Friluftsliv om hundra år?

Jag var inne på Naturvårdsverket och läste lite om en prognos på hur miljön kan se ut här i Sverige om hundra år:

http://www.naturvardsverket.se/index_klimat.php3?main=/dokument/klimat/1230.shtml

Om man förutsätter att prognosen kommer att slå in (låt inte detta bli en diskution kring olika teorier). Hur kommer då att friluftslivet att se ut?

Förutsättningar altså:

- Medeltemperaturen stiger med ca 3,5 grader (dvs i Norrland kommer man ha ett klimat som i dagens Skåne)

- Vattenbrist och torka i södra Sverige

- Totalt sett mer nederbörd, särskilt i norra Sverige.

- Höjd strandlinje

- Ökad erosion pga ökad nederbörd (särskilt häftiga slagregn).

- Trädgränsen skjuts norröver och kalfjällsområdena försvinner i stort.

********

En sak man torde kunna säga är att skidåkning och långfärdsskridskoåkning torde vara något man bara kan ägna sig åt i Norra Norrland under kalla år.

Myrmarker gör det svårt att ta sig fram i norrland - kanske kajak och kanadensarpaddling på älvarna däruppe kommer vara en stor grej?

Klippklättring och kajakpaddling torde få längre säsonger i hela landet.

Hur kommer utrustningen att påverkas? Kommer alla ryggsäckar vara helt vattentäta pga det myckna regnandet? Kommer alla gå i gummistövlar i stället för kängor (antagligen kommer sinnrika ventilationssystem utvecklas).

Jag tror sydvästen kommer bli ett säkert kännetäcken på en riktig friluftsmänniska!

Vad tror ni? Kanske kommer alla mygg och fästingar göra att folk stannar i stan.
 
Jag tror att du har prickat in ganska många rätt. Jag antar att friluftslivet kommer att vara mer "sommarbetonat", t.ex. vandringar, klippklättring, speleologi, paddling osv.

Vinterfriluftslivet kommer att bli mer charterbetonat, likt dagens resor till Chamonix, fast då kommer resorna att gå till norra Grönland och Spetsbergen.

Ett som är säkert, om prognosen slår in, är att rennäringen kommer att dö ut och försvinna, då renarna inte klarar av alltför varmt klimat.

Be careful out there /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter "Friluftsliv viktigt för svenskarna" Miljöpåverkan 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.