Vedkök = Miljövinst= Vedkök

Vill härmed efter omfattande tester av både mig, peter1969 och andra slå ett slag
för vedkökens framtid på vandringarna.
T-sprit, Gas, Metatabletter, Fotogen, etc är ju som de flesta kan komma överens om
(visst är vi ALLA på forumet ÖVERENS ?) inte är så miljövänliga.
Jag vet att man älskar sitt kök som man är van vid, men ändå, man kan ju göra ett försök
att använda vedkök så långt det går.
Vedkök går ju givetvis inte i ALLA situationer att använda.
De jag tycker synd om är kökförsäljare/bränsletillverkare, stackars dom om bara 7 av 10 började med vedkök....
Skulle ochså vara kul om motståndarna till vedkök överhuvudtaget yttrade sig ?
 

Bilagor

  • PICT0113.JPG
    PICT0113.JPG
    165.6 KB · Visningar: 1,460
snygg konstruktion! Mysigt med eld och det hjälper ju till att hålla mygg och knott borta. Miljövinsten är ju odiskutabelt possitiv även om det i det stora hela naturligtvis marginellt påverkar atmosfärens co2 innehåll....men alla bäckar små. Jag behåller mitt omnifulel i ryggan men tänder gärna en brasa då det är läge. Hur mycket kan du elda innan burken smälter?
 
Inte helt

självklart att vi bör gå över till matlagning över öppen eld. Det finns sannolikt risker för skadliga medicinska effekter av rökgaser och partiklar.

Dessa effekter kan även finnas från fossila bränslen och kanske mest från stenkolsanvändning.

Det är både en bränslefråga, en handhavandefråga och en fråga om hur eldstaden/köket är konstruerat skorsten etc.

Få klarar att laga lika avancerade maträtter ute i friluftslivet med vedeldning som med fotogen och gaskök.

I STFs fjällstugor torde det vara miljövänligare med gasol än med vedeldning p g a energikrävande transporter.

Thure
 
Det finns flera negativa aspekter.Svår att reglera,går inte att använda i tält/absid på grund av brandrisk och rökgaser (kanske inte just Stendammslunga,men förgiftning),effekt vid köldgrader,bränsle vid blötväder t.ex.

Men visst,på en tur hemmavid där man kan gå hem om allt inte är perfekt.


peter
 
snygg konstruktion! Mysigt med eld och det hjälper ju till att hålla mygg och knott borta. Miljövinsten är ju odiskutabelt possitiv även om det i det stora hela naturligtvis marginellt påverkar atmosfärens co2 innehåll....men alla bäckar små. Jag behåller mitt omnifulel i ryggan men tänder gärna en brasa då det är läge. Hur mycket kan du elda innan burken smälter?

Har eldat i timmar utan någon notering om "härdsmälta"
peter1959
 
Det finns flera negativa aspekter.Svår att reglera,går inte att använda i tält/absid på grund av brandrisk och rökgaser (kanske inte just Stendammslunga,men förgiftning),effekt vid köldgrader,bränsle vid blötväder t.ex.

Men visst,på en tur hemmavid där man kan gå hem om allt inte är perfekt.


peter
Reglera, ja man lyfter helt enkel av kastrullen om det blir för varmt, och å andra sidan är det väl inte så vanligt med långa koktider på låg värme, vad beträffar den friluftsmat vi kör med, eller hur?, eller har jag fel ??? Det kanske är vanligt med "långkok" på låg värme???

Effekt vid kyla, jaa va ska jag säga, en vanlig brasa värmer o brinner utav h-e även när det är kallt, så då får det nog va så kallt att man inte tänker på matlagning i första taget, utan på att rädda sig från att frysa ihjäl, och då har du ingen glädje(?) av den lägre effekten.

Bränsle vid blötväder torde nog inte vara ngt problem, eftersom hitta bränsle o tända även vid dåligt väder, är grundkunskaper för en friluftsmänniska, basic om man så säger...
Jag går inte hem vid blötväder för att jag nog inte får upp en eld...
peter1959
 
Reglera, ja man lyfter helt enkel av kastrullen om det blir för varmt, och å andra sidan är det väl inte så vanligt med långa koktider på låg värme, vad beträffar den friluftsmat vi kör med, eller hur?, eller har jag fel ??? Det kanske är vanligt med "långkok" på låg värme???

Effekt vid kyla, jaa va ska jag säga, en vanlig brasa värmer o brinner utav h-e även när det är kallt, så då får det nog va så kallt att man inte tänker på matlagning i första taget, utan på att rädda sig från att frysa ihjäl, och då har du ingen glädje(?) av den lägre effekten.

