Sverige brinner

Bomben fälldes väl över skjutfältet vid Trängslet?
Antagligen ett område med en massa OXA (blindgångare), kan bli lite väl spännande att bedriva brandsläckning under såna omständigheter.
Hoppas det ger resultat.
 
Bomben fälldes väl över skjutfältet vid Trängslet?
Antagligen ett område med en massa OXA (blindgångare), kan bli lite väl spännande att bedriva brandsläckning under såna omständigheter.
Hoppas det ger resultat.

Just därför bedrivs inte någon brandsläckning på marken på just på skjutfältet, det är för riskabelt. Det har nämnts i media.

/Patrik
 
Man har ju gjort brandgator också och de sa att det var väldigt effektivt. Det sa de förresten om provbombningen också. Bomben släckte eld på större avstånd än förväntat, hur långt har jag glömt. Ligger klipp på svt.se eller det gjorde det ivf på em.
 
Olika uppgifter

Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån men i intervjun på tv så sa brandbefälet att den haft avsedd verkan men att resultatet måste analyseras vidare, inte att den varit "mycket effektiv".

Vid nollpunkten är det förmodligen bara jord kvar men omkringliggande område, som har vegetation kvar, är nog fortfarande en riskfaktor.

Min spekulation är att det nog blir kvar en hel del glöd i vegetationen och risken för att branden blossar upp igen är förmodligen stor.
 
Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån men i intervjun på tv så sa brandbefälet att den haft avsedd verkan men att resultatet måste analyseras vidare, inte att den varit "mycket effektiv".

Vid nollpunkten är det förmodligen bara jord kvar men omkringliggande område, som har vegetation kvar, är nog fortfarande en riskfaktor.

Min spekulation är att det nog blir kvar en hel del glöd i vegetationen och risken för att branden blossar upp igen är förmodligen stor.

Jag sa ju det, svt.se igår. Inte SVTPlay alltså. Brandbefälet ritade upp en skiss som visade hur man anlagt ett antal bränder med ett viss avstånd emellan. För att se hur långt från träff (den första elden) bomben skulle ha släckförmåga. Den släckte alltså bränder längre från träffpunkten än förväntat och han var positiv.
 
Så är det

Jag sa ju det, svt.se igår. Inte SVTPlay alltså. Brandbefälet ritade upp en skiss som visade hur man anlagt ett antal bränder med ett viss avstånd emellan. För att se hur långt från träff (den första elden) bomben skulle ha släckförmåga. Den släckte alltså bränder längre från träffpunkten än förväntat och han var positiv.

Jag håller med om att han var positiv men jag upplevde inte att han ansåg att det var "mycket effektivt". Kanske märker jag ord men det blir snabbt en höna av en fjäder om man inte ser (hör?) upp. Men visst är det ett intressant försök!:)
 
Det var inte ett direkt citat. Jag tror inte vi har sett samma inslag heller. Det jag pratar om är inte det jag tror du sett på TV.
 
Går det att köra inlandsvägen E45 genom Sverige?
Ngt avstängt?

Har varit ett par veckor i nordnorge och ska köra hem på fredag.

Just nu så finns informationen "E45 från Acksjön till Bäckedal båda riktningarna i Gävleborgs län. Trafik hänvisas undvika området mellan Sveg och Fågelsjö på grund av den omfattande skogsbranden i området. Om möjligt välj annan färdväg." https://www.trafikverket.se/om-oss/nyheter/Nationellt/2018-07/skogsbrander-paverkar-trafiken/

Finns en karta också och uppgift om andra vägar som är avstängda öster om Sveg.

Du kan köra längre västerut i stället via Klövsjö Vemdalen Idre Särna Sälen eller ta vägen genom Norge t ex Idre - Trysil - Elverum.

Thure

Då har vi kört Nordnorge (Senja) - Oslo via inlandsvägen-Sveg-Särna-Trysil-Elverum-Oslo. Inga vägar var påverkade/avstängda. Vi såg inga skogsbränder, men 5-10 mil innan Sveg och förbi Särna var det tydligt att det var skogsbrand i närheten. Brandröken kändes och sågs tydligt över hela bygden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...