Packlista för en helgtur (BoB)

Jaha, nu har vi en BoB tråd. Fan, när jag var ung och härjade runt på jordens alla hörn betydde BOB Bring (your) Own Booze, dvs ta med egen sprit...Vad hände? =)

Tänkte att de som är sugna på att pröva på friluftsliv kanske inte riktigt vet vad som behövs, vad man kan använda av det man redan har och vad man måste köpa. Så in med era tipps på första-gången packlista, kan man gå i jeans och gummistövlar?
 
vart ska du?

vilke årstid?


över en helgtur i vanlig skogs-terräng brukar jag nog "bara" ta med det som krävs för att sova + ett förstärkningsplagg till överkroppen, ev regnkläder, mat-bränsle-kök, yxa-slidkniv-victorinox champion-fiskars minsta hopfällbara såg, pannlampa, tandborste + kräm, lättare kastspö, kompass, plåster, försvarets lilla 1:a förband, tändstickor, dasspapper, handuk ...har säkert glömt massor, men det beror ju lite på vart färden går...

javisst kan man använda jeans, det tycker JAG funkar aldeles utmärkt. har gått över 10km i sträck i gummistövlar och det kan väl också funka, om dom inte chippar allt för mycket i hälen.
 
sorry, jag visste inte, eller rättare sagt tänkte knappt på, vad BoB betydde när jag skrev inlägget ovan, nu var det dessvärre försent att ändra.... solly, solly
 
Tycker inte du skall be om ursäkt, det är alldeles utmärkt med en BoB för en kortare helgtur. Jag använder min BoB när jag skall utan även om jag kastar ut lite mat och en vanliga bränsleflaskan, och tar med mig betydligt mindre sjukvårdsmaterial än kanske rekommenderat.

BoB står ju för BugoutBag vars syfte är att hålla en levande i 72 timmar.

JAG rekommenderar absolut inte jeans att gå i. Om det regnar så blir de tunga som bly och du har en väldigt ökad chans att få infanterield skulle jag säga. Om du går hyfsat långsamt och undviker asfalt funkar stövlar bra. Stövlar fungerar framför allt bäst i terräng där du tvingas lyfta ordentligt på fötterna och inte "glider" så mycket på hälen.

Min BoB utgörs av cirka 40 olika prylar så tråkar inte ut er med att skriva ner allt här. Försök att visualisera vad du skall göra under färden (vandra, vila, äta, skita,) och vad som naturen ger dig för förutsättningar (blåst, regn, mörker, varg) så tror jag du kommer få med dig det mesta.

Försök också att efteråt skriva ner vad det var för typ av väder och vilken utrustning som du hade med dig i onödan och vilken utrustning du saknade så blir det bättre till nästa gång. Min BoB förändras i princip hela tiden.
 
Det blev visst lite missförstånd, jag uttryckte mig kanske mindre bra i huvudinlägget =)
BoB som i "Billigt och Bra" likt den andra tråden i den här forumsavdelningen.
Jag har redan allt jag behöver och mer därtill, men jag tänkte i allmänna termer för de som inte har prövat på friluftsliv ännu. Surfar man runt på utsidan.se så får man lätt intrycket att friluftsliv är dyrt och kräver massor av specialutrustning.
Min tanke med tråden var att vi gemensamt skapar ett slags förslag på "första gången packning"
Dvs råd i stil med "gummistövlar duger gott till en helg vandring i närmsta skogen, man behöver inte köpa höga läderkängor för tvåtusentrehundra kronor för att pröva på", samt "undvik jeans, ta hellre träningsoverallsbyxor eller X"

Blev det klarare nu?
 
Gummistövlar är det inget fel på. Har man ett par som passar funkar det utmärkt. Problemet är väl att fötter är ganska individuella, och gummistövelläster är det inte.

De flesta har väl nästan allt som man behöver. Undantaget är väl sovsäckar. Festivalsovsäck är ju inte så kul. Kallt.
 
Jag som också tycker om billig utrustning tycker frågan blivit lite skev. För mig handlar det inte om att gå i byxor från Klättermusen för 2000 kr eller vanliga jeans man har i garderoben. Jag har istället köpt ett par riktiga skogsbyxor i vattenavvisande polyester för 135 kronor från Engelsson (Hakkas). Likväl är jag nöjd med min 50-liters ryggsäck från ÖoB för 128 kronor som trots flera turer på flera dagar fortfarande är lika hel som när jag köpte den (nästan, jag klippte själv bort snölåset).

Det går att ha för ändamålet både korrekt och billig utrustning!

Paretos lag är grunden för all min shopping.
 
Helgtur DoP

Börja med de mest oömma kläderna i garderoben. Stövlar är bra om det är blött. Fundera på vad som inte funkade när du kommer hem. Kanske en annan mössa hade varit praktiskt? Eller regnbyxor? Komplettera. Ut igen.

