Mystiska ljud i våt sluttande gräsäng

Var ute och vandrade på en sluttande äng i närområdet i förra veckan och hörde mystiska ljud från marken. Det lät ungefär som en hungrig mage fast mycket starkare. När jag stod stilla försvann ljuden efter ett tiotal sekunder för att komma tillbaks när jag började röra på mig igen.
Sluttningen på ängen var mellan 10-15 grader och marken var mycket blöt efter mycket och långvarigt regn.
Har någon en förklaring hur ljuden kan uppkomma? Jagade upp mig själv med tankar på jordskred som har förekommit här på andra ställen under sommaren.
 
Det jag kom att tänka på är att när du rör dig framåt pressar du ner marken för varje steg. Du beskriver också marken som våt och sluttande, kan det inte vara så att när du tar ett steg och pressar ner marken trycks vatten åt sidan, som i sin tur kan ge ljud samt att ljud kan komma från ev. gas (från förruttnelse) du pressar ur marken.

När du står stilla å andra sidan så utövar du ett statiskt tryck på mark som redan "Kurrat", där för är det tyst då.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...