USA och miljön

USA är ett fint land som är ofelbara, alla som bor i USA är vackra och smarta, har jag någonsin sagt något negativt om über staten USA så ångrar jag det bitter!! Använder USA resurser så gör dom det för att dom behöver det..

Helt rätt, det går faktisk inte att klämma in en fet amerikan i någon liten japansk bil.
 
kan man på något sätt aktivt verka för att sverige ska få en plats i stjärnbaneret, att sverige får ställa sig bland dom andra staterna?
 
hmm...

kan vara dags att ge en lite mer nyanserad bild av usa...

landet har som de flesta vet en federal regering som inte sätter miljön i första hand. många amerikaner har dessutom dåligt miljövetande och bristande kunskaper i miljöfrågor. MEN: många andra amerikaner har ett progressivt miljövetande och en handlingskraft som t ex resulterat i att delstaten kalifornien har världens hårdaste och mest progressiva miljölagstiftning. graden av miljömedvetande som verkligen leder till handling och resultat är här långt högre än i sverige eller något annat eu-land.

visst, sverige kom långt i progressivt miljötänkande. en gång i tiden hade vi mängder med trädkramare i sverige som ställde sig i vägen för vägbyggen och kärnkraftsmotståndare som inte skydde några medel. men vad hände sedan? började vi sortera papp, plast och batterier och trodde att nu var vi fulländade? hur annars tillät vi oss själva att bli försöksdjur i 3G-experimentet? och varför alla miljoner kovändningar om kärnkraften? blev kärnkraften renare och säkrare då man insåg hur förödande kolkraften var? har svenska folket fullständigt förlorat alla visioner i jakten på upplevelser, kickar, välstånd och framgång?
 
USA ett U-land

Efter ett kort besök i USA är min snabba slutsats att detta land har problem. Stora problem. Att bara ställa om detta bilens land till ett mer kollektivt tänkande kommer ta väldigt lång. Allt kretsar kring bilen. Och först måste amerikanen inse själv vilken sits de satt jorden i. Och när man tar del i debatten och medier i USA känns inte miljöfrågan jättehet direkt.

God bless Amerika och Amerika: the greatest country of them all är fraser man hör lite då och då. Vilket j..la bullshit. Möjligen är jag lite naiv och lite hemmablind men visst dänger vi i Sverige jänkarna på de flesta områden.
 
Har inte rest någonting i USA i vuxen ålder, men kan ju bara tillägga en grej förutom bilarna som bidrar till att de är "världsledande" på att släppa ut koldioxid, att en amerikan äter i genomsnitt ca 120 kg kött om året, och jämför det då med sverige 80 kg/ kött per år och folk i u-länderna 2-3 kg/år.....skrämmande bara en sån sak...måste ta enorma miljöresurser. Har också hört att i nordvästra USA odlas det massor med spanmål som bara bränns upp för att inge köper upp maten...helt vansinnigt..

haglundstina.blogg.se/miljo
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...