Växthus-kor

Enligt en bloggare så kommer 18% av våra växthusgaser från nötkreatur.
-Min fråga till er blir då -vad är alternativet?
Om gräset inte äts upp av kor utan får förmultna, -försvinner då dom 18%-en?
 
Hehe ja jag skrattar alltid högt när jag hör om betesdjurmotståndarna.. De borde bli pappersnissar på något företag, de verkar gilla siffror :)

mvh // Johannes
 
Jag hade velat veta om det gjorts liknande undersökningar med oss människor. I kroppsmassa är vi nästan lika många som korna. Det är över 10 år sedan jag läste om sånt här men enligt en källa då, stod även tamboskapen för 90% av Sveriges ammoniakutsläpp. Om vi ska prata om alternativ är risodlingar också en stor källa till metanutsläpp. Så visst kan odling av vegetabilier också vara ett problem men överlag mer miljövänligt än att odla vegetabilier för att mata korna. Om man däremot använder sig av mark som annars inte är brukbar tycker jag det kan vara rimligt att odla kor inom vissa rimliga gränser. Tyvärr står ju de flesta kor inomhus året runt. Som vanligt försöker man mata korna med olika piller, stänga in gödseltankar, osv. för att minska utsläppen för ändra livsstil- det kan man ju inte göra.
 
Ja - det måste väl också vara en enorm skillnad på en ko som står inne och matas med soja som odlats där det en gång växte regnskog vs en ko som går i en liten hage belägen i gammal naturskog och våtmark och äter vad naturen har att erbjuda ?


mvh // Johannes
 
Jag hade velat veta om det gjorts liknande undersökningar med oss människor. I kroppsmassa är vi nästan lika många som korna. Det är över 10 år sedan jag läste om sånt här men enligt en källa då, stod även tamboskapen för 90% av Sveriges ammoniakutsläpp. Om vi ska prata om alternativ är risodlingar också en stor källa till metanutsläpp. Så visst kan odling av vegetabilier också vara ett problem men överlag mer miljövänligt än att odla vegetabilier för att mata korna. Om man däremot använder sig av mark som annars inte är brukbar tycker jag det kan vara rimligt att odla kor inom vissa rimliga gränser. Tyvärr står ju de flesta kor inomhus året runt. Som vanligt försöker man mata korna med olika piller, stänga in gödseltankar, osv. för att minska utsläppen för ändra livsstil- det kan man ju inte göra.

Lätt gjort att komma in på ett sidospår. Nu tänker du på hur många ha åker behövs för att föda en människa.
Vad jag är ute efter är...om bonden inte gav korna gräset, -blev det nån skillnad då?
 
Ja - det måste väl också vara en enorm skillnad på en ko som står inne och matas med soja som odlats där det en gång växte regnskog vs en ko som går i en liten hage belägen i gammal naturskog och våtmark och äter vad naturen har att erbjuda ?
mvh // Johannes

Ännu ett sidospår. Klart vi vill ha regnskogen kvar.
Jag formulerar om mig: Vem pruttar värst? kon eller gräset?
 
Det är egenligen inget sidospår. Kor äter inte bara gräs. Vad jag minns förvärras metanutsläppen då korna äter konstfoder istället för att äta det de är skapta för. Vi får vänta tills någon som vet mer kan svara på din direkta fråga. Det jag syftade på var också hur mycket metan vi människor pruttar ut. Jag erkänner, från ämnet fast bara lite.
 
Förlåt jägare. Jag har lätt för att sprida ut mina tankar.. Ska försöka hålla mig till frågan..

Vem pruttar värst.. Jag har svårt att tänka så och jag har ingen aning om svaret.. Jag tänker såhär:

Om bonden gör sig av med korna kommer de öppna ytorna med gräs bli till igenväxta ytor med buskar och sly. Människan verkar inte vilja minska sin populationssiffra och behöver därför fortfarande samma mängd mat om inte mer och kommer då att behöva fixa mat på ett annat ställe varpå man får fälla skog och odla mer gräs på det nya stället. Fällningen av skog på det nya stället och uppodlingen av det nya gräset lär prutta betydligt mer än om bonden haft kvar korna och gräset hos sig..

Som du märker så blir det ännu ett sidospår och kanske inte något svar på din fråga men detta av två anledningar. 1. Jag vet inte svaret 2. Jag tycker det är betydligt vettigare att försöka resonera på en nivå med fötterna på jorden än i procent på ett papper...

mvh // Johannes
 
Förmultnande gräs lär ju åxo vara metanfabriker, vem är värst? -uppätet eller oätet?

Metan bildas vid anaeroba förhållanden, där metanogener (främst olika arkéer) bildar metan och koldioxid. På marken bildas under aeroba förhållanden bildas inte metan. Dessutom skulle inte de flesta gräsmarker inte finnas om vi inte hade korna som betade där.
 
Det är egenligen inget sidospår. Kor äter inte bara gräs. Vad jag minns förvärras metanutsläppen då korna äter konstfoder istället för att äta det de är skapta för. Vi får vänta tills någon som vet mer kan svara på din direkta fråga. Det jag syftade på var också hur mycket metan vi människor pruttar ut. Jag erkänner, från ämnet fast bara lite.

Det är lite noga med det exakta svaret eftersom många appliserar detta även på vilda djur.
Gräsätare producerar mycket gas, man kan se det med egna ögon om man har varit på älgjakt.
I synnerhet under ett eftersök av älg som legat ett tag.
Rävar och andra köttätande rovdjur kan däremot ligga länge innan dom jäser upp.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.