Att tillhöra miljöpartiet är väl okej. Det visar ju att man vill definiera sig själv som tillhörande de goda och inte de onda. Det räcker kanske för att rädda världen? ;)

Att man är med i miljöpartiet visar att man är en person som vill göra det goda, men som inte begriper hur man gör.

Själv är jag partipolitiskt obunden kapitalist, om någon skulle vilja veta.
 
Men satans mellpat.

Nu har jag små hackat på dig för att få igång dig med trådar som på bloxc men du nappar inte.
Och det gör mig uppröd... meningen var att du skulle bli lite upprörd. inte jag. Jag är nog för mjäkig.



:)
 
Ta det försiktigt med att kalla överbefolkningen en myt. Jag är faktiskt mer orolig för den tickande bomben än för klimatfrågan. Situationen nu är värre än den någonsin varit förut.

Ur ett idéhistoriskt perspektiv finner man liknande tankegångar i nästan alla historiska epoker, det är det som jag tycker är intressant. 1865 skrev t ex William Stanley Jevons om populationstillväxt och kol:

"Now population, when it grows, moves with a certain uniform impetus, like a body in motion; and uniform progress of population, as I have fully explained before, is multiplication in a uniform ratio. But long-continued progress in such a manner is altogether impossible — it must outstrip all physical conditions and bounds; and the longer it continues, the more severely must the ultimate check be felt. I do not hesitate to say, therefore, that the rapid growth of our great towns, gratifying as it is in the present, is a matter of very serious concern as regards the future."

och

"I must point out the painful fact that such a rate of growth will before long render our consumption of coal comparable with the total supply. In the increasing depth and difficulty of coal mining we shall meet that vague, but inevitable boundary that will stop our progress."

Jevons resonemang är influerat av Thomas Malthus som 1798 gav ut An Essay on the Principle of Population i vilken han bland annat skriver:

"The power of population is so superior to the power of the earth to produce subsistence for man, that premature death must in some shape or other visit the human race. The vices of mankind are active and able ministers of depopulation. They are the precursors in the great army of destruction, and often finish the dreadful work themselves. But should they fail in this war of extermination, sickly seasons, epidemics, pestilence, and plague advance in terrific array, and sweep off their thousands and tens of thousands. Should success be still incomplete, gigantic inevitable famine stalks in the rear, and with one mighty blow levels the population with the food of the world."

Malthus tankegångar har fått ett oerhört genomslag och gång efter annan så varnas det för överbefolkning, resursbrist och allmänt sönderfall av världen som vi känner den. Under slutet av 60-talet fick Paul R Erlich stort genomslag med sin The Population bomb som också bygger på malthusianska tankegångar om en exponentiell befolkningstillväxt och en samtidigt linjär livsmedelstillväxt vilket enligt Erlich inom en nära framtid skulle orska massvält och samhällsförfall. I The Population bomb skriver han

"The battle to feed humanity is over. In the 1970s the world will undergo famines . . . hundreds of millions of people (including Americans) are going to starve to death."

1970 skriver Erlich

"Population will inevitably and completely outstrip whatever small increases in food supplies we make, ... The death rate will increase until at least 100-200 million people per year will be starving to death during the next ten years."

Liknande tankegångar har även Georg Borgström lagt fram i ett antal skrifter.

Ser man till historiens olyckskorpar och till faktiska observationer så kan jag inte annat än anse att föreställningen om befolkningsexplosionen har starka drag av mytbildning över sig. Enligt FN´s utvecklingsprogram, UNDP, har världsfattigdomen minskat mer under de senaste 50 åren än under de föregående 500 åren och ser man till andra mått på välfärd så har medellivslängden konstant ökat, spädbarnsdödligheten minskat, läs- och skrivkunnigheten ökat, andel undernärda i u-länderna minskat. Samtidigt ser man också att befolkningstillväxten mattats av i takt med att välfärden ökar; med ökad välfärd finns inte samma behov av att skaffa många barn. Befolkningen avtar alltså till följd av bättre förhållanden snarare än till följd av svältkatastrofer som Erlich förutspådde.

Personligen tror jag man i många teorier undervärderar dels ekonomiska incitament; resurser tar inte slut i en fungerande marknad. När oljan börjar ta slut måste det helt enkelt ske en transitering till alternativ. Sen tror jag man undervärderar människans förmåga att finna nya lösningar och överbrygga problem. Jag vill betona att jag inte sitter med några färdiga svar, men jag tror att historien kan visa på hur tankegångar som när de etablerades tedde sig självklara i efterhand visat sig komma på skam, därför är jag lite allergisk mot etablerade "metasanningar" som befolkningsexplosionsbegreppet och den linjära resurstillväxten i ett nollsummespel.

Nå. Nu blev det rätt OT.. :)
 
Bra och mycket intressanta citat. Det var intressant läsning. Några kommentarer.