Om 20 år har du allt DoP och kan ge råd till alla rookies på Utsidan som undrar vad de ska börja med för utrustning;) Du har nog också gjort några andra expeditioner än helgturer.

DoP=Dyrt och Praktiskt
 
OK, en lista var det....

Ska försöka få ihop en lämplig Bra och Billigt lista. Listan bygger på en helg ute under sommaren. Sova under presenning, laga mat över öppen eld.


BÄRA/SOVA

Ryggsäck, kolla loppisar eller liknande efter gamla ramryggsäckar. Dom är billiga, hållbara och lätta. Annars duger det med vilken ryggsäck som helst som känns skön att bära.
Sovsäck, kolla även här på loppisar eller liknande. Går att hitta fina dunsäckar som klarar nollan för små summor. Annars finns det billiga säckar på tex Clas Ohlsson.
Presenning från närmaste bensinstation eller järnhandel. 2,5x3,6 är ett lämpligt mått.
Liggunderlag, finns billiga på tex Rusta. Dom är tunna men går att förstärka med tex granris.
Myggnät. Någon form av myggnät så att man slipper mygg i ansiktet när man sover. Resten av kroppen är ju skyddad av sovsäcken. Mygghatt funkar.
Komplettera med lämpliga snören för att sätta upp presenningen.



MATLAGNING
Kastrull. Om man inte har någon trangia eller liknande så brukar det gå att hitta lätta kastruller på loppisar. Om det saknas upphängningsanordning går det lätt att fixa med järntråd.
Laga mat över öppen eld. Det behövs sällan mer än en kastrull beroende på vad man har för mat.

PÅ KROPPEN
Ytterskiktet ska vara vindtätt och helst snabbtorkande. Välj därför kläder som helst inte innehåller bomull eftersom det torkar sakta. Engelssons, ITAB med flera har billiga och mycket bra kläder som passar. Håll även utkik på loppisar. Bra om byxorna har benfickor så att det är lätt att få tag på vissa saker. Jackan är inte lika viktigt med fickor eftersom dom ändå kan vara svåra att ha saker i pga ryggsäcken. Vindblus av anoraktyp är bra. Jag har en vindblus av okänt märke i ployester samt ITAB's Travellerbyxa.
T-shirt. Konstfiber (torkar snabbt), helst inte bomull. Ta vad du har.
Strumpor. Konstfiber (torkar snabbt), helst inte bomull. Ta vad du har.
Kalsonger. Konstfiber (torkar snabbt), helst inte bomull. Ta vad du har.
Skor. Jag föredrar joggingskor med meshovansida. Anledningen till det är att jag har så mycket fotsvett att jag blir blöt oavsett skodon och mina jogginskor torkar snabbare än andra typer av skodon jag testat. Jag tycker inte att det gör något att jag blir blöt heller.

EXTRAKLÄDER
Underställ behövs sällan men det kan vara bra att ha med ett som förstärkningsklädsel. Ullfrotte är bra eftersom det värmer även om det är fuktigt.
Regnkläder. Kolla på militära överskottslager eller loppisar. Jag har en norska militär lättviktsregnrock samt hemmagjorda byxholkar.
Fleecetröja, eller liknande.

Utöver detta behövs en kniv, tändstickor, dasspapper, tandborste och kanske något mer.
Det mesta av det som behövs finns säkert redan hemma.
Gör upp en egen lista, kolla vad som saknas, leta på loppisar, tradera, myrorna eller köp via tex Engelssons eller ITAB om något saknas.

Viktigast av allt, ta det inte så allvarligt, se till att komma ut!
 
Förberedelser, träning och kunskap är oftast gratis och lätt att bära! Konditionen är jätteviktig. Jag har ingenting emot feta människor då jag själv är något av en julgris men det hela blir lite komiskt då folk med 20 kg fläsk kan spekulera i om de ska välja ficklampa A som väger 50 g eller ficklampa B som väger 75 g för att varje gram räknas... hur tränad man är har stor betydelse för hur trevligt och säkert det blir ute i skogen.
 
MATLAGNING
Kastrull. Om man inte har någon trangia eller liknande så brukar det gå att hitta lätta kastruller på loppisar. Om det saknas upphängningsanordning går det lätt att fixa med järntråd.
Laga mat över öppen eld. Det behövs sällan mer än en kastrull beroende på vad man har för mat.

Billiga finns på Biltema
Archive%5CProduct_images%5C26%5CLarge%5C26-491_l.jpg

Art.nr 26-491, 199 kronor

Duger fullgott till de flesta vår/höst/sommarförhållanden.
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
md7dani Packlista för expedition Allmänt om friluftsliv 9
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...