Förbjud skotertrafik!!!

Era eller våra villkor???

Jag är väldigt intresserad av att veta en del saker.

På vilket sätt behöver DU skotern i avseenden som inte är av nöjeskaraktär i nationalparkerna?

Finns det ingen annan möjlighet än skoter i det fall du tänker använda den?

Jag skall dessutom upplysa om att jag blir heligt förbannad av att bli bedömd utifrån var jag bor för tillfället.

Om du tycker att det är intressant var folk bor för att de ska få ha en åsikt så kan jag upplysa om att jag:

Är född i Södertälje, uppvuxen i Järna.
Har bott i Boden, Härnösand, Umeå, Ulricehamn och vistas dessutom väldigt mycket i Östersund.

Jag åker själv skoter vid vissa tillfällen, men jag anser att de inte har i nationalparker att göra, lika lite som bilar har något där att göra.
 
Förbud är aldrig bra...

Problemet med skotrar är väldigt överdrivet tycker jag, om man skall se till miljöbekymrena så skulle miljön tjäna mycket mera på att man förbjöd alla motorgräsklippare. En skotermotor av modernare snitt har oftast en relativ bra förbränning så dom är betydligt bättre än alla Briggde & Stratton motorer som sitter på gräsklipparna.
Stör skotrarna djurlivet och turister??? Tja det beror väl vad man ställer i proportion en skidbacke, en motorstadion, en hamn. vad jag vill komma till är att all mänsklig aktivitet påverkar sin omgivning, och att jag anser att skoter åkningen påverkar ganska lite.
Sen har man ju problemet att skilja mellan nöjesåkning och nyttoåkning........
 
jaja

Du... vilka är det som sköter om dessa nationalparker under vintertid??? Det måste väl vara någon som på ett eller annat sätt ska fixa eller dona med något därute.

Ska de använda sig av skidor eller?

Och DU... vad skulle du säga om det skulle inträffa en liten olycka när du är ute och kan på något vis alarma folk som finns i närheter, förhoppningsvis en scooterdiggare. Jag tror han skulle köra ut och hämta dig...
Bara ett innlägg...
 
En liten korrigering!!

Min fråga gällde inte vad man kan behöva göra i nationalparkerna utan vad DU som enskild person har för ärende i nationalparken med skoter.

De som bedriver yrkesverksamhet i nationalparker är i faktiska tal mätt ganska få, jämfört med det antal nöjesåkare i våra fjäll som har med sig snöskoter.

Har man ett totalförbud skulle det vara ganska enkelt att ha dispens för de ganska få som måste åka in i nationalparkerna av yrkesskäl.

Den som verkligen har ett yrkesmässigt behov av att köra skoter i NATIONALPARKERNA är välkommen att driva denna fråga som sin personliga men de som inte behöver det tycker jag ska överlåta argumenattionen åt dem som vet vad de talar om och istället slåss för sina personliga argument.


Med vänliga fjällhälsningar Niclas
 
Åk till Norge!

Hej,
Jag är inte någon större skotervän, även om jag givetvis inser att det finns ett visst behov av skotrar, både i "nyttiga" sammanhang och kanske även i rekreationssammanhang. Det jag kan bli förbannad över är att det är så svårt att hitta tystnad i stora delar av de svenska fjällen. Som tur är har jag inte så långt till de norska fjällen! Varför har svenskarna ett så mycket större behov av motoriserad rekreation än norrmännen?
Sune
 
Instämmer...

Norrman som man är, det finns inte finare natur någon annan stans i norden.
Fast man får nog köra snöskooter där åxå eller???
 
Faktiskt inte

Hej,
Med viss reservation för en del detaljer (men i så fall litar jag på att någon Messerscmitt är snabb med att korrigera mig) så ligger det till så här i vårt västra grannland:
Skotertrafik är förbjuden! Viss möjlighet till dispens finns. Det är kommunen som kan ge dispens om man som sökande har ett godtagbart skäl att anföra. Behov av motoriserad rekreation är inte godtagbart, däremot kan man åtminstone i vissa kommuner som privatperson få dispens t ex pga att man behöver transportera byggmaterial etc. Kommunala självstyret är enligt uppgift väldigt starkt i denna fråga. Det tragiska, enligt mitt sätt att se det, är att skoterlobbyn i Norge använder den i många stycken urspårade svenska skoterpolitiken som argument för att lätta på restriktionerna i Norge.
Sune
 
Spår

Hur man än vrider och vänder på skoterproblematiken, så måste man konstatera att det bästa med skotern är ju dom fina spår dom lämnar efter sig, perfekta för hundkörning och skidåkning.
A.A.
 
Två olika diskussioner...

Det verkar som om det är två helt olika frågor som debatteras här:

1) Förbjud all skotertrafik i nationalparker
2) Förbjud all skotertrafik överhuvudtaget

Jag förstår inte varför det skulle vara så upprörande att förbjuda skotertrafik i nationalparker. Flera personer jämför skotrar med bilar, men biltrafik tillåts väl inte heller i nationalparker vad jag vet?

Det påstås också att skotrar är miljövänliga eftersom de inte lämnar spår efter sig på samma sätt som andra fordon eller vandrare. Detta är en minst sagt märklig jämförelse. För det första så kan skotrar visst skada naturen (knäckta småträd, skadad undervegetation etc.). Men det ser inte skoterföraren för när snön smält har han/hon sedan länge lämnat platsen. För det andra så kan man inte jämföra ett vinterfordon med hur man tar sig fram på sommaren (ungefär som att jämföra skridskoåkning med simmning)! Vill man jämföra skoteråkning med andra sätt att ta sig fram så gäller helikoter, flyg, hundsläde, skidåkning eller snöskor. Skoteråkning kommer då INTE att vara det fördelaktigaste färdsättet ur miljösynpunkt.
 
Svar till Dan

Hej Dan!

Jag håller inte med Niclas om att scootrar skall förbjudas - det är ju även ett nyttofordon, som många debattdeltagare har pekat på. Däremot så är väl Sverige ett av de få länder där scooteråkandet är mer eller mindre oreglerat, och bl.a. hör man ju om åkare som drar över Kölen från Norge för att busåka här,
så en anpassning av våra egna lagar till andra länders kanske inte skulle skada?
Vänliga hälsningar Peter
 
Till Niclas angående ljuddämpade scootrar

Jag förstår dina synpunkter, men tyvärr är det ju inte helt ovanligt att scootrar används vid illegal jakt.
Om scootrarna vore mer eller mindre ljudlösa skulle det vara ännu lättare att jaga upp rovdjur, och det skulle även bli helt hopplöst för jaktövervakare att lokalisera tjuvjägare. Med andra ord kanske oljudet
är mer till nytta än till skada för visst vilt!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.