1: Överbefolkning med medföljande massdöd händer precis hela tiden. I naturen alltså. Det blir får många av en art, arten kan inte anpassa sig till bristsituationen, och sedan så normaliseras antalet igen. Detta borde ha hänt oss för länge sedan, om vi inte hade haft förmågan att anpassa oss.

2: Vårt sätt att anpassa oss betår i att ständigt hitta nya energikällor. På den gaml goda tiden fanns bara kol. Sedan uppfann man metoder för effektivare kolutvinning, man upptäkte olja, och sedermera uran. Dessa energikällor gjorde att vi kunde fortsätta på den invanda vägen i några hundra år till. Och under den tiden har vi ökat vår befolkning sex gånger, och höjt levnadsstandarden per person.

3: Men är det möjligt att fortsätta? Ja, så länge vi kan utvinna energi. Oljan närmar sig sin topp. Kolet räcker nog i ett par hundra år till. Lär vi oss fussionera väte klarar vi oss i ytterligare 100 000 år. Men detta förutsäger dagens förbrukningsnivåer. Och vi har ökat förbrukningen sedan stenåldern, och vi kommer att forsätta öka förbrukningen till den dagen det tar slut.

Det enda som kan köpa oss riktigt stora mängder tid är väteatomenergi. Men det verkar svårt. För 50 år sedan var man femtio år ifrån en lösning. Idag är man fortfarande femtio år ifrån en lösning. Det kanske inte ens går. Och går det inte, eller vi inte lyckas i tid måste vi bränna kolet. Och då ska ni få se på växthuseffekt.

4: Hela ditt resonemang förutsätter att vi kan fortsätta hoppa från den ena energikällan till den andra. Det kommer vi inte att kunna av den enkla orsaken att vi förbrukar en ändlig resurs.

Det hela är ytterst sett en balansakt mellan vår förmåga att förbruka energi, och vår förmåga att komma på nya energikällor. I det långa loppet måste vi förlora kampen. Och fram tills dess fortsätter vi att öka vår befolkning och vår förbrukning per person. Jag vet inte när stoppet kommer, men när det gör det blir det brutalt om vi inte börjat minska befolkningen i tid.
 
Bifogar ett diagram som visar temperaturen 1979-2008, OBS! se utvecklingen dom sista 2 åren... svårt att förklara sänkningen med ökade utsläpp av växthusgaser...

Först blir det varmt så att så att de stora isarna smälter. Sen när tillräckligt har smält så tappar golfströmmen kraft och då blir det kallt jävligt kallt.

Så så svårt är det inte att förklara din fina graf.
 
Jag bor i Stockholm och har en jävla massa snö utanför. Så golfströmmen har stannat då:)

Jajamensan nu blir det kallt och alla trådar om jakt och överlevnad bli aktuella igen. Alla veganer och pacifister kommer att önska att de var djuriska mördarmaskiner från kustjägarskolan.

Antijakt killarna kommer att diskutera hur man överlever det nya bittra klimatete samt hur man skaffar föda genom att döda de djur som ännu inte har frusit ihjäl.... Så vida de inte flytt fältet(veganerna alltså).

När isen växer sig meterhög runt stockholm slott kommer jag och några till huttrandes säga "vad var det jag sa" medans "mellpat" med flera hänger på några klippor i norra afrika sägande "se på fan de hade rätt"

Många på utsidan kommer att älska det nya klimatet för nu kommer agnarna skiljas från kornen(eller hur man nu säger). Äntligen kommer man att få reda på vem är bäst och vem kommer att överleva längst Osv.
 
Äsch vad ni är larviga !

Den dan när olja,kol, kärnkraft etc är slut, så kommer vi att ha så många Utsidansexperter som direkt kommer vägleda den förvirrade folkmassan
till ett prima uteliv utan el o sån skit, det är vad jag tror...

Förlåt, kunde inte låta tillfället gå mig förbi bara så där...
 
shit jag glömde lättpackarna som ensamma sitter runt om i landet gnuggande sina sealskins samtidigt som de önskade att de var tungpackare istället. Men som spricker upp i ett leende så fort de ser en utsidan frände med alldeles för många kilo på ryggen. Glatt studsade runt killen/tjejen och klappar denne käckt på ryggen med kommentaren -till topps beste far för att sen raskt försvinna in i horisontens dimmor och ensamheten....







:)
 
Kort sammanfattning från UN News Centre:

-"Koldioxidhalten nådde sin högsta nivå någonsin 2007"

Det är faktiskt inte sannt. Nu ligger halten på ungefär 300-400 PPM (vet inte exakt). På dinosauriernas tid var den uppe i 1000 PPM. Men eftersom solen sken kallare då så var det ingen katastrof. Dock var det vamare i alla fall på den tiden. 1000 miljondelar är rätt mycket.

Du hör för övrigt aldrig klimatskeptiker ta upp det här, det skulle ju kunna antyda att koldioxiden faktiskt påverkar klimatet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.