Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen?

Kille på 22 år som söker folk som är sugna på att bestiga Elbrus i sommar nästa år. Vore schysst ifall man kunde samla ihop ett gäng.

Har lite erfarenheter av småberg men inget större.
 
Jag är riktig sugen på Elbrus.

Jag har inte mycket erfarenhet och därför tänkte jag åka med "Swedish Expeditions" men datumet kanske inte passar så bra för mig (avfärd dagen efter Ironman).

Det jag kan räkna som erfarenhet är väl att jag har Topprepskort,waow! Eventuellt fler utbildningar i vår. Samt genomgått höghöjdsutbildning för höghöjdsaktiviteter på lägergård (klättertorn, höghöjdsbanor m.m.). Är van med friluftsliv i sommarmiljöer, och långa endagsettapper i svenska fjällen. Kanske inte mycket till hjälp i en expedition, men är inte sen att lära :)
 
Jag är riktig sugen på Elbrus.

Jag har inte mycket erfarenhet och därför tänkte jag åka med "Swedish Expeditions" men datumet kanske inte passar så bra för mig (avfärd dagen efter Ironman).

Det jag kan räkna som erfarenhet är väl att jag har Topprepskort,waow! Eventuellt fler utbildningar i vår. Samt genomgått höghöjdsutbildning för höghöjdsaktiviteter på lägergård (klättertorn, höghöjdsbanor m.m.). Är van med friluftsliv i sommarmiljöer, och långa endagsettapper i svenska fjällen. Kanske inte mycket till hjälp i en expedition, men är inte sen att lära :)

Jag är alltså van med diverse säkringsarbete och knopar m.m. Men inte just att gå i replag och glaciärräddning o dyl. Där det senare torde vara det svårare som man borde övat! Skulle vilja gå en Alpinkurs (t.ex. STFs ivid Kebne) men blir för mycket ekonomiskt med bådadera under samma sommar...
 
Jag är alltså van med diverse säkringsarbete och knopar m.m. Men inte just att gå i replag och glaciärräddning o dyl. Där det senare torde vara det svårare som man borde övat! Skulle vilja gå en Alpinkurs (t.ex. STFs ivid Kebne) men blir för mycket ekonomiskt med bådadera under samma sommar...

Jag har gjort en lyckad bestigning av Mont Blanc och jag vill att man fixar själv. D.v.s. inte åker med en massa guider och turer, kostar så in i helevete mycket mer. Skönare att fixa allt själv.
 
Ja, just därför hade jag velat gå en kurs i syfte att investera i kunskaper/färdigheter s.a.s så man i framtiden kan bedriva allt större "expeditioner" utan guider m.m. Tänker främst på säkerheten, räddningar och så. Besitter du sån kunskap? Men jag är ingen expert på Elbrus, i goda förhållanden kanske inknytning etc och chansen för olycka minimal.
 
Hej!

Jag vet inte om du såg men skrev ett brev till dig här på utsidan.
Jag är grymt intresserad av elbrus. Har inte mkt mer erfarenhet än svensk fjällvandring, sportklättring inomhus och en klippklättringskurs. Kommer dock gå en glaciärkurs innan sommaren, troligtvis en hel veckas nere i chamonix, någon vecka innan en sånhär expedition. Vill på allvar lära mig grunderna så att man kan bidra med kunnande vid framtida expeditioner. Hur ser planerna ut just nu och hur många skulle du vara intresserad av ingår i en sådan här expedition? Kanske att man försöker lägga upp lite gemensam träning och förberedelse här under våren?
 
Ja nu är vi ju tre som visat intresse i a f.

Jag är lite kluven på hur mycket som krävs. Beror väl på vägval, jag känner inte så starkt för normalleden med lift och allt utan hellre lite mer utmaning. Östra leden? Då är frågan vad som krävs i kunskap och erfarenhet, normalleden verkar ju vara utan hinder. Östra verkar inte heller vara alltför svår, eller snarare riskfylld. Men man vill ju vara på säkra sidan :)
 
Jag har planerat att besöka Elbrus i slutet på augusti, kommer troligtvis åka med en svensk grupp. Just nu funderar jag på val av skor och sovsäck, svårt att veta hur höjden påverkar kroppen. Vad har ni tänkt gå i för skor?
 
