streamer för öringen?

Brutalhugg

Det absolut roligaste sättet att fiska en muddler i strömmande vatten är snabbt, i ganska tvär vinkel över strömmen, gärna så att flugan både "pluppar" och bildar en liten våg.

Detta sätt att fiska flugan brukar leda till mycket brutala hugg, så håll hårt i spöt :)

Självklart kan man också fiska sin muddler som en vanlig torrfluga, dvs att man lägger ut den uppströms de platser man tror att fisken står och låter den drifta ner.

Må ditt spö buga sig djupt
Henrik
Edgeflyfishing.com
 
Havsöringstips till strömmande vatten

Varför inte prova små flugor i storlekar från krok nr 10 ner till storlek 14. Oavsett kroktyp motsvarar detta en kroppslängd från cirka 10 millimeter och mindre.

ett exempel är Sawyer nymf storlek 12.
Eller Dark Puh, Nalle Puh och Honey Puh, Mickey finn,
Black doctor special, Dunkeld.S

Sist men inte minst General Practioner.
Att den här flugan i folkmun kallas G.P. kort och gott är inte alls konstigt när man försöker uttala dess riktiga tungvrickar namn General Practioner. Den knyts i två varianter, originalet som är orange/gul i färgen och den nyare knallröda varianten G.P. special. Bägge två har visat sig vara mycket giftiga räkflugor och får väl räknas till de populärare i Sverige.
 
Rekomenderad fluga för öring i rinnande vatten

Hej!

Jag rekomenderar ett par olika flugor.

För det första en märla i brunt.

eller så kan du använda en myrimitation beroende på vilken årstid det är.
 
Du har inte talat om det viktigaste:

Nämligen var fiskar du någonstans? Jag menar vilken del av Sverige och vilken älv (å)?

Flugvalet varierar enormt mellan olika landsdelar. Det som funkar på ett ställe (breddgrad) är helt värdelöst på ett annat. Dessutom varierar det från vatten till vatten beroende på vattnets färg och beskaffenhet.

Tight lines,
~Paul~
 
Joel, Paul har faktiskt en poäng här.

Var i Svedala och är det frågan om havsöring, eller inlandsöring??? Årstid etc, etc, etc.......
Har ju liksom en viss betydelse.:)

Muddler, som Henrik nämner är giftig, gav mig fin fångst i somras.
[Ändrat av Graip 2003-12-19 kl 19:40]
 
Zonkers..

Olika varianter av zonkers brukar fungera riktigt bra på öring, såväl havsöring som stationär öring. Färgen på flugorna anpassas efter hur mycket färg vattnet har samt storleken på flödet m.m.
 
Den uppträder som en liten fisk

Muddlern är en toppenfluga för Öringen, då öringen äär en revihävdare så är en liten muddler minow inte att leka med då den sveper förbi en örings ståndplats.

För då tänker öringen , Att vad fan vill den llle skiten här på mitt område och så PANG så hugger han.

Ahhhhh vilken känsla
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.