Hål i dunjacka + liquisole?

Hejsan!
Jag råkade bränna en reva i min dunjacka (Klättermusen Loke). Har klippt en lämplig lagningslapp ur nåt lagningskit för tält (antagligen silnylon) och funderar på hur jag ska få fast den.
Tror ni liquisole skulle funka?

Har nån tub med seamsealer för nämnda sil-nylontält liggande också. Skulle det fungera bättre? Nån risk att fräta större hål i jackan med någon av kemikalierna?
 
Har tejpat min dunjacka med sk. gorilla-tape (genomskinlig). Fungerar förvånansvärt bra. En liten tejpbit över hålet räcker och märkligt nog sitter den kvar. Var helt övertygad om att det inte skulle fungera och börja lossna. MEN nu har den suttit kvar i snart ett år och har även kört jackan i tvättmaskinen. Inte ens i kanterna har tejpen lossnat.
Rekommenderas starkt.
 
Jo, jag har tejpat ett annat hål med vanlig eltejp... Den har suttit kvar nåt år genom vanlig användning. Det här hålet sitter dock långt ner på en ärm, så jag drar en vante över det hela tiden (så min tattiga eltejpslagning duger inte här). Inte orimligt att tejperna ni använt är bättre än eltejp dock :D.
 
Jag har lagat en reva i en jacka med hjälp av Biltemas Gummilagning som är deras egen variant av Liquidsole.
Då pillade jag in en bit vanlig maskeringstejp på insidan av revan, och sen smetade ut lite Gummilagning på och någon cm runt om revan. Det blir ju kanske inte så vackert, men det funkar bra.
 
Liquisole kan användas som kontaktlim, stryk tunt på både lapp och jacka, låter bli klibbfritt, tryck ihop. Enda problemet är att Liquisole är lite bökigt att handskas med, det är så segt och dant att man lätt kladdar ner där man inte vill. Men är man försiktig och snål med limmet (det går oftast åt mindre än man tror) så ska det nog gå.

Annars är nål och tråd en bra lagningsmetod för många saker. Sömmen kan du täta med lim eller så, men undvik silikon, för OM du ändå blir tvungen att limma ställer silikon till det.
 
Har precis fått överta en dunjacka som är i fint skick förutom ett par små revor på framsidan, den längsta kanske 3/4 cm. När jag googlade hur man reparerar hittade jag så klart den här tråden.

Spinnakertejp låter smidigt och jag kan köpa det lokalt också. Vad jag undrar är om det håller för tvätt? Det borde det väl göra med tanke på det egentliga användningsområdet. Vet inte vem som haft jackan, så även om den ser fräsch och ren ut så vill jag tvätta den innan jag använder den och är rädd att tejpen ska lossna och tvättmaskinen fyllas med dun...

Jackan är som sagt i bra skick annars, men inget toppmärke direkt. KappAhl. Ska ha den som lätt slängjacka tänkte jag, så att lämna in den för reparation nånstans blir det inte tal om. Billigt men bra är parollen.;)
 
Köp dig Tear Aid. Har andvänt dette till stort sett allt möjligt. Går inte att skriva här då det blir flera sidor. Superklistrigt, släpper aldrig och går att tvätta.

Hon Johanna eller Joanna har också tipsat om en liknande produkt som säkert också är bra. Tror den låg i nån röd hylsa lr nått...
 

Bilagor

  • IMG_0864.jpg
    IMG_0864.jpg
    35.2 KB · Visningar: 17,260

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...