Jag har fått för mig att jag någon gång hört 100 mil, men det låter extremt långt. Har jag drömt?

Peppe

Först vill jag tacka för era inlägg, det är alltid svårt att bedöma nåt man själv skrivit!

Som sagt är 100 mil lite överdrivet, men väl 45-50 mil.

Angående själva resan så ordnade vi det mesta själva för att komma billigare undan och kunna planera som vi själva ville. Flotten hyrde vi från Vittangi turism som även fraktade den till Kurravaara (Kirunaflyg). Flygtransporten ut som sagt med Kirunaflyg (1 helikopter + 1 sjöflygplan). Nere i Kangos hade vi ordnat hämtning (min far ställde vänligen upp) med minibuss som vi hyrt, passerade Vittangi och lämnade flotten och sen ner till Boden. Dessa "fasta" kostnader gick på ca 3500 kronor/person. Till detta tillkom resor (tåg/flyg)till Kiruna och från Boden. Det hela blev med andra ord ganska billigt! För själva paddlingen var älvbeskrivningen ovärderlig (Kiruna långfärdspaddlares version). Jag hade även fört över uppgifterna från den till de kartor vi hade (fjällkartan och gröna kartan, totalt 8 stycken) vilket underlättade orienteringen så att jag visste ganska exakt var vi befann oss och när nästa fors kom. Jag hade även GPS. I övrigt är det inte så mycket att säga.
Vi hade inte tagit med mat för hela resan då vi planerat att äta en del fisk och även proviantera i Lannavaara. Mobiltäckning (telia) har man i Övre Soppero, Lannavaara och Kangos men inte däremellan.
Hmm.. kommer inte på nåt mer nu..

/David
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.