Flexibelt sovsystem för två

Jag ska köpa ett sovsystem till mig och flickvännen, för övernattning i naturen och ev. fjällvandringar.

P.g.a minnen från barndomen avskyr jag tält. Upplevde de alltid som äckligt fuktiga, omöjligt att hitta plats för, krånglig att sätta upp, obekväma att ta sig in och ut ur, plus linor man snubblade på i natten.

Därför blev jag överlycklig när jag hittade hängmattor man kan sova i, och har använt det senaste 5+ åren. Jag tycker att enkelheten förhöjer naturupplevelsen, eftersom väldigt lite energi/fokus går åt till att rigga lägret och man känner sig nära naturen.

Har även funderat på bivy, vilket verkar ha en simpel elegans, men det känns inte som det finns för två personer?

Om ingen har ett bättre förslag, så lutar det ändå mot ett tvåmannatält? (Vem vet, tälten kanske utvecklats något de senaste 25 åren.)

Men vilket tvåmanna tält?

Önskemålen hade varit:

* Flexibelt
* Tåligt / hög kvalitét
* Låg vikt
* Lätt att sätta upp / få delar
* Relativt litet / lätt att hitta plats för (vi är inte så stora, 170 cm:ish)
* Inte större än tvåmanna då jag även vill använda det till soloturer.
* Tresäsongstält (eller året runt)

Jag förstår att mina krav är lite väl höga (ibland motstridiga), men ni som har stor erfarenhet av tält kanske kan föreslå något utifrån vad jag tycker är viktigt? Billigt lär det väl inte bli.

Tack på för hand :)
 
Hilleberg Nallo 2 är mitt förslag, funkar för två personer och även som lyxigt enmansboende utan orimlig vikt.
 
I fjällen är nog ofta tält att föredra, åtminstone om man inte kommer vara i närheten av stugor som man kan ta in på utifall vädret blir sådär riktigt spännande.

MEN, det är absolut inte omöjligt att köra tex tarp eller bivy istället. Det blir bara väldigt drygt om det regnar flera dagar i sträck och man inte har någon annanstans att ta vägen.

Tältmässigt har jag personligen väldigt positiva erfarenheter av märket Exped, Venus II Extreme har jag för mig att den modellen heter. Mitt absoluta favorittält någonsin vad gäller "normala" tält.

Efter att ha blivit av med det tältet gick jag över till lättare variant från Tarptent (Stratospire 2). Tycker det funkar riktigt bra och väger ju mindre än hälften.
 
Tack för alla tips!

Hilleberg Nallo 2 är mitt förslag, funkar för två personer och även som lyxigt enmansboende utan orimlig vikt.

Det är inte självstadgande om jag förstår rätt? Hade ju varit att föredra ett tält som funkar utan linor under fina väderförhållanden. Seglade lite på Jannu, men det kanske är overkill för ändamålet? Eller ALLAK?
 
Skulle titta på ett tvåmans dubbelväggigt från Terra Nova i första hand. Har du mkt pengar kan du istället fundera på ett tält/bivy i Cuben fiber.

Finns hur mkt tälttrådar som helst här på Utsidan.

Thure
 
Tack för alla tips!



Det är inte självstadgande om jag förstår rätt? Hade ju varit att föredra ett tält som funkar utan linor under fina väderförhållanden. Seglade lite på Jannu, men det kanske är overkill för ändamålet? Eller ALLAK?

Allak är väl det närmaste du kan komma då om självstagande är ett krav och 4 säsongs (3-säsongs kanske Niak kan passa, men var uppmärksam på meshpanelerna i innertältet som inte kän stängas till när det blåser - kan upplevas dragigt). Självstagande kommer dock till en kostnad av extra vikt som man måste beakta jämnfört med tunneltält. Dessutom skulle jag aldrig sätta upp ett tält utan linor i något väderförhållande, och en plötslig vidpust när du tillfälligt lämnat tältet för att ex hämta vatten kan få förödande konsekvenser flera dagar ut i vildmarken. Inte heller kul att gå upp mitt i natten och börja rigga linor om vädret ändras.
 
Allak är väl det närmaste du kan komma då om självstagande är ett krav och 4 säsongs (3-säsongs kanske Niak kan passa, men var uppmärksam på meshpanelerna i innertältet som inte kän stängas till när det blåser - kan upplevas dragigt). Självstagande kommer dock till en kostnad av extra vikt som man måste beakta jämnfört med tunneltält. Dessutom skulle jag aldrig sätta upp ett tält utan linor i något väderförhållande, och en plötslig vidpust när du tillfälligt lämnat tältet för att ex hämta vatten kan få förödande konsekvenser flera dagar ut i vildmarken. Inte heller kul att gå upp mitt i natten och börja rigga linor om vädret ändras.


Bra input för mig som tält-noob. Tack!

Efter att ha läst div. recensioner så verkar Anjan 2 var det Hilleberg-tält som passar mig bäst. Spontant har jag lite svårt för tunneltält. Föredrar hellre kupol som går att öppna på båda sidor. I så fall kanske MSR Hubba Hubba är ett alternativ? I hållbarhet känns det snäppet under Hilleberg, men nästan halva priset. Hade varit intressant att höra om någon har erfarenhet av båda?
 
Bra input för mig som tält-noob. Tack!

Efter att ha läst div. recensioner så verkar Anjan 2 var det Hilleberg-tält som passar mig bäst. Spontant har jag lite svårt för tunneltält. Föredrar hellre kupol som går att öppna på båda sidor. I så fall kanske MSR Hubba Hubba är ett alternativ? I hållbarhet känns det snäppet under Hilleberg, men nästan halva priset. Hade varit intressant att höra om någon har erfarenhet av båda?

MSR Hubba Hubba är ett vanligt tält, men har samma nackdel som de flesta amerikanska tält nämligen att de saknar den "skandinaviska designen" som Hilleberg utvecklade (men idag används av flera tillverkare) dvs att inner och yttertält är kopplade och reses samtidigt. En otrolig fördel i vårt blötare klimat. Dessutom är MSR tältet i PU--belagd yttertältsväv vilket har sämre livslängd och styrka än silikoniserad väv.
Vill du ha ett tunneltält som går att öppna på båda sidor är HB Kaitum ett alternativ.
 
Hej,

Har ett anjan 2 gt och är väldigt nöjd med det. Lätt att resa och rymligt för 2 medelstora vuxna funkar hyffsat även med sonen på 2.5.

Personligen tycker jag GT är väl värt det, den delen av tältet är inte heller avgörande när man letar tältplats, det har hänt att den slagits upp över en stubbe eller sten. Med GT är det gott om plats för både väskor och att laga mat, regnar man in så är det väldigt skönt. Som solotält förstår jag dock om man skipper det.


För en riktig vintertur är det inte särskilt lämpligt, inte heller i storm ovan trädgränsen. Då är väl Nallo det "lättaste" alternativet i Hillebergs sortiment. Det är dock väldigt bra kvalite rakt igenom och jag tvekar inte att slå upp det i busväder eller om jag vet att det kommer lättare snöfall.

/G
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...