Mont blanc

Hej!

Jag vet inte om du såg men skrev ett brev till dig här på utsidan.
Jag är grymt intresserad av elbrus. Har inte mkt mer erfarenhet än svensk fjällvandring, sportklättring inomhus och en klippklättringskurs. Kommer dock gå en glaciärkurs innan sommaren, troligtvis en hel veckas nere i chamonix, någon vecka innan en sånhär expedition. Vill på allvar lära mig grunderna så att man kan bidra med kunnande vid framtida expeditioner. Hur ser planerna ut just nu och hur många skulle du vara intresserad av ingår i en sådan här expedition? Kanske att man försöker lägga upp lite gemensam träning och förberedelse här under våren?


Hej!
Kul med denna tråd. Jag har vandrat i Chamonix, och bestigit kilimanjaro. Ska gå grundkurs klippa i maj och innan det göra GMU.

Jag har läst på mycket om både mont blanc, och Elbrus. Är sugen på att kombinera långfärdscykling/ bergsbestigning nästa sommar.

Vad skulle en veckas glaciärkurs i Chamonix kosta? skulle vara riktigt roligt att gå den, hur gammal är du Teodor?

Mvh Jonathan
 
Vi söker fler deltagare till expeditionen!

Vi kommer förmådligen köpa http://www.pilgrim-tours.com/index.shtml?tours_2013/lite/index det paketet, utan guide. (900kr) Eventuellt fixa allt själv men förmodligen inte.

Datum lutar mot avfärd kring 15 Juli.

Jag är intresserad av att följa med, lite beroende på vilka datum det blir osv. Har ni knåpat ihop någon planering man kan få ta del av? Hur länge räknar ni med att vara borta och vad räknar ni med för totalkostnad?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
streakingcaddis Elbrus 2020 Expeditioner 3
Anki 68 Bagage Elbrus Expeditioner 4
Anki 68 Försäkring hög höjd - Elbrus Expeditioner 11
Hardy Bobermien Elbrus Norra sida juli/augusti 2017 Expeditioner 9
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Roland_T Elbrus Augusti 2015 Expeditioner 0
Crosstjeck Kurs i alpinism i sommar + Elbrus Expeditioner 6
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
moumou Elbrus Expeditioner 2
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
Ghost I Elbrus område misshandlades klättrare från Norge Expeditioner 2
Polarnatt Gas+övrigt på Elbrus Expeditioner 10
Henke stj mt elbrus Expeditioner 24
plaskdaja Kriget nära Elbrus?? Expeditioner 2
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
wetterhorn Sugen på aconcagua, elbrus eller något annat kul? Expeditioner 22
skolanna Hur säkert är Elbrus? Expeditioner 2
Ingebrigtl Elbrus med Pilgrim 21/6-1/7 Expeditioner 2
Cederqvist Elbrus 2008 Expeditioner 8
janus82 Bajs på Elbrus? Expeditioner 8
Brännström Elbrus Expeditioner 10
andar Elbrus snart i sikte. Expeditioner 0
dannyalonso Delad transport Min Vody - Elbrus 18/07 Expeditioner 0
AndreasBlomquist Elbrus Augusti 2005 Expeditioner 0
Alfonso Elbrus info Expeditioner 8
andar Utrustning till Elbrus Expeditioner 11
sebbe_Huss Aconcagua,Elbrus Expeditioner 16
hallerby Aconcagua / Elbrus Expeditioner 0
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
jimisola och hur har ni tagit er till Elbrus Expeditioner 0
jimisola hjälp med elbrus Expeditioner 8
hemmmeder Gudbrandsdalsleden - sommaren 2020, letar vänner. Expeditioner 0
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
coolmarcus Segla över atlanten, sommaren 2014? Expeditioner 5
TeodorB Mont Blanc sommaren 2013 partner! Expeditioner 15
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
Crosstjeck Aconcagua dec-jan 2013/2014? Expeditioner 0
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rolar15 Island Peak hösten 2013 Expeditioner 6
jneander Piz Badile - North ridge, 2013 Expeditioner 6
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
5igge Aconcagua runt dec -2012 / jan-2013 Expeditioner 2
ThomasTKM Cho Oyu 2013, partners sökes Expeditioner 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...