Bärkommers och allemansrätt

Bärplockarläger i skogen:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/artikel.aspx?ArticleId=5668672

Hur är det, befinner vi oss i en process där vi går mot inskränkningar av allemansrätten, med flera tusen människor i skogarna under sommar och höst i vad som kan betecknas som industriproduktion på andras marker?

Och hur man än vrider och vänder på sig för att vara så korrekt som möjligt, så går det inte att komma i från att det i produktionen är människor som har en lite annan syn på det här med naturen än vad den gängse svenska. Man märker ju själv att det börjar se ganka jäkla skräpigt ut kring skogsvägarna och numera även en bit in markerna, där man tidigare blev jätteförvånad att hitta några andra lämningar än eldplatser.

Med anledning av lägret i arikel så vet jag att det helt plötsligt dök upp över 400 plockare mellan Jokmokk och Nattavaara i somras, men ingen visste varifrån och inte heller var de var inkvarterade. Med största sannolikhet finns det liknande läger i skogarna där också. Förmodlgen kom de i karavan ledd av någon uppköpare från mellan-Norrland/Västerbotten, där tillgången på bär var sämre. Kanske någon vet?

Men är vi på väg någonstans just nu med allemansrätten? Det är ju svårt att se sin egen tid.
 
Mitt eget

minne säger mig att nedskräpningen på det hela taget var värre på 60-talet än idag. Men visst skall läger i den här omfattningen bara förekomma efter kontakt med markägare. Och givetvis skall de som utnyttjat lägret städa efter sig.

Att bärplockning arrangeras kommersiellt borde vara OK om regler följs. Men kan det verkligen löna sig att flyga hit och plocka bär under en eller två månader om det inte är riktigt god bärtillgång?

Thure
 
Jag tycker att det är en bransch där det finns all anledning till självrannsakan hos bärföretagen som nu kringgår och svär sig fria från ansvar genom att förlita sig på utländska bemanningsföretag. Det handlar inte bara om respekten för allemansrätten utan även om de villkor de utländska arbetarna arbetar under. Det har ju varit stormigt varje säsong nu på sistone med bärplockare som gått back och som inte haft råd att ta sig hem. Samtidigt så är bärindustrin väldigt framgångsrik och den största uppköparen polarica omsatte t ex 740 miljoner och redovisade en vinst på 46 miljoner kr förra året.
 
jag tycker att det är dags att skrota allemansrätten som är otydlig och godtycklig, den bör ersättas mot en modernare och tydligare lagstiftning som ser till både markägare och folks intressen. det är fel att företag gör förtjänster på mark dom inte äger, det ska finnas arrende för företag som utnyttjar de "fria" resurserna.
 
minne säger mig att nedskräpningen på det hela taget var värre på 60-talet än idag. Men visst skall läger i den här omfattningen bara förekomma efter kontakt med markägare. Och givetvis skall de som utnyttjat lägret städa efter sig.

Att bärplockning arrangeras kommersiellt borde vara OK om regler följs. Men kan det verkligen löna sig att flyga hit och plocka bär under en eller två månader om det inte är riktigt god bärtillgång?

Thure

Det är ju bra att någon kommer ihåg så man har referenser när man reagerar på vad som sker i sin samtid. Själv brukade jag förr hitta mycket ölburkar i skogarna. Och sen inte. Burkarna var i plåt så de droppades innan 80-talet i alla fall. Så det skedde en klar förbättring.
 
Att bärplockning arrangeras kommersiellt borde vara OK om regler följs. Men kan det verkligen löna sig att flyga hit och plocka bär under en eller två månader om det inte är riktigt god bärtillgång?

Thure

Nej, det är ju oftast inte det. Vanligt är dock att bärplockarna betalar en summa till t ex ett Thailändskt (bemannings)företag med "löfte" om att kunna tjäna bra med pengar i Sverige vilket som sagt sällan infrias. Både förra året och i år har man ju varit tvungen att inhysa barskrapade bärplockare i kommunal regi och även bekostat deras hemresor. De som gör de stora vinsterna är ju dels bemanningsföretagen, dels bäruppköparna som hävdar att de inte har något ansvar.
 
jag undrar varför komunerna inte låser bärföretagens resurser (läs konton) när de ser att det är på väg att hända som händer varje år?

