Naturskog avverkningar av Bergvik Skog AB!!!

Vinten 05/06 har potentiell att bli en svart period for Sveriges naturskogar!! Som många vet har Bergvik Skog AB köpt upp Stora Enso och Kornsäs och har blivit Sveriges andra största skogägaren (avverkningsvolym). De ville bara känna pengar utan hänsyn till naturen. Om det blir bra förhållanden under vintern kan Bergvik Skog avverka enorma arealer gammalskog, allting de kommer åt. Detta kan bli rena katastrofen för naturen.

Idag var jag i området runt Fäntjärnsskogens naturreservat i norra Värmland och såg i första hand det som håller på att hända. De hade avverkat en stor område gammalskog nära reservatsgränsen och har potentiellt förstört en Tjäderspel plats, plus en hel del skyddsvärt skog.

Länsstyrelsen förstår inte att det kommer att bli problem. De är inte på plats för att se det som sker. Ingripa nu innan det är för sent!! Sätta press på Bergvik Skog, Naturvårdsverket och länsstyrelsen var du bor, och se till att de gör något åt det här!!!
 
Vad har du för belägg för dina påståenden?
Om du läser deras årsredovisning kommer du att se att Bergvik Skog är miljöcertifierat enligt FSC och PEFC. Det här är en garanti för att företaget ska bedriva ett miljöanpassat skogsbruk. Om de inte sköter sig blir de av med sin certifiering.

Vidare kan man se att Bergvik Skog är en avyttring från StoraEnso och Korsnäs, de har helt enkelt avytrrat skogen men förbundit Bergvik Skog att sälja sitt virke till dem. Det är med andra ord inga roffande riskkapitalister som köpt skogarna.
 
klingstrom; sa:
Om de inte sköter sig blir de av med sin certifiering.

Ungefär som med ett körkort då, kör du för fort finns risken att du blir av med det vilket Polisen övervakar. Trots denna risk så "chansar" många utav oss...

Vem övervakar att skogsbolagen inte "kör för fort" ibland?

Är väl jättebra att folk på plats noterar och upplyser om eventuella missförhållanden som kanske råder i detta fallet.
J
[Ändrat av Jonas.O 2005-11-23 kl 13:35]
 
Ofta avverkar man så fort man bara kan och om nån sen upptäcker det säger man bara "Hoppsan, förlåt" och betalar det i samanhanget blygsamma bötesbeloppet. Så är allt bra igen, från myndigheternas synvinkel. Men skogen är ju borta då förstås. Vad som står i årsredovisningarna är inte värt pappret de är tryckta på.
 
amcc_sco; sa:
De hade avverkat en stor område gammalskog nära reservatsgränsen och har potentiellt förstört en Tjäderspel plats, plus en hel del skyddsvärt skog.

Finns väl säkert ett skäl för varför reservatsgränsen ligger som den gör och att detta område låg UTANFÖR reservatet. Visst! Många reservatsgränser är dragna för länge sedan och kringliggande skog kan sedan dess uppnått högre naturvärden. Absolut. Men det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet i alla fall.

Är området klassat som nyckelbiotop eller naturvärde enligt lokala skogsvårdsstyrelsen? I så fall gäller samrådsplikt innan avverkning.

Dock måste vi vara medvetna om att om vi ska bedriva ett rationellt skogsbruk i detta land (vilket jag anser att vi ska) så kan vi inte spara riktigt allt. Generellt tycker jag att det i Sverige är en ganska god balans mellan naturvård och produktion. Men allt kan bli bättre och mer optimerat!

Det enskilda fallet är svårt att uttala sig om utan att ha sett området.

/Andreas
 


Dock måste vi vara medvetna om att om vi ska bedriva ett rationellt skogsbruk i detta land (vilket jag anser att vi ska) så kan vi inte spara riktigt allt. Generellt tycker jag att det i Sverige är en ganska god balans mellan naturvård och produktion. Men allt kan bli bättre och mer optimerat!



/Andreas


MMmm, jättebra. Hela en procent urskog kvar. Hurra för den goda balansen. Helt uppenbart att du själv skor dig på skogen.

Det är rent pinsamt....

Till urspungsskribenten säger jag.

På dem bara!
 
Det där med Tjäderspel platsen var mest ett exempel av vad som kan hända. Från vägen jag körde på ser man inte själva platsen, så jag får väl åka ditt när Stora är klar för att se om de har sparat skog just där. Om spelet har blivit störd kommer den förmodligen att flytta in i reservaten.

