Førbannade røkare...!

Varfør ær næstan alla røkare så otroligt omedvetna om miljøn vi lever i ? Oavsett var man befinner sig på havet, i fjællen eller skogen ligger där alltid cigarettfimpar. Dessa jävla cigarettfimpar. Har de dragit skiten dit ut går det väll att dra den lilla fimpen hem också. Så som man gör med andra sopor. Varfør är de inte miljövänliga föresten. Går det inte gøra dem av ett material som førmultnar på ett år ? Ta med skiten hem så att jag slipper se den ute.
 
jonken; sa:
Varfør ær næstan alla røkare så otroligt omedvetna om miljøn vi lever i ? Oavsett var man befinner sig på havet, i fjællen eller skogen ligger där alltid cigarettfimpar. Dessa jävla cigarettfimpar. Har de dragit skiten dit ut går det väll att dra den lilla fimpen hem också. Så som man gör med andra sopor. Varfør är de inte miljövänliga föresten. Går det inte gøra dem av ett material som førmultnar på ett år ? Ta med skiten hem så att jag slipper se den ute.
Gäller även de som kastar portionssnuspåsar omkring sig.
/Stina
 
För mig personligen är fjällvärlden den enda platsen där jag med glädje tar mig en krokig cigg i mungipan efter dagens vedermödor. Utblickande över landskapet känns det lika tidlöst som själva solens nedgång i väster. Man sköljer munnen med sin medhavda Laphroig, kisar mot väster, suger på sin cigg, släcker den och somnar sen from som ett lamm.

(Fimpen tar man givetvis med sig hem!)
 
Det handlar om brist på empati.

Som rökare är man ju intränad sen länge att bara tänka på sig själv (det är min kropp jag röker om jag vill det är min kropp jag röker om jag vill det är min kropp jag röker om jag vill).

Därför tänker man att eftersom man ju inte vill slänga en brinnande fimp i en papperskorg så slänger man den på marken. Eller i en brunn. Man känner sig jätteduktig om man släcker den först. För rökare har minsann viktigare saker att göra än att ta hand om sina fimpar.

Därför är det inte så konstigt att många rökare blir så förnärmade ("du ska inte bestämma över mina rökvanor! Varför är ni så elaka mot oss rökare!?") när vi ickerökare plötsligt berättar för dem att vi inte vill ha deras fimpar slängda omkring oss, deras rök nedblåst i våra lungor inpyrd i våra kläder.

Det är alltså dags för de rökande att begripa att det är DE som alla år har varit jävligt arroganta mot de som inte röker, och att de nu tvingas tänka en liiiiiten liiiiten smula på andra.
 

avslutad210712

Gäst
jonken; sa:
Så som man gör med andra sopor.

Om du menar att folk tar hem alla andra sopor än cigarett-fimpar så har vi garanterat inte vandrat på samma ställe. Går ju inte att vända på en enda sten i fjällvärlden i Abisko-Kebnekaise-området (dubbla bindestreck, nice) utan att det kommer fram omslag för friluftsmat, chokladbitar, konservburkar etc.

Om man nu skall slå sig för bröstet så försöker jag åtminstone elda upp det som går att elda upp och det andra försöker jag ta med mig hem eller till någon fjällstuga. Troligen belastar mitt eldande miljön också men det SER åtminstone lite trevligare ut.

Är inte rökare och försvarar inte fimpar i naturen men de enda "svinen" är rökarna inte.
 
Re: Det handlar om brist på empati.

Nordesjö; sa:
Som rökare är man ju intränad sen länge att bara tänka på sig själv (det är min kropp jag röker om jag vill det är min kropp jag röker om jag vill det är min kropp jag röker om jag vill).

Här kommer de stora generaliseringarna fram. Men jag antar att du tycker detsamma om de som använder parfym/rakvatten och sen ger sig ut i kollektivtrafiken så att de med allergier inte kan åka med.

Det KAN ju vara så att det finns människor med oliak synsätt inom de flesta grupper. Men det antar jag vore fel synsätt då man skall hacka på en enskild grupp.

mvh Christian
 
jonken; sa:
Varfør ær næstan alla røkare så otroligt omedvetna om miljøn vi lever i ? Oavsett var man befinner sig på havet, i fjællen eller skogen ligger där alltid cigarettfimpar. Dessa jävla cigarettfimpar. Har de dragit skiten dit ut går det väll att dra den lilla fimpen hem också. Så som man gör med andra sopor. Varfør är de inte miljövänliga föresten. Går det inte gøra dem av ett material som førmultnar på ett år ? Ta med skiten hem så att jag slipper se den ute.

Varför skulle dom bry sig om miljön då dom inte bryr sig om sin egen hälsa :)?
 
Det råder väl någon sorts inbildning bland rökare där de faktiskt är övertygade om att fimpen hör hemma på marken och att den på något vis ska försvinna av sig själv.
Men som sagt, rökare är inte de enda som smutsar ner i fjällen och skogarna. Det är på tiden att alla tar sig i kragen.

/
 
Huruvida man lever som man lär eller lär som man lever eller hur man nu ska uttrycka det är väl ett märkligt dilemma som inte endast inbegriper rökare för hur många är det inte som snusar för mycket, dricker för mycket, äter för mycket och fel mat, röker för mycket, rör sig för litet, rör sig för mycket.. m.m. m.m. Jag rör mig själv på denna smala kam omgärdad av onyttigheter och trillar då och då dit så att just rökare skulle bry sig mindre om sin kropp än andra tror jag inte riktigt på.
Själv kan jag tycka att en god pipa, en cigg eller en snus tillsammans med en härlig whisky efter en halstrad harr kan sätta lite av den där guldkanten på tillvaron som man ibland kan känna. Då själen på något sätt får sin lilla del.
När det gäller nedskräpning i fjällmiljö så tror jag inte "rökarna" står för den stora delen. Visst, jag gillar inte heller fimpar i naturen men stör mig långt mycket mer på plastförpackningar, kaviartuber, omkringflygande skitpapper, fiskelinor, konserver, ölburkar och annat skit som man ofta stöter på längs fjällens allfartsleder.
Skärpning anbefalles alla; rökare som ickerökare, sportfånar som fjällrävar för det ser ta mig fan förjäkligt ut på vissa ställen.

/D
 
För egen del kommer jag nästa gång jag ser en fimpkastande rökare på fjället göra ett envarsgripande, frihetsberöva honom i mitt Nallo och sedan binda honom på första bästa sarv för nedfärd och prygling i en närliggande sameby.
 
tjonsson; sa:
För egen del kommer jag nästa gång jag ser en fimpkastande rökare på fjället göra ett envarsgripande, frihetsberöva honom i mitt Nallo och sedan binda honom på första bästa sarv för nedfärd och prygling i en närliggande sameby.

Ja! Och skär honom i örat, så som de gör! Den som märker flest rökare under 2005 vinner mina flimmerhår.

Det är ett underligt faktum att så små saker som cigarettfimpar kan förstöra naturen så mycket som de faktiskt gör, men ännu underligare är att så många rökare inte verkar förstå detta. Likadant med snus, snickersförpackningar och liknande. Det pågår en grym rationalisering bland nedskräparna för att de ska slippa tänka att det ser förj-igt ut där de hållit till. :/

(Jag är banne mig ingen nedskräpare själv så jag kan klaga.)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.