Döden för Svenska fjällen

Vi har idag trettio vindkraftsverk i Jämtlands län. Beslut om ytterligare 112 st snurror är tagna och på planeringsstadiet befinner sig ännu 588 stycken ännu. De som finns idag har en höjd på mellan 15-120 meter, bland dem som planeras finns totalhöjder upp till 180 meter.

I planeringen finns förslag på antal snurror på olika platser. Vad sägs om;

Middagsfjället (bortom Åre) 83 stycken
Lillhärdal 90 st
Glötesvålen 30 st
Mörttjänsberget 30st
Skärvången 34 st
Bodhögarna 80 st
Björkvattnet 80 st
Ögonfögnaden 30 st
Stamåsen 40 st
Ope 28 st
...................m.m

Nu sitter jag med i en utredning som funderar över hur turismen och dess näringar kommer att påverkas av denna utbyggnad. Blir turistsatsningarna ödelagda, eller kommer turister bara gilla läget? Jag tycker hitills att folket inte fått komma till tals och jag funderar på om det bara är jag som reagerar starkt. Håller på att jobba med en enkät med frågor kom gärna med förslag på frågeställningar eller åsikter.
 
Ja Öland är ju t ex helt slut som turistmål numera. Och Danmark & Holland (som har många tusentals vindkraftverk) får ju inte heller längre besök av några turister. Och det är ju verkligen synd att metropoler som Lillhärdal nu kommer att dö ut, kanske dessa orter borde erbjuda utrymme för kärnkraftverk i stället, det skulle säkert också locka turister?
 
Ja Öland är ju t ex helt slut som turistmål numera. Och Danmark & Holland (som har många tusentals vindkraftverk) får ju inte heller längre besök av några turister.

Precis, och på södra Gotland är det ju inte en jäkel som vill ha sommarstuga.

Är det bara jag som tycker att vindkraftverk är rätt snygga? Åtminstone betydligt snyggare än motorvägar, kraftledningar, broar och betonghus.
 
Vi vill inte ha några turister i fjällen. De ska vara kvar och orörda för oss få invigda vilka inser deras fulla värde. Egentligen borde man väl riva en del av stfs fjällstationer så blev det ännu lugnare.

Titta bara på hur det är i alperna, där är det ju folk överallt, och vägar, och linbanor, och levande fäbodar, och restauranter, och bussförbindelser, och tåg. Man är ju tvungen att vara social och hälsa på folk.
 

clindh

Forumvärd
Jag kom nyligen hem från Tjernobyl. Där har man fått ett uppsving i turism faktiskt efter olyckan, och de vilda djuren frodas nu i den nu avfolkade zonen... ;-)

All kraftproduktion har ju sina miljökonsekvenser men jämfört med mycket annat är ju vindkraft mest visuellt förorenande, och dessutom lätt att avveckla när det kommer andra alternativ framöver.

Även runt vårt landställe i Hälsingland planeras en större vindkraftpark, vilket förstås väcker ett "not in my backyard"-motstånd i mig. Men jag kan iallafall säga att jag är betydligt vänligare inställd till lite snurror här och där än före mitt besök i Tjernobyl...
 
Är det bara jag som tycker att vindkraftverk är rätt snygga? Åtminstone betydligt snyggare än motorvägar, kraftledningar, broar och betonghus.
Nja,
jag tycker om den obrutna horisonten där man inte ser mänsklig påverkan! Tyvärr är det väl så att vinden blåser mest på de ställena också (havet, fjällen). Tycker det är mycket bättre att plantera vindkraftverken på åkrarna runt Linköping (som ändå är så hårt tuktade av människor). Havet är också en bättre kandidat.
Bäst är väl om miljöpolitiken kan svänga. Småskaliga satsningar - energibesparing eller elproduktion på befintliga byggnader? Solfångare, soluppvärmt vatten, små lokala vindkraftverk... Premiera fastighetsägare att spara?
Men då tjänar ju Vattenfall mindre, bättre att utöka elproduktionen?
 
I Norska

fjällen fick ett företag nobben när de ville sätta upp snurror. Är det rätt av staten att tillåta Norskägda snurror i fjällen?. Vi har ju redan större delen av vårt vatten reglerat av Finska företag. Ska inte "grön " el vara statligt ägt? Vinsten borde ju bofolkningen i Sverige ha för att betala reinfeldts fil på gamla dagar;-) Fortum köpte ju energibolag i Stockholm för en spotstyver. Efter två år hade de fått in hela köpeskillingen av vinsten från driften.
 
