Den ultimata fiskekniven (F2 dödaren?)

Det amerikanska knivföretaget MicroTech har för fösta gången i historien kommit ut med en kniv med fast blad: MicroTech Black Marlin. Det trevliga är att de valde att börja med en rens/filékniv!

Det här är enligt min åsikt den absolut bästa fiskekniven jag sett. Den har till skillnad från Fällknivens modell F2 ett tillräckligt långt blad (18 cm mot Fällknivens 11 cm) för att skära ut filéer ur en rejäl fisk.

Bladet har tillräcklig ryggrad för att klara av ganska tunga arbeten, dock inte lika tjockt som Fällkniven F2:s VG-10 blad.

Fällknivens teori är att kniven inte skall flexa, utan likna de rensknivar som professionella fiskare använder. Det har sina för- och nackdelar. Jag går inte närmare in på det eftersom det skulle krävas en mindre avhandling.

Låt mig bara säga att för en amatör är det svårare (enligt min och mina fiskekompisars erfarenheter) att skära ut fina filéer med en styv kniv med ett så pass kort blad. Marlinkniven uppvisar en viss flexibilitet dock inte lika stor som de mer traditionella filéknivarna.

Marlin är gjord i ett utmärkt bladstål (Cruisible CPM S30V) som idag anses vara bland de tre, fyra bästa "rostfria" sorterna som finns och enligt de flesta bättre än VG-10. Återigen, jag går inte längre in på det här ämnet av samma skäl som tidigare, ingen skulle orka läsa ett inlägg som tangerar en Magisteruppsats.

Både VG-10 och S30V är stålsorter som klarar av rostangrepp bra. Antagligen är S30V ännu ett snäpp "vassare" enligt mina amerikanska fiskekompisars erfarenhet.

Varianterna är; blad utan eller med en teflonliknande beläggning och med eller utan partiell sågtandning.

Bladgeometrin är enligt mitt tycke helt fantastisk. Spetsen är utmärkt dock inte lika skör som på så många andra fiskekniven, tex på de populära finska Marttiiniknivarna. Den rundade semitantoböjen bådar för ett utmärkt resultat i samband med urtagning och rensning av fisk.

Handtaget är gjort i flygplansaluminium med inlägg av kratongummi för bättre grepp med våta händer. Hela kniven är väldigt lätt! Jag gillar det faktum att det finns ett hål att fästa ett snöre i handtaget, något som många fiskeknivar saknar. Hur många har inte tappat sin kniv överbord??

Och så till den goda nyheten; den är förhållandevis billig! Att importera den från USA skulle naturligtvis kosta en slant, oftast det dubbla. Därför är det skönt att veta att kniven finns att köpa hos den tyska firman Toolshop för 119 EURO (ca 1070 kronor). Tyvärr har Toolshop inte tagit in varianten med bladbeläggning, men jag tippar att det kommer inom en snar framtid.

Avslutningsvis vill jag säga att jag inte jobbar för MicroTech! :) Kunde dock inte bärga mig att dela med mig av nyheten.

Krokiga hälsningar,
~Paul~
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.