Vad är inte gjort än?

MIg veterligen så är det ingen svensk som jobbar på att göra samtliga fjorton 8000-meters toppar.
Messner var ju först med bedriften och numera så är det "ganska många" som lyckats. Ännu ingen kvinna men Gerlinde Kaltenbrunner är uppe i tolv.
 
Kalla Kårar

Ingen har ännu klarat av att klättra ett 8000m berg vintertid i Karakoram.
K2, Nanga Parbat, Broad Peak och Gasherbrum 1 och 2 är alla öppna för en första vinterbestigning.

Polackerna har försökt många ggr, men inte lyckats. Tydligen betydligt värre förhållanden vintertid i Karakoram än i Himalaya.

Karakoram=KallaKårar
Om polackerna misslyckas så är det väll ingen mening för vanliga dödliga att försöka...
 
MIg veterligen så är det ingen svensk som jobbar på att göra samtliga fjorton 8000-meters toppar.
Messner var ju först med bedriften och numera så är det "ganska många" som lyckats. Ännu ingen kvinna men Gerlinde Kaltenbrunner är uppe i tolv.

"Ganska många" är 18 män; Andrew Lock var den senaste för någon vecka eller två sedan, varav ca hälften har gjort det utan syrgas. Messner var först med alla 14 och dessutom utan syrgas. Utöver Gerlinde Kaltenbrunner, så är det även Edurne Pasadan som just nu försöker på sin 13:e topp, Shisha Pangma, Nives Meroi (som dock verkar lagt sina planer på hyllan tills vidare, då hennes man höll på att dö på ett berg i våras), alla tre på tolv. Sedan är det Oh Eun-Sun, koreanskan, som ligger närmast med 13 toppar och Annapurna kvar, som hon förra veckan var tvungen att backa pga dåligt väder och just nu avvaktar hon i BC. Oh Eun-Sun har bestigit typ 8-9 toppar inom loppet av dryga året, mer info finns på www.explorersweb.com
 
(under)vatten(s)aktiviteter

Klättra, vandra, springa och cykla och även skidra har gjorts lite överallt och långt och länge, men så värst långa simturer har man väl ännu inte företagit sig? Jag vill minnas att nån för ett par decennier sedan simmade över Engelska kanalen och att en svensk gjorde det nyligen igen, men vilka vatten har erövrats därefter? Ytterligare ett område är väl djuphavsdykning? Vad är det längsta nån har kommit (och överlevt)?
 
Klättra, vandra, springa och cykla och även skidra har gjorts lite överallt och långt och länge, men så värst långa simturer har man väl ännu inte företagit sig? Jag vill minnas att nån för ett par decennier sedan simmade över Engelska kanalen och att en svensk gjorde det nyligen igen, men vilka vatten har erövrats därefter? Ytterligare ett område är väl djuphavsdykning? Vad är det längsta nån har kommit (och överlevt)?

Engelska kanalen är det nog ett helt drös med folk som simmar varje år. Vad jag förstår ska det "bara" ta ca 15 timmar att komma över. Ungefär som en vanlig topptur i fjällen alltså. Sen finns det nog några enstaka personer som simmat över atlanten och stilla havet också. Men då måste de sova ombord på en båt och sedan starta på samma punkt som de slutade dagen innan

När det gäller djupdykning så måste man väl bestämma sig för vilka hjälpmedel som är tillåtna. Med u-båt har man väl nått botten av marianergraven så där är det svårt att komma djupare. Utan luft (alltså fridykning) men med vikter så är väl rekordet 214m för tillfället och tillåter man inte ens fenor så stannar rekordet på blott 88m.
Hur djupt folk har kommit med luft (men utan ubåt) har jag ingen aning om men det finns säkert de som kan det här på Utsidan.
 
Engelska kanalen är det nog ett helt drös med folk som simmar varje år. Vad jag förstår ska det "bara" ta ca 15 timmar att komma över. Ungefär som en vanlig topptur i fjällen alltså. Sen finns det nog några enstaka personer som simmat över atlanten och stilla havet också. Men då måste de sova ombord på en båt och sedan starta på samma punkt som de slutade dagen innan

När det gäller djupdykning så måste man väl bestämma sig för vilka hjälpmedel som är tillåtna. Med u-båt har man väl nått botten av marianergraven så där är det svårt att komma djupare. Utan luft (alltså fridykning) men med vikter så är väl rekordet 214m för tillfället och tillåter man inte ens fenor så stannar rekordet på blott 88m.
Hur djupt folk har kommit med luft (men utan ubåt) har jag ingen aning om men det finns säkert de som kan det här på Utsidan.


"1,083 feet was the depth reportedly achieved by Pascal Bernabé in 2005. However, the Guinness World Records still recognises the 1,044 feet dive by Nuno Gomes (diver) earlier in the same year as the current official world record."

Taget från Wikipedia. Med andra ord, ca 300~ meter.
 
Engelska kanalen är det nog ett helt drös med folk som simmar varje år. Vad jag förstår ska det "bara" ta ca 15 timmar att komma över. Ungefär som en vanlig topptur i fjällen alltså. Sen finns det nog några enstaka personer som simmat över atlanten och stilla havet också. Men då måste de sova ombord på en båt och sedan starta på samma punkt som de slutade dagen innan

eniros fråga om allt:

"Har någon simmat över atlanten ?.

Det finns tyvärr ingen som har simmat över atlanten, då det är väldigt långt och ingen skulle orka simma det avståndet utan hjälp."

men jag tror på dig, och aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4355690.ab

Hursomhelst tror jag väl ändå att det finns en hel del som "inte är gjort än" på området korsa vatten eller simma runt - det är nog lättare att hitta nåt nytt som handlar om simning än nåt nytt att cykla (även om jag faktiskt har hört en idé, som jag lovat att inte föra vidare *retsamt smil*)
 
Enligt Mike Fowler finns ett område i östra Tibet med 156 oklättrade toppar. Skall vara krångligt med tillstånd men relativt lättillgängligt. Fowler har bla gjort förstabestigningen av Kajaqiao 6447m.

Själv gjorde jag ngt härom veckan som åtminstone i min närmaste krets var 'ogjort' då jag körde ett träningspass på min cykeltrainer på strax över 3 timmar. Jag hade siktat på en halvtimme till men var tvungen att avbryta för att inte riskera familjelyckan samt mitt mentala tillstånd efter att ha stirrat på en vägg och pratat med mig själv alldeles för länge..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xtrem Lars Monsen har gjort det igen Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.