Lätt bra isborr/skålborr?

Under tidigare vintrars kombinerade vandring-fiske i mellansverige, Bergslagen har vi använt yxan för att göra hål i isen. Blir dock inte särskilt många hål när istjockleken går mot halvmetern. Kan någon rekommendera en bra lätt (ska bäras med) isborr tänkt för i första hand abborr- gädd- och lakefiske? Bör alltså vara något större dimension än enbart för abborre. Att som standard borra en treklöver när annat än abborre ska upp vill vi helst slippa.

Mvh Raskesven
 
Nej jag vet inget om lätta isborrar, men en isbill är ju bättre än yxa, speciellt om man inte släpar med skaftet utan ordnar det på plats. Men är isen en halvmeter tjock så måste man har borr om det skall bli några hål.
 
Jag har en isbill. Det går att knacka upp hål även när isen är halvmetern, men man blir j*vligt varm. Även om jag skruvar bort skaftet är vikten närmast spettlik, så isbill är tyvärr uteslutet.
 
Re: Rantanen...plus en ny fråga

brook; sa:
har bra borrar, bland annat en tre-delad:
/Anders B

Håller med du. Skitbra.
Men detta föranleder mig att fråga:
Känner någon till om det går att reparera en borr som fått sig en rejäl smäll..?
Råkade dra in det i ett träd vid sista skoterfärden förra vintern, och nu börjar det dra ihop sig igen.
Jag såg (i Luleå) att det finns ett utbytessystem för skären, men om själva spiralen är lite bucklig då?

Skitfiske på er
/KJ
 
Om...

det bara är små bucklor så är det väl mer av estetisk karaktär än funktionell?

Om du nu har knycklat till den mycket så är det kanske svårt att fixa till den såvida man inte är slängd med svetsen....

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Winston- Lätt och Långt? Fiske 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...