Fortsätt köp Asienprodukter !

Tänkte på att om vi köper produkter från låglöneländer så kommer dom snart ifatt med ekonomin så att de börjar ha råd att fixa till sina miljöföroreningar snabbare än att de får leva kvar på 1800-talsnivån.
Enligt en del insatta som vistats länge i dessa länder så säger alla att de har aldrig tjänat så mycket pengar som nu. De har råd att skicka pengar till sina familjer i hembyarna.
Det här inlägget är lita provocerande, jag vet, det är skit att allt ska ta så lång tid,
men vad har vi för val ?
OBS! barnarbetet är det speciellt med, en del barn får tigga istället för att jobba på fabrik, o jag vet
inte vilket som är bäst, då barnarbetet oftast har usla förhållanden.
Vad tycker ni man ska göra istället ?
 
Ämnet är såväl kontroversiellt som komplicerat.
Ska man tala i termer av bistånd så tror jag på hjälp till självhjälp, det har visat sig vara mest effektivt. Det kan vara i form av mikrolån el. dyl.
När det gäller på produktsidan så blir frågan klart mer komplicerad. Regnskog huggs ned för att ge plats för biffkor, svåra arbetsvillkor för risbönder och bönder i stort, mangrove-träsk förstörs vilket berövar vissa djur ett unikt habitat och gör djuren utrotningshotade. Nu har merparten av det resande jag har gjort gått just till Asien och min man kommer från ett asiatiskt land. Vi äter bl a mycket ris och andra produkter som importeras från Asien. Vi diskuterar då och då hur man bäst ska göra utan att komma till någon lösning eller ens en gyllene medelväg annat än att det tål att tänka på. I en värld där man varje dag måste fatta mängder av beslut hela tiden så finns det inte alltid möjlighet till att överväga att välja bort varje enskilt land i en särskild region.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.