Veckotävlingen

Ser att en hel del gubbjvlr har anmält sig!
Här var det -6 i går natt och isen lade sig över halva gölen och i natt ska det åter krypa ner mot -6, så det blir att ta plåtlådan och köra en timme åt söder.

Lite för tidigt på säsongen, lite för kallt, lite för blåsigt, men tävlingen överskuggar, som vanligt, allt!
 
Väl på plats, såg jag att det var is på sjön vid "rampen".
Dessutom ringde en "bekant" och önskade mig lycka till med fisket.....
Frugan hade packat ner några mackor och även en banan.....
Jag hade givetvis med mig pipan, men glömt tobaken....

Men solen sken och yttemperaturen pendlade mellan 3-4 grader.

Segt fiske, några följare, några hugg och en upp:
 

Bilagor

  • 20200322_152839.jpg
    20200322_152839.jpg
    84.4 KB · Visningar: 291
Segt fiske, som gubben Pegason sa. Kan bara hålla med.. Men ack vilken härlig dag! Blev bryggfiske och kast med lite jigg. Fick sikta på de isfria vakarna men inte fan fanns där något intresse så det blev efter lite rundvandring på olika bryggor och ett 30-tal kast, ryggläge på en hyggligt uppvärmd träbrygga. Låg där och lyssnade på vågornas kluckande och kände suget efter mitt frånkörda kaffe... Fin dag trots helgens andra bompass och det är helheten av turen som jag räknar... Våren är på gång, äntligen!!.. och pekfingret börjar att vakna....
 

Bilagor

  • P1000289.jpg
    P1000289.jpg
    65 KB · Visningar: 319
  • P1000285.jpg
    P1000285.jpg
    55.1 KB · Visningar: 291
Kanske kan vi ha en "anmälningstråd" här och även en "rapporttråd" här på Utsidan!?
Men resultaten på den eminenta bloggen?

Rapporttråden brukade ju innehålla lite bilder och även lite expertråd.....
 
Fina bilder som ni har lagt upp!

Jag har varit ute och provfiskat några gånger mellan isflaken men inte fått något.
Men snart dyker jag upp i anmälningstråden, vill bara veta att det finns någon fisk innan jag gör ett tävlingsförsök! :)
 
Det skulle bli en dag med flera timmars avkopplande och spännande fiske men blev tvungen att avbryta efter knappt två timmars tur.... Hur som, så var det årets hittills skönaste dag med näst intill spegelblankt vatten och så pass mycket värme från solen att jag fick ta av mig ett lager fiberpäls.... I dag blev det David och Goliat som följde med i packningen, ett Arjon 9' från 60-talet med passande DAM 440N för lite jakt efter Gädda, Rödvit Hi-Lo och Rapala Minnow Spoon Weedless och mitt UL-set, Daiwa Prorex med Okuma-rulle och Mepps Aglia mfl för Abborren men inget intresse varken i vassen eller någon annanstans heller för den delen... Jag var lite stressad idag och jag är av den uppfattningen att en sådan sinnesstämning inte gynnar ändamålet dvs turen i sig..... Vinsten idag förutom vädret och den något avhuggna förväntan som jag hade, var när jag mötte en gubbe på vägen, som gav mig ett fint tips om var man kan ta sig både en eller två Gäddor, en lite avlägsen plats inte långt från där jag brukar genomföra mina bompass. Jag har nu rekat området som nog ser lovande ut och som ska fiskas vid ett annat tillfälle när möjlighet åter ges...
 

Bilagor

  • P1000312.jpg
    P1000312.jpg
    41.8 KB · Visningar: 199
  • P1000306.jpg
    P1000306.jpg
    45.4 KB · Visningar: 199
  • P1000322.jpg
    P1000322.jpg
    40.4 KB · Visningar: 196
  • P1000320.jpg
    P1000320.jpg
    38.7 KB · Visningar: 201
Hedersomnämnande får du i alla fall för D.A.M./Arjon-combon. Blev tårögd och fick lov att snyta mig när jag såg bilderna. Hade du dessutom haft en gammal Arjon Old Pike-wobbler så hade du nog fått poäng...

Tack också för en sedelärande historia. Det är när man är där ute som det händer. OK, ingen fisk, men det där heta tipset du fick hade du inte fått hemma i TV-soffan. Själv hade jag ett trevligt bompass som till stor del ägnades åt att (med en strejkande Zippo) försöka få fyr på sur ved i en hobo stove (IKEA:s bestickställ) medan ett maskknippe låg på botten utan att något fastnade (men masken försvann). När jag gett upp pyromanin och sköljt ner kardemummabullen med vatten ur fältflaskan kastade jag i en knapp timme utan kontakt med någon havsöring. En skön eftermiddag men kroppen fick mer än vad den tål så hur det blir med fiske i helgen är högst osäkert. Grundtipset är att lördagen blir vilodag.
 
Kort Marstrandstur

Blev en kortis idag på Marstrand, frugan var med och vi skulle snart vidare . 1 rötsima fångades på pimpel och ett par napp på bottenmete längre ut utan att lyckas kroka fisken
 

Bilagor

  • WP_001421.jpg
    WP_001421.jpg
    29.5 KB · Visningar: 205
Min första tävlingsdag!
Det blev en kort tur.

Det var ganska skönt i början trots den starka blåsten.
Solen värmde och det var en del svanar som flög över mig och vattnet hade börjat röra på sig ordentligt.

Efter en stund så gick solen i moln och det kom några små snöflingor så då gick jag hem.

Prövade med spinnare och jigg.
Jag fick ingen fisk och kände inget napp. Men det gör inget. Att det öht går att fiska med kastspö den här tiden på året är jag glad för! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...