Billiga prylar miljövidrigt ?

Nuförtiden kan man ha några borrmaskiner,sticksågar,slipmaskiner,vinkelkapar,cirkelsågar etc
ligga o drälla, jag har själv ett flertal, så att jag slipper leta efter dem där jag sist la dem.

Jag är ju inget proffs så jag köper det billigaste, typ 199 kr styck, garanti ett år, den har jag ofta använt då jag nog använder en del väldigt hårt, men det gör ingenting, Vuxendagisena, typ Classe i sjön,Rusta,ÖB,mmfl är man ju på då o då, så det är aldrig problem att byta till en ny, flera maskiner får jag byta flera gånger inom garantitiden då de inte håller så bra, jobbet gör dom, men de klarar inte så bra hård belastning längre stund.

Jag har maskiner som jag har högre krav på, då kan jag betala ett långt högre pris för att de ska funka o inte lägga av mitt i jobbet.

Men jag kom o tänka på synen man ser i lådorna på återvinningen där det ligger massor av apparater som lagt av, reservdelar är väl ett uttryck som bara dårar frågar efter i affärerna, kunderna skakar på huvena o tänker, "vilken planet kommer han i från ?..."

Jag brukar sno åt mig de där laddarna,strömförsörjningsaggregaten som ligger på återvinningen när personalen tittar bort, 90 % av dem funkar, bra o ha hemma om nån pajar, det är väl ingen som går o köper en ny laddare till mob. tfn numera ?.

Ibland har jag hittat saker som är nästan helt felfria, folk har bara tröttnat på dem, eller kan/orkar inte laga dem, enklare o köpa nytt.

Förr i tiden gick man ju o låna en maskin på jobbet, eller av grannen eftersom de var så dyra.

Alla förstår nog att det här påverkar miljön.

Jag önskar att det fanns ställen där man kunde lämna in apparaterna på, som några där lagar dem o säljer dem jättebilligt, så att de slits ut ordentligt.

Eller att apparaterna ges bort gratis, men då kommer det vanliga kruxet, vem ska betala lönen för dem som fixar dem hela ?,

På jobbet får underhållspersonalen tex en helt ny uppsättning fyrkantnycklar om de blivit av med en storlek i setet, det gamla slängs i skroten, ingen har tid att komplettera satsen...visst har vi det bra ekonomiskt nuförtiden ?....

Samtidigt så tycker jag att jag inte vill ha tillbaka tiden när tex borrmaskinen var dyr o man lämna in den på ett speciellt ställe o den skulle skickas på reparation o komma tillbaks om några veckor, o man fick vänta med att borra de där hålen hemma,de transporterna är ju inte heller bra för miljön, så hur borde det vara ?
 
Senast ändrad:
Det är mycket som känns "onödigt billigt" i vår i-landsvärld.
Hur kan man t ex köpa en lattevisp på IKEA för 9 kr, inklusive batteri, och det ändå är flera led som tjänar på det? (Hrm, åtminstone det sista ledet antar jag?)
Det är såklart hög tid att man tar sig själv i kragen och frågar sig själv vad man håller på med, lite oftare. Inte hållbart, det förstår man ju när man tänker efter. Egentligen. Men. Ja. Nä.
 
Stämmer Monica, man undrar, jag undrade sist när jag köpte två "träningsoverallsbyxor för 99 kr styck, på ICA Maxi, att ha hemma alltså när ingen ser en....

Men jag tittade på dem, dubbelsydda, mönstrade,resår,blixtlåsöppning nertill, två fickor med blixtlås, samt åtsnörning med stopp nertill på varje ben o i midjan, jag skulle inte sy ihop dem för 99 spänn, jag undrar vad den som gjort det tjänade per par ?....ICA måste ju gjort en vinst o transporten till ICA från lagret, importen hit osv, den som sydde dem kan väl inte ha mer en ett par spänn styck om ens det....
 
Själv bör jag blir extremt trött på slit och släng samhället som vi lever i idag. Idag gör nästan ingen saker med kvalité känns det som. Jag tänker på kastruller, ryggsäckar, skruvdragare ja allt. Efter ett år är det någonting som är sönder att man måste köpa nytt. För att laga är ingen idé. Det är oftast dyrare.

Därför försöker jag att verkligen tänka till vid varje köp. Lång livslängd=miljövänligt.

Inom friluftsvärlden sticker två företag ut: Patagonia och Klättermusen. Där är det inte bara att dra in så mycket dollars som möjligt som är det viktigaste. Även om det svider i plånboken att köpa deras produkter vid inköpstillfället så tror jag man har ingen det på lång sikt samtidigt som man gör en miljömässig insats.

/ Daniel
 
Inom friluftsvärlden sticker två företag ut: Patagonia och Klättermusen. Där är det inte bara att dra in så mycket dollars som möjligt som är det viktigaste. Även om det svider i plånboken att köpa deras produkter vid inköpstillfället så tror jag man har ingen det på lång sikt samtidigt som man gör en miljömässig insats.