Spel platser för tjäder här i norra Klarälvdalen värkar bli färre och färre. De kräver att det finns rätt blandning av glest äldre tallskog plus rätt typ av mindre myr med lite skydd. Det finns som jag vet inte många sådana platser kvar.
 
crazy; sa:
MMmm, jättebra. Hela en procent urskog kvar. Hurra för den goda balansen. Helt uppenbart att du själv skor dig på skogen.

Det är rent pinsamt....

Det finns nästan INGEN urskog kvar i Sverige. 1% är sannolikt en stor överdrift. Våra urskogar är väl kartlagda och sannolikt skyddade från avverkning. Jag kan exempelviss tipsa om att Lars Kardell gjort en bok om våra urskogar. Detta är inte frågan om någon urskogsavverkning! Då skulle den till att börja med ingått i reservatet. Din jämförelse är såldes inte relevant. Du kan inte jämföra äpplen och päron och visa siffror på brist på urskog (vilket vi absolut har) när du talar om denna avverkning. Naturligtvis är det av största vikt att skogsbruket jobbar långsiktigt med att skapa nya naturvärden och så vidare men det handlar om prioriteringar. Hur just detta område ska prioriteras har jag ingen egentlig åsikt om eftersom jag inte sett området. Ska vi spara detta område så kommer något annat att avverkas om vi vill bedriva ett lönsamt skogsbruk (vilket jag anser att vi ska, men jag anser också att vi kan öka den skyddade arealen och förbättra naturvården vid avverkningar). Vad är det som talar för att just detta område ska sparas? Är det klassat som naturvärde eller nyckelbiotop? Vilka rödlistade arter finns? Ännu finns ingen information som antyder att området håller särskilt höga naturvärden.

Ett alternativ är naturligtvis att vi minskar vår produktion av vike och papper i Sverige men det bygger på att vi alla är beredda att sluta torka oss i häcken, läsa tidningen och i övrigt använda papper och trä. Annars får vi öka importen av virke och massa men vad är det för miljötänkande? Under vilka miljömässiga förhållanden produceras detta virke? Känns lite egoistiskt att säga att vi har råd att spara våra skogar och sen importera från någon annan. Är deras skogar och arter mindre viktiga? Visst…. Det finns förvisso kanske mer att ”ta av” i Baltikum och Ryssland men det känns ändå avigt. Vad det skulle innebära för arbetstillfällen i Sverige och Sveriges BNP behöver vi inte ens ta upp.

Mycket riktigt så försörjer jag mig genom arbete relaterat till skog, som så många andra i detta land. Jag är utbildad jägmästare med min grund i naturvård och bevarandebiologi som sedan kompletterats med skogsskötsel. Efter fem år på universitetet och knappt två år i ute i ”verkligheten” anser jag mig således ha relativt goda grunder för att ha en personlig uppfattning om vad jag anser vara ett balanserat och relativt bra skogsbruk. Men som sagt allt kan bli bättre och det jobbas fortfarande hårt på miljösidan.

MVH

Andreas
 
ala; sa:
Är det klassat som naturvärde eller nyckelbiotop? Vilka rödlistade arter finns? Ännu finns ingen information som antyder att området håller särskilt höga naturvärden.

En Tjäder spelplats är väl ganska värdefull?
Så här står det på Jägareförbundets hamsida:

Tjäderstammen har förmodligen minskat under 1900-talet i Sverige. Den främsta förklaringen anses ligga i det förändrade skogsbruket. De stora hyggen som tas upp har raderat ut gamla spelplatser och skapat ett öppnare landskap, där rovdjuren lättare kommer åt ägg och kycklingar.

Förövrigt är skogsbruket i södra skåne (ja det finns skog här!) löjligt dålig! På många ställen är det som vilket plantage som helst. Skillnaden är att det skördas mer sällan.

/mattias
 
Ett alternativ är naturligtvis att vi minskar vår produktion av vike och papper i Sverige men det bygger på att vi alla är beredda att sluta torka oss i häcken, läsa tidningen och i övrigt använda papper och trä. Annars får vi öka importen av virke och massa men vad är det för miljötänkande? Under vilka miljömässiga förhållanden produceras detta virke?

Är inte papper och massa en av Sveriges största exportvaror?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.