Är det så att kommunerna är så (ursäkta franskan) Kåta på eventuella intäkter att de med glädje tar risken att behöva ta hand om frusna/hungriga/hemlängtande bärplockare.

Om ett företag inte upfyller sina åtagande mot leverantörer och arbetstagare så kan man väl tvångsförvalta dem... har inte kommunen möjlighet till detta?

självfallet hade man ju önskat att bärföretagen skulle ta sitt ansvar. Men de har ju visat att de inte bryr sig om plockare eller de marker som det plockas på. Då är det upp till oss andra att se till att det gemensamma inte behöver stå för fiolerna.

BZ/
 
jag undrar varför komunerna inte låser bärföretagens resurser (läs konton) när de ser att det är på väg att hända som händer varje år?

Tror inte kommuner kan gå in occh låsa konton i banker. Och ska jag vara ärlig så vill jag inte att kommunen ska ha den möjlighet utan rättslig prövning först. Tänk att driva ditt ärende mot en kommun som när som helst kan låsa dina bankkonton.
 
Tror inte kommuner kan gå in occh låsa konton i banker. Och ska jag vara ärlig så vill jag inte att kommunen ska ha den möjlighet utan rättslig prövning först. Tänk att driva ditt ärende mot en kommun som när som helst kan låsa dina bankkonton.

Ja rättslig prövning behövs. Det är väl som en del av en rättslig prövning man låser tillgångarna (i en förundersökning där buset kan tänkas packa samman och dra). Det va det jag va ute efter... inte att kommunerna skulle ha den möjlighete i sig själva... hua hemska tanke

BZ/
 
Problemet är ju att företaget som "anställt" plockarna ofta är beläget i sydostasien.. Det går ju inte att hindra folk från att resa hit och de svenska bäruppköparna har ansett att de bara köper upp bär och inte har något ansvar för de som kommer hit.. Det är väl i det ledet som självrannsakan krävs och livsmedelshandeln har väl från sin sida börjat ställa krav (ICA tror jag t ex) på bärföretagen genom att endast köpa från de som kan garantera att bärplockarna inte luras.

Det borde ju dock i de fall där skador på mark (tallplantor) och/eller nedskräpning konstaterats röra sig om verksamhet som går utöver vad lagen tillåter. Det finns ju rättsfall där t ex en kanotuthyrare ej fick bedriva verksamhet på annans mark med hänvisning till allemansrätt eftersom man bedömde att verksamheten orsakade skada på marken. Men som sagt så blir det väl knivigt när motparten befinner sig på andra sidan jordklotet..
 
Läste om tjugotalets goda bärtillgångar i de småländska skogarna, extratåg sattes in då bärfabrikerna i S Sverige inte mäktade och bären kördes bl a till Tyskland och Polen.
Sedan dess har vi läst åtskilliga gånger om lurade plockare, kommuner och bärföretag med fina vinster. Uppenbart är att något haltar rejält.
Ingen kommersiell verksamhet på annans markt faller under allemansrätten.
Den som tar hit personal bör precis som vid anhöriginvandring vara ekonomiskt skyldig för dem. Min vän cirkusdirektören har gjort dylikt under årtionden. Numera är det redovisning i förskott, hur nu det skall fungera.
Nerskräpningen efter plockarläger har jag sett i verkligheten. Det behövdes sopcontainers bl a.
Olagliga latriner blir inte roligare för att de fyllt slarvigt.
Att vara utan att märkas är en konst. Uppenbart är att fler borde sträva dithän.
 
Problemet är ju att företaget som "anställt" plockarna ofta är beläget i sydostasien..

Sanning med modifikation. Likt de tidigare maltesiska bemanningsföretagen som var konstruktioner styrda från Sverige av samma uppköpare som "anlitade" dem så går de thailändska bemanningsföretagen att koppla till Sverige. Inte sällan står thailändska kvinnor i här hemma bakom företagen, dolt med bulvanupplägg med t.ex. släktingar i hemlandet.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...