Tips för lättare packning

Jag är nog inte så galen att jag ska börja dricka olivolja som ända näring på vandringar ;)

Vi ska kommer förbi stugor, så det är bara en gasburk åt tiden jag ska bära och är den tom så köper jag en ny.

Vi ska gå Kvikkjokk, Sulitjelma, Staloluokta, Ritsem, Abisko.

Haha, jo med det är ju skillnad på att öka fetthalt och gå till 100% fett ;)

Finns kokosflingor med över 700 kcal per 100g. Ris, pasta och bulgur etc. ligger nära 400 kcal för samma vikt...

Knäckebröd med ett redigt lager smör eller ännu hellre, lite kokosolja ger mycket energi per vikt och är gott till kaffet.
 
Knäckebröd med ett redigt lager smör eller ännu hellre, lite kokosolja ger mycket energi per vikt och är gott till kaffet.

Jag dricker ingen kaffe alls. Då sparar jag ännu mer vikt. ;)
Nej, jag tycker bara inte om kaffe.

Vad som gäller handduken, så tar jag den med för det känns otrevligt att sitta i bastun med rumpan direkt på träbänken. Och jag tänker inte helmer sitta på min tröja...

Tänkte också säga att den här packningen är ju inte bara till en resa men att det är (förutom specifika kläder) ju min "kit" för alla vandringar, ska även användas i juni i Pyrenéerna och sen också på andra ställen.

Här är ett kort av min första hjälpen och hygiene grejer. Precis 199 gram och jag ser inte vad jag kunde ta bort. Har redan ingen tvål/ schampoo.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    56.5 KB · Visningar: 770
Senast ändrad:
Syftkompass kanske är överflödigt? Vanlig fungerar oftast fint..

Jag tycker man bör ha med dauerlinda för stukning eller för att stoppa en blödning.. :)
 
Gasflaskan är en vanlig 230g, men det är ju bara nettovikten.

Vi ska vara på tur i tre veckor, ryggsäcken måste därför vara 60 liter, så att maten passar.

Jag brukar använda min Nalgene flaska som värmeflaska på nätterna, med het vatten därinne. Skulle gärna ta med en lättare flaska men vet inte om jag vågar att stoppa en vanlig PET flaska i sovsäcken...

Kniven är för filetera fisk, men jag skulle gärna byta mot en lättare...

Tältet har jag faktiskt inte råd att köpa ett nytt... Annars kunde man försöka sälja och köpa en Enan kanske? Ska den vara bra?

Regnbyxorna är rätt tunga för att de har blixtlås på hela längden. Ta de med för att goretex är också myggskydd. Funderar faktiskt på att ta de som mina vandringsbyxor för varje dag och inte ta med "vanliga byxor". Dum idé?

Tycker att din packning ser väldigt bra ut som den är. Du kan ju alltid hitta några lättare saker, men förändringen blir mer på marginalen Själv skulle jag satsa på regnbyxor med dragkedja eftersom det underlättar rätt mycket och håller byxorna renare på insidan. Nalgene finns ju i 0,5L, som någon redan kommenterat. Pet är inte bra att hålla varmt vatten i, de spricker så småningom och det blir ju rätt blött om det händer på fel ställe.

Att skippa vanliga byxor och gå i dina GT tycker jag är en bra ide. Ett tips är att komplettera med ett par lätta löparshorts för de varma dagarna (då är myggen slöa ändå så du klarar dig :)).

Skriv sedan ner dina erfarenheter och fundera på vad du ev kan reducera till nästa gång. Men som sagt, det ser ju bra ut redan nu.

//J
 
Här är ett kort av min första hjälpen och hygiene grejer. Precis 199 gram och jag ser inte vad jag kunde ta bort. Har redan ingen tvål/ schampoo.

Det finns dom som torkar sina våtservetter ugnen, där kanske du kan spara flera gram. :) Sen kan du ju spara ytterligare några gram genom att sätta first-aid-kitet i en vanlig zip-lock-påse istället.

Ett tips är ICAs hushållsduk istället för handduk. Torkar snabbt och går att krama ut allt vatten ur.

Man kan också hyvla några gram från Akto genom att byta ut hörnpinnarna mot kolfiber från fibraplex.
 
Viktoptimera maten, hög fetthalt ger mer energi per vikt. (...)
Absolut värt att tänka igenom matsedeln; det behövs ju ingen längre tur bortom löpande provianteringsställen för att maten ska bli största enskilda vikt- och volymposten i ryggsäcken.
Och nej, man behöver inte dricka olja för att komma upp i över 600 kcal/100 g i snittvärde. Det naturliga exemplet på sådan mat är ju alla nötter och frön, men man kan komma lika långt med väldigt goda gryträtter etc.
Kräver ofta inte lika mycket vatten för tillagning heller och vatten behöver mycket energi/gas för att öka i temp.
Däremot behöver man tänka på att dricka mer vid fettrik kost - fett kräver mer "processvatten" vid omsättning.
 
(...) Här är ett kort av min första hjälpen och hygiene grejer. Precis 199 gram och jag ser inte vad jag kunde ta bort. Har redan ingen tvål/ schampoo.
Själv skippar jag tvärtom all "våtvikt" i form av våtservetter, diskmedel, shampo etc.och tar med med en liten bit av naturell olivoljetvål, som duger till all mellan tvätt, disk och klädtvätt. Den billiga oblekta bruna eller grönaktiga sorten, typ gammaldags "tvättvål". Går att köpa i Mellanösternaffärer och funkar hyggligt även i kallt vatten.
 
Behöver du alla pillren?
Ser att du har en sax i plåsterlådan så lämna kniven hemma.
Olivtvålbiten är ett utmärkt val.
Tandborste, barn och en liten nagelborste, sen är hygienpåsen full.
 
Ser ut som necessären och kartfodralet kan väga en del?
Våtservetterna (om det nu är vanliga och inte sprit etc) kan man lämna med öppen förpackning och låta dem torka. Brukar kännas aktiverade igen om man tar en gnutta vatten på var och en vid användning.
Syftkompass tänker jag är en poäng efter det ändå kan vara bra med en spegel i packningen.
 
Absolut värt att tänka igenom matsedeln; det behövs ju ingen längre tur bortom löpande provianteringsställen för att maten ska bli största enskilda vikt- och volymposten i ryggsäcken.
Och nej, man behöver inte dricka olja för att komma upp i över 600 kcal/100 g i snittvärde. Det naturliga exemplet på sådan mat är ju alla nötter och frön, men man kan komma lika långt med väldigt goda gryträtter etc.

Däremot behöver man tänka på att dricka mer vid fettrik kost - fett kräver mer "processvatten" vid omsättning.

Skillnaden nötter emellan kan vara ganska stor, om jag mins rätt ligger macadamia nötter ca 200 kcal högre än jordnötter per 100 gram.

Ja det är extra viktigt med vatten vid fet kost. Dock kan ju det behövda vattnet drickas i kallt tillstånd istället för att vara värmd i maten, koka en halvliter extra vatten tar ju ändå ett par minuter (haren tumregel att en.liter vatten tar 4 minuter att koka, kanske inte stämmer, rätta mig gärna). 2 minuter *3 måltider * 7 dagar blir ju ändå 42 minuter koktid i veckan, motsvarar det en liten tub?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Darkblack Tips kring fjälltält Lättpackning 16
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
Jallur Terra Nova Laser Competition tips Lättpackning 5
Robert S Tips: Lätt vindjacka Lättpackning 16
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
cyanopsis tips på lätt daypack Lättpackning 2
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...