Dagens miljöåtgärd!!!

I år delas 5,5 miljoner telefonkataloger ut. Rätt onödigt va?
Varje modern människa checkar telnummer via hitta.se eller typ eniro.se.
Telefonkatalogen belastar miljön på onödigt sätt vad det gäller transporter och papper. (0,7% av Sveriges förbrukning)

Jag rekommenderar att du avbeställer dina kataloger. Ta 30 sek av din tid och du gör en insats för miljön!
2007 var det enbart 3500 personer som avbeställde telefonkatalogerna. Låt det bli 1 miljon nästa år!


Länk för att DU skall avsbeställa din katalog NU!

http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestallning/
 
Skönt! Jag har helt enkelt inte lyckats avbeställa tidigare, men har tyckt det varit otroligt onödigt att få en papperskatalog.

Ett annat tips är att kolla lufttrycket i bildäcken.
 
Slippa direktreklam

För att avsäga sig adresserad reklam
Ring SWEDMAs register Nix adresserat, tel 020-55 70 00. Begär att få bli uppsatt på listan över adressater som inte vill ha adresserad reklam.
Du kan också vända dig direkt till det företag som skickat ut reklamen.

För att slippa oadresserad reklam
Sätt en skylt med texten "Nej tack - ingen reklam" på brevlådan. Samhällsinformation, som kommunala informationsblad och gratis lokaltidningar, får du ändå. (Det sista har jag tyvärr dålig erfarenhet av, då samhällsinformationen ofta delas ut med reklamen och det är svårt att få brevbäraren/reklamutdelaren att komma ihåg att lämna samhällsinformationen när man inte vill ha reklamen...)
 
Fick just åxå detta mail på jobbet och tänkte direkt på att sprida budskapet på "Utsidan"...

Vad bra att fler tänker så :) Toppen Stellan....Den är nu avbeställd!

//MD
 
Bara en liten stund efter att jag såg denna tråd och var in och avbeställde, så fick jag mess från sambon med samma länk. Hon hade fått det via anslagstavlan på sitt jobb :)
 
PRECIS! Släpp ut luften ur däcken på grannens bil ikväll, så tar han spårvagnen till jobbet imorrn.

Ja det är ju faktiskt ännu bättre än att bara köra med rätt tryck :)

"Asfaltsindianerna" är en grupp i Göteborg som gjort attentat mot stadsjeepar och tömt luften. Kanske bra för att rikta uppmärksaheten mot bilfrågan, men fel väg att gå när det upprepas många gånger, tycker jag.
 
haha, shit vad lacka de ska bli.. kostar ju en del pengar också, 1 däck kan man byta själv men om det är 2 eller mer, då får man ju ringa efter en bärgningsbil för att ta sig till luftpåfyllning..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.