tillverka fnöske

Men snälla nån, jeesuus...

Ursäkta mig då. Jag har egen tillverkad fnöske om nådig herrn önskar få sig den tillsänd.


Det var inte meningen att vara dryg. Men det är rätt tröttsamt när folk inte läser frågan och ger svar därefter.

Hade du läst andra inlägget så hade du sett att jag inte vill få fnöske på posten heller, då hade jag köpt det från börja. Jag vill kort och gott kunna göra det själv. Så tack för erbjudandet men jag avstår.

Mvh
Freddo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har läst att man ska blanda 1:1 med aska och vatten, exempelvis enligt Skansen. Men då blir det ju bara en gröt när jag försöker, eller missar jag nått underförstått?

Är det 1:1 vikt eller 1:1 volym?

Vatten mäter man ju lika lätt i volym som vikt, men aska är nog svårare att mäta som volym, tar man en skopa aska kan man antagligen pressa ihop askan och få plats med dubbelt så mycket.
 
Är det 1:1 vikt eller 1:1 volym?

Vatten mäter man ju lika lätt i volym som vikt, men aska är nog svårare att mäta som volym, tar man en skopa aska kan man antagligen pressa ihop askan och få plats med dubbelt så mycket.

Jag tänkte volym. 1kg aska och en liter vatten borde bli riktigt segt.
 
Har nästan inga bomullsgrejer alls och dessutom vill jag fortfarande kunna göra fnöske. Bomull är en skitprodukt som slukar vatten och är rätt värdelöst i friluftssammanhang då det drar åt sig fukt.

Även om bomull inte faller herrn i smaken så funkar luddet ur torktumlaren utmärkt. Sparas i en påse vid varje rengöring.

Nu är ju inte det fnöske men ett alternativ... :)
 
Friluftsliv utan miljöpåverkan är inte enkelt.

Lätta vävar börjar som olja. För att ta oss från städerna till naturen reser vi.
Att i märkesfriluftskläder med välpackad ryggsäck full med syntettyger klaga på ett par tamponger i plastfodral förefaller lite förmätet.

Men stålull förutsätter gruvor, transporter, industrier och än mer transporter.
Luddet ur tumlarens filter är rätt suveränt, Luddet ut dammsugaren och golvborsten kom upp som tände alternativ vid en stormning på en överlevnadskurs.

Att tänka utanför boxen är vidgande.

go tur
 
Inte för att det heller svarar på min fråga men tack ändå för tipset. Luddet får man ju vare sig man vill eller inte.

Det är annars helt riktigt att det inte är oproblematiskt att frilufsa hållbart. Men syntet, till skillnad från bomull, fungerar för det mesta som tänkt. Den riktiga förstöringen uppstår dessutom vid förbränning i likhet med bensin. Bomull har bokstavligen torrlagt stora sjöar redan vid odling.

Så personligen tror jag att det bästa är att köpa hållbara och väl fungerande grejer. Det är därför lite synd att det inte verkar gå att köpa sån tejp till sömmarna över disk i Sverige.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ny fråga, nu har jag gjort mitt fnöske men är det tanken att det ska vara mjukt när det torkat? Mina är som hyvelspån...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det jag har gjort förut har varit ungefär som mjuk kartong, det har gått att riva för hand så man fått en luddig kant att fånga gnistor med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart hittat man fnöske? Överlevnad 9
Mikro alternativ till fnöske Överlevnad 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...