Jag håller inte med dig oreserverat om Klättermusens kvalitet. Mina två största jack-besvikelser är 2 st Grim, och KM:s reklamationspolicy är inte särskilt kundvänlig. Enligt min erfarenhet.
Gör mig extra morrig när de skryter om sin slitstyrka och långsiktighet.
Kanske har de bättrat sig, kanske hade jag extrem otur, men hemma hos mig hänger en delaminerad, sparsamt använd Grim i garderoben.
Jag är bitter!
 
när jag jämför

med tyska grejor från 1950-talet med ståldelar och smörjrillor, välpassade och med normala 15års rengöringar fortfarande fullt brukbara. Hur många batteridrivna med plastkugghjul ihopklistrade saker kommer att fungera om 5 år? Om 3år? Om 2 år.........
Känslan av stål, mässing och läder är svår att förmedla genom det här mediet, men i handen känns det så att du vill behålla den, kvalitet....
Man skryter med proffsoptik idag, plast, motorer t o m plastlinser i vissa fall. Mässing och glas, t o m antireflexbehandling från -30-talet.... upplösning är i varje fall inte mätbart bättre än mina 30 och 50-tals objektiv.
På svar om de där billiga rejorna lönar sig, givetvis för de som saluför dem.... sen måste du ju på 15 års basis köpa minst ca 5 nya och med resor, parkeringar etc så blir nog inte de billigare än den dyra proffsmodellen. Den senare går ju dessutom att reparera....
Om du tittar på miljönotan, framställning, transport, skrotning etc x5 enligt ovan.
Den dyrare en gång och efter några år en service, själv eller inlämnad.....
Det är mycket att fundera över, själv inbillar jag mig att de dyrare proffsmodellerna till synes blir billigare till slut, plus det att de känns rätt bra att hålla i när man använder dem.....
 
men i handen känns det så att du vill behålla den, kvalitet....
Mmm, kvalitet som känns i handen, som ger en känsla av ett värde, är inte vanligt idag.

Miljövidrigt eller inte, smäckigheten är ofta direkt frånstötande. Lattevispen från IKEA är ett bra exempel.

Nästan allt på Biltema, Jula etc ger extremt dåligt värde för pengarna. Det tar emot att använda såna prylar. Billigt är det men ändå åt fanders för dyrt.
 
För dem som inte tvunget vill ha splitternya oanvända grejer finns det mycket att fynda på både second hand och loppis. Allt från kläder till borrmaskiner...
 
Lattevispen är inte bara miljövidrig. Anledningen till att den kan vara så billig är att det egentligen är de små kineserna som betalar med sitt slit för att vi ska kunna köpa skitprodukter till ingen kostnad alls.

När jag köper saker tänker jag alltid på att det ska kunna användas i många år framöver. Fördelen med det är att man slipper köpa nytt efter ett år och att man då oftast måste köpa lite dyrare grejer vilket gör att man inte har råd att köpa lika mycket annat skit man inte behöver :)

Ett bra sätt är ju som sagt att kolla på second hand-butiker och loppisar, så kan saker användas ordentligt innan de slängs.
 
Tycker man ska se till hur mycket man använder en sak, en skruvdragare för någon hundring eller 2 är väl perfekt om man bara gör några hål och skruva i några skruvar per år. Ser ingen anledning att köpa megamonstemaskinen med extra batteri och alal härliga extraprylar om man inte använder den dagligen. Annars finns alltid handkraft, såna verktyg är ofta enkla och funktionella och håller i generationer.

När det gäller friluftkläder och prylar så köper jag gärna kvalitet och använder sedan grejer både både i skogen/fjället och til lvardags. Är helt suveränt att ta med ryggsäcken när man ska handla, lättare att bära på vägen hem än de hopplösa platskassarna.
 
Problemet i mång fall är ju att reservdelarna kostar lika mycket som produkten eller till och mer i vissa fall. Sitter och tänker på hur jag ska göra med min skrivare nu när tonern börjar tryta på sista versen. Det är en färglaser och jag konstaterar att det antagligen är billigare att köpa en ny skrivare än att köpa nya tonrar. Den svarta har jag bytt en gång men när färgerna är slut så är det antagligen billigare med en ny skrivare.

Exempel: HP Color LaserJet CP1215
Skrivare: 1790kr
Då ingår 4 tonrar (1x859+3x785kr) = 3124 kr.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=122769
(Netonnet är min närmaste datorbutik, gångavstånd)
 
Lattevispen är inte bara miljövidrig. Anledningen till att den kan vara så billig är att det egentligen är de små kineserna som betalar med sitt slit för att vi ska kunna köpa skitprodukter till ingen kostnad alls.

Eller som Stefan Sundström skriver: Hela denna köpfest som har som förutsättning att fackföreningar är förbjudna i KIna.
Pär
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...