Fästingarna sprider sig!

Hejsan,

Jag tog mina första två sprutor mot TBE våren 2003, ytterligare en 2004 och nu för någon vecka sedan påfyllning igen. Jag har inte märkt någon biverkning alls (mer än plånboken).

Glöm inte att vaccinationen avser TBE, inget skydd mot borelia.

Jag har träffat en person som drabbats av hjärninflammation (kommer inte ihåg om sjukdomen kom från fästingbett) och det tog 6 månader att bli frisk igen. Personen tappade bl a talförmågan under en period.

Säkerligen slår det olika på olika personer men jag har rätt stor respekt för "eländet" med TBE.

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Inga biverkningar (två doser förra året och ska snart fylla på med en tredje) än så länge annat än att jag hade lite ont i armen i ett halvt dygn eller så, eller så kan det varit nått annat, man vet aldrig, försumbart i varje fall.

En tjej på min gamla gymnasieskola dog av hjärnhinneinflamation, tydligen ska hon ha gott och lagt sig med en ruskig huvudvärk och nästa morgon var det för sent för att kunna rädda henne, vet dock inte hur hon fick den.

Första sommaren går det på ca500 (två doser) nästa på ca250 och därefter har man skydd för några år innnan det är dags igen (minns inte säkert men tror att det var 3 år efter tredje dosen och där efter 5 år mellan varje)

Väl värt pengarna iaf när man är ute mycket, specielt när man tumlar runt i busken och sover tarp.
 
Det finns fler tillverkare, åtminstone 3.

Biverkningar kan förekomma, men är sällsynta. Självklart kan du rådgöra innan sprutan/-orna.

Olika fabrikat har olika verkningstid, följdspruta efter 3-5 år.

Kostnaden per spruta varierar mellan länen samt vilken ålderskategori man tillhör, allt från 100-500 kr, normalt runt 250-300 kr per spruta och 3 är obligatoriskt det första året (1 direkt, 1 efter 1 månad och 1 efter 10 mån brukar det vara). Din arbetsgivare, om du jobbar ute eller kan komma i kontakt med utemiljö, kan sponsra sprutorna (vilket mitt extrajobb gjorde).

TBE kan du dö av eller få permanenta ansikts- och andra förlamningar samt tal, syn och hörselproblem. Självklart beror det på hur hårt du drabbas, men om du drabbas hårt är det upp till 1 års "läketid" om du blir helt frisk/symptomfri/skadefri.

Bor du eller vistas i trakter med TBE-risk, vaccinera dig! Själv bor jag på Värmdö = fästingparadis.. Vistas ofta ute på öar där fästingar har en högre frekvens med TBE-smitta. Södra skärgården runt Stockholm har mycket hög risk.

Varmare väder, mildare vintrar gör att fästingarna klarar sig bättre och kan spridas både längre norrut men även längre in i landet.

Det man kan trösta sig med om man nu får TBE är att sjukdomen inte återkommer. Viruset angriper inte kroppen 2 ggr. Detta är inte fallet med borelia...

// Jocke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.