Ucpa över nyår

Jag åker telemark och slalom och har kommit fram till att jag vill lära mig snowboard. Då är UCPA bäst tycker jag, en hel vecka osv. Men pm jag skall åka snowboard vilken ort är bäst? Argentière eller Val Thorens? med tanke på att jag är nybörjare. Argentière har jag varit i och gillar och Val Thorens har jag faktiskt aldrig besökt. Klart jag är mest sugen på att se något nytt, men jag frågar om goda råd. Hur brukar snötäcker vara och vilken av orterna är snösäkrast? Bäst för Snowboard? Är det någon trevlig prick som känner för att hänga på så kanske vi blir två som är nybörjare på bräda. // Anna
 
Jag var i Cham från 13 jan till maj i år...

Kan säga att det inte fanns mycket snö när jag kom. Det var mycket tunt fram till första helgen då det dumpade ordentligt. Men de sade att snön kom ovanligt sent i år.

Argentiére ligger högst av systemen i Cham och är mest snösäkert. Men det är lite tidigt för att hitta bra snö. Det finns även snälla backar där även förvånsvärt bra offpist. UCPA verkar bra har inte gått ngn kurs bara sätt dem åka med sina grupper. Vet några som gick var där på en telemarks vecka som var mycket nöjda. De hittar bra i området så, de hittar "the sweet spots"...

Men varför åka bräda när man kan snusa på telemark?
 
Skulle helt klart ge Val Thorens chansen, lite transportsträcka att gå (150m)för brädåkare på morgonen men inte i närheten av promenaden till Grand Montets eller de tråkiga bussarna i Chamonixdalen.

Vad gäller statusen på "brädskola" i VT vet jag däremot inget om utan det jag pratar om är centrena.

Vad gäller utelivet ligger ju VT lite off men om man fått i sig lite gott på Tangos afterski (om det fortfarande är det som gäller)kan det ju vara smidigt att åka pulka på brädan och skippa skidorna, men tänk på att spänna fast fångremmen.

mvh Zacke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Adventure-Cilla Snowboard med UCPA Snowboard 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.