Ärlighet behövs

Nja,
jag tycker om den obrutna horisonten där man inte ser mänsklig påverkan! Tyvärr är det väl så att vinden blåser mest på de ställena också (havet, fjällen). Tycker det är mycket bättre att plantera vindkraftverken på åkrarna runt Linköping (som ändå är så hårt tuktade av människor). Havet är också en bättre kandidat.
Bäst är väl om miljöpolitiken kan svänga. Småskaliga satsningar - energibesparing eller elproduktion på befintliga byggnader? Solfångare, soluppvärmt vatten, små lokala vindkraftverk... Premiera fastighetsägare att spara?
Men då tjänar ju Vattenfall mindre, bättre att utöka elproduktionen?

Om det nu är att staten måste tillgodose oss svenskar med el som inte är kärkraftsproducerad, så skulle det vara roligt att se om det är vinsten eller produktionen av el de är ute efter.
Ponera att hälften av vinsten skulle gå tillbaks till området som innehar dessa vindsnurror och den andra delen skulle gå till att utveckla t.e.x turbiner i vattenkraften så effekten ökar. Alltså att staten nöjer sig med ett +/- 0 resultat. Norrland skulle då kunna erbjuda en infrastruktur som skulle öka tillgängligheten för företag att nå sina marknader. Alltså inte bara vägar utan även dra fram ordentligt bredband, Vill man sen tänka ekologiskt så är en helt ny dragning av räls till tågtrafiken och sedan köpa in nya tåg som är anpassade för godstransport av högre hastighet än idag, och därför få bort alla dessa timmerbilar o.s.v
Det vore väl underbart om hela Sverige skulle vara ett attraktivt område för boende och företagande.......En utopi men ändå...
Annars kunde ju staten ta alla dessa pengar och ge dem till de villaägare som byter sitt nuvarande värmesystem till ett effektivare. Energibesparingen skulle bli enorm. Drift och underhållskostnaderna skulle bli nära nog noll då villaägarna står för dem själva. Har inte räknat på det men det skulle vara roligt att se hur mycket differansen ekonomiskt är när det gäller att minska vårt energiuttag. Kanske det inte behövs byggas så mycket. Jag är jättetrött har haft flera nätters tentapluggande. Så nu ska jag vila lite. Ha det så länge
 
Jag kom nyligen hem från Tjernobyl. Där har man fått ett uppsving i turism faktiskt efter olyckan, och de vilda djuren frodas nu i den nu avfolkade zonen... ;-)

All kraftproduktion har ju sina miljökonsekvenser men jämfört med mycket annat är ju vindkraft mest visuellt förorenande, och dessutom lätt att avveckla när det kommer andra alternativ framöver.

Även runt vårt landställe i Hälsingland planeras en större vindkraftpark, vilket förstås väcker ett "not in my backyard"-motstånd i mig. Men jag kan iallafall säga att jag är betydligt vänligare inställd till lite snurror här och där än före mitt besök i Tjernobyl...

Jo jag har själv jobbat åt Ericsson i Krashnoyarsk 97-98. Vi installerade radiobas och växelstationer där. Utanför staden så fanns mindre "städer" som hette Krash 23, Krash 24 osv kommer inte ihåg exakta siffrorna men det var ett tiotal iaf. Dessa platser var industrier som byggde bla kärnstridsspetsarna till Rysslands kärnvapen. Likaså tillverkades (spion)satelliter. Tillverkningen gjorde att verktyg och annat radioaktivt smittat materiel grävdes ner. När vi var där så träffade vi tekniker från coca-cola U.K och de sa att deras geigermätare gjorde sådana utslag att de var MYCKET glada att få åka hem efter 8 dagar. Då hade jag varit där i 9 veckor......
Jag vill att vi i Sverige skall få ner energibehovsnivån så pass mycket att vi slutar att köpa el från Danska kolkraftverk. Staten har ju sålt ut vår vattenkraft till bla fortum (finskägt) i sån utsträckning att vi nu måste ha vindkraftverk som täcker det energibortfallet. Hoppas bara att de inte säljer ut snurrorna med. Utländska företag reglerar vattnet i Sverige, De prospekterar för att finna uran. Nu ska de sätta upp 180meters snurror. Vad behövs för att vi ska utvinna energi i Sverige för att kunna få ekonomiska förutsättningar att göra ngt bra för Sveriges natur.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...