150 000 döda

Men i Afrika är det lika mycket lokala krigshetsare som något annat som slår ut både grödor, folk och allt annat.

Och ja Nigeria kanske inte klarar av 200 millar men Kina klarar av 1.3 miljarder. Det är ju ändå en viss skillnad både i storlek och var landet ligger.

Att tex Skåne kan föda fler per kvadratmeter än Sandåslandet är ju knappast underligt. varför skulle det då vara underliggt på andra platser?
 
Tillbaka

till trådstarten tycker jag att resonemanget är på väg. Afrika har stor potential men torkan och utbredningen av öknarna är ett av många stora problem där och problemen för det lokala jordbruket förvärras enormt om växthuseffekten accelererar. Vilka accelererar växthusproblemen jo mest vi i väst.

Afrikas problem politiskt och ekonomiskt beror till stor del på orättfärdig handelspolitik från bl a EUs sida, en fortsättning på kolonialismen. Korruption och AIDS förhindrar positiv utveckling.

Thure
 
Det konstiga i såna resonemang är väl att det är rätt ovanligt att man äter sånt man "fått plats att" odla inom cykelavstånd eller nåt. Åtminstone i USA och Europa.

Att statisken är snedvriden, beror nog inte på att man räknar olika folkslag olika, utan på att man är väldigt oklar över hur man kan härleda dödsorsaker.

Det är ju trots allt även så att det finns "vetenskapsmän" som ifrågasätter om det pågår en global uppvärmning p g a det man oftast kallar växthuseffekten.
 
Re: Tillbaka

thureb; sa:
Afrikas problem politiskt och ekonomiskt beror till stor del på orättfärdig handelspolitik från bl a EUs sida, en fortsättning på kolonialismen. Korruption och AIDS förhindrar positiv utveckling.
En orättfärdig handels-, jordbruks-, och fiskepolitik från EU och Nordamerika. Som vanligt sammanfatter Thure bra.
 
Mezzner; sa:
Det är ju trots allt även så att det finns "vetenskapsmän" som ifrågasätter om det pågår en global uppvärmning p g a det man oftast kallar växthuseffekten.
Antar du inte sällar dig till den skaran, Mezzner? Det hoppas jag du är för klok för.
 
Visst 1,3 miljarder i Kina men man får inte föda fler än ett barn i många regioner och så har det varit i ett antal år. Undra om det är infört i Indien med sina 1 miljard invånare.

/mattias
 
Mezzner; sa:
Det är ju trots allt även så att det finns "vetenskapsmän" som ifrågasätter om det pågår en global uppvärmning p g a det man oftast kallar växthuseffekten.

Som du skriver så finns det olika uppfattningar om växthuseffekten. Men att då sätta de med en annan uppfattning inom dubbelfnuttar tycker jag är småaktigt.

Är de inga riktiga vetenskapsmän bara för att de inte har samma åsikt som du?
 
Almgren; sa:
Är de inga riktiga vetenskapsmän bara för att de inte har samma åsikt som du?

Många, om inte alla sk klimatforskare som är skeptiska, visar sig vid närme granskning vara tandläkare, ekonomer etc. Därav Mezzners dubbelfnuttar.

Faktum är att det är en myt att vetenskapsmännen (och kvinnorna) har en delad uppfattning om växthuseffekten. En mer enad vetenskapskår, kring slutsatserna av IPCC, är svårt att hitta. En myt spridd av kol- och oljeindustrin.
 
Wibjörn Karlén är varken tandläkare eller ekonom ;-) Men han är friluftsmänniska och har t ex klättrat Silhuettleden solo för mer än 40 år sedan. När han doktorerade var det en opponent som invände att han
tyckte att fältstudierna i avhandlingen var alltför begränsade, vilket ledde till gapskratt bland åhörarna. För få forskare har tillbringat så långa perioder som han ensam långt inne i fjällen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,14212,00.html

Läs också t ex artikeln "Vetenskaplig klimatforskning eller klimatpolitik?" här

http://www.analyskritik.press.se/Miljo/Vaxthuseffekten/vaxthuseffekten.htm
 
Jag "tyckte" "bara" att vetenskapsmän är ett "subjektivt" begrepp. Jag är också "vetenskapsman".

Idag har det i alla fall varit varmt ute tycker jag.

Naturligtvis har jag ingen aning om huruvida det är varmare i år än förra året. Eller varför. Eller om det är varmare de senaste 5 åren än 5 år under mitten på 60-talet. Eller om det har att göra med det ena eller det andra.
Jag tycker mig dock kunna se att andra "män" påvisar evidens för att människan kan påverka klimatet så att det blir kallare.
Och varmare.
Att det finns de som har välgrundade åsikter om klimatutvecklingen under längre tid än SMHI:s exixtens, betvivlar jag heller inte.

Sammantaget, är det nog så att de flesta "vetenskapsmän" menar att det blir mer varmare än kallare av industri och annan mänsklig aktivitet.

Endast en minoritet av "vetenskapsmännen" framför dock meningar som de på egen hand egentligen analyserat eller format, eller funnit evidens för.

Tror på egen hand att det är i det närmaste omöjligt att ange ett antal dödsoffer som kan anses vara direkt knutet till växthuseffekten. Det förutsätter ju bl a att man lyckas simulera en alternativ situation där man har mindre växthusgasproduktion. Den siturionen kan förstås se ut på olika sätt och med olika mortalitetsutfall.

Jag tror dock att man med minsta ödmjukhet lätt kan undvika att ens vetenskap blir religion - och att man ändå kan ha bestämda kvalitativa - om än sällan kvantitativa - åsikter. "IMHO" s a s.

Hoppas det blir vackert väder nästa vecka. Då har jag "semester".

Edit: (Hej Mellpat!) Jag har också lust att klättra Silhuetten. Så länge jag inte har gjort det kan man antagligen säga att jag är förståndigare än de som gjort det. Jag begriper åtminstone det.



[Ändrat av Mezzner 2006-07-14 kl 17:40]
 
mellpat; sa:
Wibjörn Karlén är varken tandläkare eller ekonom ;-)
Sant. Men hans forskning fokuserar på helt andra tidsperioder och med andra metoder. Vad jag förstått har han dessutom ändrat åsikt på senare tid och blivit mindre kritisk. IPCC samlar ca 1000 av världens klimatforskare. Dessutom, om ingen hade invändningar, vore det väl religion och inte vetenskap.
 
OT

Stadan; sa:
Dessutom, om ingen hade invändningar, vore det väl religion och inte vetenskap.

Om du tror att det inte finns invändningar internt eller att nya varianter uppfinns hela tiden innom religionens område så vet du inte något öht om religion. Hört talas om tex Martin Luther, för att ta ett enda exempel?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.