silverjoner - nej tack!

I senaste numret av Utemagasinet finns en uppmaning att använda silverjoner för att få bort lukten på syntetunderställ, vilket är åt skogen. Jag vet att detta är populärt i vissa plagg, vilket jag tycker är häpnadsväckande, och jag försöker välja bort det. Man bör ju definitivt inte hälla det i tvättmaskinen som i detta fall. Silver lanseras som en Quick-fix mot dålig lukt. OK varför funkar det då kanske men bör fråga sig? Det dödar bakterierna som ger den dåliga lukten. ok, bakterier finns gott om ute i naturen också där de har en viktig roll som ex. nedbrytare, vilket de flesta vet. Silver är en tungmetall, dvs den bryts aldrig ner i naturen och den är "mycket giftig för vattenlevande organismer". Inte är det väl meningen att vi som gillar naturen ska förstöra den genom att sprida ut gifter? Hoppas ni tar avstånd ifrån detta. Välj andra material. Syntet i motionsspåret, men ull på tur.

MVH Lars Altgärde
 
Alltid ylle ytterst, eller var det underst? Eller var det aldrig underst? Eller ytterst? JAg har i alla fall alltid ylle underst :)
 
Mängden silver som läcker ut via den här typen av produkter lär ju vara ganska liten, och jag har för mig att Polygiene har fått någon typ av miljöcertifiering. Avsevärt bättre än tidigare lösningar är det nog i alla fall. Kanske är miljöpåverkan större om man måste maskintvätta sina plagg efter varje användningstillfälle.

Så här skriver Haglöfs (såklart en partsinlaga, men som alltid är det klokt att höra alla sidor):
Vi har mätt silverläckage hos en familj på fyra personer som under ett år har använt och tvättat tio st olika Polygienebehandlade Haglöfsplagg. Det totala läckaget för hela familjen under ett helt år uppgick till 3,2 mg silver. Med andra ord lika mycket som varje svensk naturligt bidrar med till vårt avloppsvatten under tio dagar. Som jämförelse är det lika mycket silver som ingår i färgämnet på tio stycken dekorationskulor av den typ som brukar användas på bakverk. En ytterligare jämförelse är att det totala läckaget för 7500 typfamiljer (30000 människor) uppgår till 24 g silver per år, dvs vikten av en normal silverring. En läckagenivå som experter inom området anser som försumbar.

Vi är medvetna om den diskussion som förs om silver och risken för utveckling av resistenta bakterier. Av den anledningen har vi förhört oss om forskningsläget hos Smittskyddsinstitutet, som är Sveriges nationella expertorgan med uppgift att bl a följa och analysera utvecklingen om antimikrobiell resistens. Vi fick svaret att forskningsläget är oklart och att det inte finns vetenskapliga belägg för att silver gör bakterier resistenta.


Men den springande punkten är kanske att vi kanske inte behöver döda bakterier i våra kläder. Särskilt inte om "forskningsläget är oklart".
Jag tror många köper bakteriedödande kläder utan att veta om det. Iläggssulorna i de flesta sportskor till exempel.

Så här skriver Kemikalieinspektionen:
"Det finns farhågor om att en utbredd silveranvändning kan bidra till utvecklingen av resistenta bakterier. Därför bör försiktighetsprincipen tillämpas när det gäller användning av silver där det inte är absolut nödvändigt."

Vi vill ju kunna döda bakterier effektivt när det verkligen behövs. Som vid brännskador. För ett år sen välte en av mina söner en kopp te över sig. Tack vare silverjonerna undveks infektion, och det går knappt att se att hela hans överkropp var skållad ("varning för starka bilder":
http://svtplay.se/v/1585608/rapport/barnbrannskada__silverplaster_
 
Senast ändrad:
Oj, vilken tapper liten kille! Fantastiskt.
Ska kolla hela inlägget hemma ikväll när jag är utstämplad...
 
Vi vill ju kunna döda bakterier effektivt när det verkligen behövs. Som vid brännskador. För ett år sen välte en av mina söner en kopp te över sig. Tack vare silverjonerna undveks infektion, och det går knappt att se att hela hans överkropp var skållad ("varning för starka bilder":
http://svtplay.se/v/1585608/rapport/barnbrannskada__silverplaster_

Rätt sak på rätt plats mao! Fantastiskt vilken bra applikation av silverjoner! Tack för att du dela med dig Martin!

Som sagt ylle regerar istället för silvertvätt
J
 
Att jämföra stabila molekyler i fast metall med lösa joner är något som informatörer älskar att göra. Sorry men det har ingen relevans alls!
Informatörer är oftast fd journalister som sålt sig till marknaden.
Giftig silver och bromidjoner brukar finnas i textilier. Huruvida de egentligen är nödvändiga finns det flera som tvivlar på. Men kemiföretagen som tillverkar och säljer har bara ett mål, att tjäna pengar.
Det är den nya tron, marknaden.

Ett annat expertuttalande från informatörererna är miljödieselbilar, sorry men alla dieselmotorer avger micropartiklar, det ligger så att säga i dieselns natur. De här partiklarna binds i kroppen via andningen. Kroppen gillar dem inte så det blir massvis med reaktioner på dem. Tyvärr vinner partiklarna i långa loppet. Vid tillräckligt hög koncentration blir visserligen tiden kortare, men det är knappast någon tröst!

Slutligen en till om silverjonerna, rötslammet som sprids på våra matproducerande åkrar innehåller bl a silverjoner. De upptas av växterna vi skall ha till mat, direkt eller indirekt via göddjur. Du sköna nya värld!
 
Vi vill ju kunna döda bakterier effektivt när det verkligen behövs. Som vid brännskador. För ett år sen välte en av mina söner en kopp te över sig. Tack vare silverjonerna undveks infektion, och det går knappt att se att hela hans överkropp var skållad

Att silverjoner används till den typen av ändamål är ju svårt att vara emot :)
Men är det inte onödigt att använda det till något som enbart är kosmetiskt, såsom doft?

Det är väl en värderingsfråga egentligen... Några gram skadliga joner ut i naturen eller lite extra jobb med att vädra/tvätta själv... för mig är valet enkelt.
 
Luktar verkligen syntetunderkläder så mycket? Jag har hört att folk säger det, men mina är alltid helt luktfria efter en tvätt med vanligt tvättmedel, och när jag är på fjället så är de åtminstone helt godtagbara efter en vanlig vattensköljning.

Eller är det jag som har dåligt luktsinne? Jag kanske går runt och stinker hela tiden!
 
Klart du gör Lars!

Har själv varit med om att inte bli insläppt på badhuset pga att vi stank, men med lite finurlighet löste sig det med. Ylleundisar är bäst. Sköljning kommer man långt med, tvätt rengör rejält.
 
Men är det inte onödigt att använda det till något som enbart är kosmetiskt, såsom doft?

Självklart, och det är också min poäng: om vi använder det till fjanterier kan vi kanske inte använda det till livsviktiga saker.
Det gäller ju även antibiotika: om vi ber läkaren skriva ut antibiotika för att halsflussen ska gå över på tre dagar istället för fem så kommer antibiotikan inte funka för att rädda liv i framtiden.

Vi är fortfarande tagna som gisslan av 50-talets hygienhysteri. Visst har den gjort nytta för folkhälsan i 50 år, men nu är det dags att vi slutar slaska på kemikalier som inte behövs.

Själv lackerar jag till exempel inte mina armhålor med aluminiumsalt varje dag eftersom jag tycker att det funkar lika bra med vatten. Dessutom har jag märkt att diskmaskinen oftast diskar rent utan diskmedel, på kortaste programmet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.