Älg och vildsvin!

Min ena son blev jagad av en älg en gång, då var varken hundar eller äpplen inblandade. Det var en lite knäpp tvåårig tjur som blivit för van vid människor. Det var flera incidenter där just den älgen gav sig på folk. Så visst kan det hända, men det är väldigt ovanligt. Och detta hände på sommarstugetomter, så vågar man vara vid sommarstugan borde man våga vandra, tycker jag.
 
Appojauremorden tros ha begåtts av en dopad bodybuilder enligt GW Persson. Holländarna som blev mördade hade tydligen tältat ganska nära en väg. Dom hade först tänkt tälta på ett annat ställe, men där var det för mycket folk. Dom ville vara i fred, oturligt nog.

En sån händelse sker ju verkligen inte så ofta. Någon som hört talas om någon liknande??
 
Nja, det var ju en flicka som blev mördad i tältet i Småländska Orrefors för ett antal år sedan, hon tältade förvisso i en trädgård.
 
Att älgar blir berusade av jästa äpplen är en skröna. Det behövs bara lite enkel huvudräkning för att förstå att det är orimligt: Äpplen på marken som möjligen skulle kunna komma upp i ett par procents alkoholhalt och älgen med en kroppsvikt på minst 300 kilo. Om de reagerar på alkohol som en ovan människa skulle de behöva äta hundratals kilo äpplen för att bli berusade. Med tanke på att de är idisslare känns det som om de skulle få betydligt värre problem än fylla långt tidigare.

Äpplen kan jäsa till mer än ett par procent alkohol. Jag räknade på det och fick det till att de kan jäsa till runt 5%.

Sen tror jag att du överskattar behovet av mängden man behöver för att bli berusad. Tar vi och räknar på en alkoholhalt på 20g/kg (2 vikt%) så innebär 100kg en alkoholmängd på 2kg. Och 2kg på 300kg kropp innebär 6.7 promille vilket är rätt mycket.

I övrigt beror det på hur pass bra älgar förbränner alkohol och hur pass de tål alkohol.

Dock så verkar det som att det inte finns något belägg för berusade älgar (vare sig utandningsprov eller blodprov verkar ha tagits av en berusad älg). Delfrågorna vet jag inte om det finns belägg för - älgars alkoholtålighet är väl inte ett prioriterat forskningsområde...
 
Äpplen kan jäsa till mer än ett par procent alkohol. Jag räknade på det och fick det till att de kan jäsa till runt 5%

Hur har du räknat då? Jag räknar på att jäst behöver ca 17 gram socker för att producera 10 gram alkohol - alltså runt 1 viktprocent per liter. Om du sen utgår från att två kilo äpplen kan ge i snitt ca 1 liter must, som i sin tur innehåller kanske 100-110 gram socker, så ger det i runda slängar 6 procent alkohol. Omräknat till äpplen igen skulle det innebära max 3 procent, men alltså under perfekta förhållanden, där allt socker i äpplet har jäst ut, utan att äpplet samtidigt ruttnar och läcker ut vätska. I verkligheten är det få äpplen som uppför sig så. De flesta ruttnar till en sörja medan de jäser och vätskan lakas ur. Om man sedan betänker att alla äpplen som ligger där befinner sig i olika stadier, varav många inte ens påbörjat jäsning, så förstår man att den genomsnittliga alkoholhalten är betydligt lägre, säkert långt under 1 procent.

Och jag tror fortfarande att en idisslare som äter hundra kilo äpplen i ett svep får andra, betydligt allvarligare problem än fylla, typ hastig död.
 
Hur har du räknat då? Jag räknar på att jäst behöver ca 17 gram socker för att producera 10 gram alkohol - alltså runt 1 viktprocent per liter. Om du sen utgår från att två kilo äpplen kan ge i snitt ca 1 liter must, som i sin tur innehåller kanske 100-110 gram socker, så ger det i runda slängar 6 procent alkohol. Omräknat till äpplen igen skulle det innebära max 3 procent, men alltså under perfekta förhållanden, där allt socker i äpplet har jäst ut, utan att äpplet samtidigt ruttnar och läcker ut vätska. I verkligheten är det få äpplen som uppför sig så. De flesta ruttnar till en sörja medan de jäser och vätskan lakas ur. Om man sedan betänker att alla äpplen som ligger där befinner sig i olika stadier, varav många inte ens påbörjat jäsning, så förstår man att den genomsnittliga alkoholhalten är betydligt lägre, säkert långt under 1 procent.

Och jag tror fortfarande att en idisslare som äter hundra kilo äpplen i ett svep får andra, betydligt allvarligare problem än fylla, typ hastig död.

Kan inte det här alls men varför blandar du in musten? Det är väl ointressant hur mycket socker där är i musten. Det är ju hela äpplet som är intressant.
 
Kan inte det här alls men varför blandar du in musten? Det är väl ointressant hur mycket socker där är i musten. Det är ju hela äpplet som är intressant.

Bara för att förenkla uträkningarna. I princip allt socker finns i musten. När man pressat ur den finns bara fibrer och lite annat jox kvar.
 
Hur har du räknat då? Jag räknar på att jäst behöver ca 17 gram socker för att producera 10 gram alkohol - alltså runt 1 viktprocent per liter. Om du sen utgår från att två kilo äpplen kan ge i snitt ca 1 liter must, som i sin tur innehåller kanske 100-110 gram socker, så ger det i runda slängar 6 procent alkohol. Omräknat till äpplen igen skulle det innebära max 3 procent, men alltså under perfekta förhållanden, där allt socker i äpplet har jäst ut, utan att äpplet samtidigt ruttnar och läcker ut vätska. I verkligheten är det få äpplen som uppför sig så. De flesta ruttnar till en sörja medan de jäser och vätskan lakas ur. Om man sedan betänker att alla äpplen som ligger där befinner sig i olika stadier, varav många inte ens påbörjat jäsning, så förstår man att den genomsnittliga alkoholhalten är betydligt lägre, säkert långt under 1 procent.

Och jag tror fortfarande att en idisslare som äter hundra kilo äpplen i ett svep får andra, betydligt allvarligare problem än fylla, typ hastig död.

Jag har räknat på att äpplen innehåller 10% socker och att man får den förjäsningsgrad som är normalt när man jäser äpplen. Sen skall nämnas att det är volymprocent jag räknar här. Det är dock sant som du skriver att de troligen inte kommer behålla sin vackra form och färg vid det laget.

Däremot är det ju som jag skrev att siffran 100kg är rejält fel ändå. För att komma fram till denna så räknade jag på bara 2-vikt% vilket skulle göra älgen riktigt rejält aspackad om man ser till promillen och antar likartad reaktion som för en människa.
 
Bara för att förenkla uträkningarna. I princip allt socker finns i musten. När man pressat ur den finns bara fibrer och lite annat jox kvar.

Du överförenklar nog beräkningarna där. Det verkar helt enkelt inte vara så att allt socker finns i musten, det är en betydande del som blir kvar: de 2kg äpplen som används innehåller ju runt 200g socker, att du får ut 1kg must som innehåller 100-110g socker visar på detta.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...