Bränsle vid blötväder torde nog inte vara ngt problem, eftersom hitta bränsle o tända även vid dåligt väder, är grundkunskaper för en friluftsmänniska, basic om man så säger...
Jag går inte hem vid blötväder för att jag nog inte får upp en eld...
peter1959

Av-på-av-på för att hålla nåt sjudande är inte kul (Ex.v Spagetteria),men att koka upp vatten eller kaffe går bra. Har du ett vindskydd? Kärlet står annars helt oskyddat mot vind och kyla,dom två tillsammans drar ner effekten av effekten rejält. Det kan bli så surt att hitta torrt att elda i en liten burk med inte funkar.Lägereld och vedkök är två olika saker.


peter
 
Vedköket i sig är ju ett vindskydd såsom det är uppbyggt och effektiviteten vid kyla lär inte vara sämre än något annat befintligt "köpes-kök".

Överhuvudtaget tror jag knappast att det finns något effektivare än värmen från ved under förutsättning att man använder torr ved. För att använda vedköket så krävs det naturligtvis att man klarar av att hitta torr ved ute i naturen eller att man har med sig ved. På långa turer bär man ju inte med sig ved så då gäller det att leta torra pinnar och grenar längs vandringsvägen.

Eftersom man eldar med naturens "spill" dvs döda kvistar och grenar så torde effekten av rök och liknande på miljön vara försumbar.

Att man dessutom gör köket av återvinningsmaterial gör väl knappast saken sämre?

Nej, jag håller med peter1959; Fram för mer användande av vedkök, både för miljön och trivselns skull.
 
Problemet är att man i ett sånt där kök inte får en helt optimal förbränning.

Det är ju samma sak med att elda sopor. Förbränning av sopor i avfallsanläggningar är mijövänligt eftersom de förbränns vid hög temperatur och fullständig förbränning. Slänga samma grejer på brasan är inte lika mijövänligt eftersom temperaturen oftast är lägre och förbränningen inte alltid blir fullständig.


Vanliga ved-kök är också ineffktiva, de har en fruktansvärt låg verkningsgrad (jag tror den ligger under 20%), vilket är ett stort problem i många U-länder där tillgången på ved är liten. Det är bland annat därför som det tagits fram varianter av "inverted downdraft gasifier stove".
 
Problemet är att man i ett sånt där kök inte får en helt optimal förbränning.

Det är ju samma sak med att elda sopor. Förbränning av sopor i avfallsanläggningar är mijövänligt eftersom de förbränns vid hög temperatur och fullständig förbränning. Slänga samma grejer på brasan är inte lika mijövänligt eftersom temperaturen oftast är lägre och förbränningen inte alltid blir fullständig.


Vanliga ved-kök är också ineffktiva, de har en fruktansvärt låg verkningsgrad (jag tror den ligger under 20%), vilket är ett stort problem i många U-länder där tillgången på ved är liten. Det är bland annat därför som det tagits fram varianter av "inverted downdraft gasifier stove".

1. Nu förstår jag inte, vad menar du med syftet att man måste få "optimal förbränning" ?
Om man inte får det, vad händer då menar du?

2. Är det optimal förbränning på något kök ?, vilket ?

3.Det är väl inte samma sak att elda ved som med sopor ?

Det här måste du utveckla lite bättre.

4. Verkningsgrad förstår jag heller inte vad du menar med, tiden för att laga sin mat på vedkök eller att använda ett vanligt utekök är väl i friluftssammanhang försumbar, om jag vore så stressad skulle jag be en helikopter komma med färdiglagad mat som hissades ner till mig medans jag vandrade....(med ät-temperatur givetvis)

Är det fel att ägna tid åt matlagning när man är ute så att minuter spelar roll, då förstår jag inte...

Från en helt oförstående peter1959
 
Ideala situationen

är att allt bränsle blir till koldioxid och vatten. Ofullständig förbränning (lågan sotar) producerar många olika kolväten aromater mm förutom partiklar och många av dessa har potentiellt farliga hälsoeffekter. Miljöpåverkan blir också större av dessa ämnen.

Vad gäller verkningsgrad så är det enkelt uttryckt hur stor del av energin i bränslet som värmer upp maten. Dålig verkningsgrad ger mera utsläpp och större bränsleåtgång. Ett gaskök eller fotogenkök har både fullständig förbränning (blå låga) samt bättre verkningsgrad.

Thure
 
För 35 år sedan

gick jag ett par fjällturer i Kebnekaiseområdet med min far. För att spara vikt hade vi bara med en alukastrull typ Trangia 1,5 L och lock. På högfjället fick vi bära med oss ved.

Matlagningen blev betydligt mera spartansk och knepig än med spritkök kunde jag konstatera.

För kortare tur kan jag tänka mig att göra likadant igen men inte för längre turer än ett par dagar.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.