Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020

Jag som bor i Norrbotten kan säga så här att vårat landsting i Norrbotten egentligen gärna vill ha patienter från andra län, dem tjänar pengar på det eftersom erat eget landsting får betala för vården och detta ger landstinget i Norrbotten inkomster. Handlar om väldigt mycket pengar.

Det tycks vara ett bortglömt faktum att sjukvårdsreurserna i glesbygdslänen - än så länge - inte är överbelastade av Covid-patienter. Är situationen densamma juli - september så borde det inte medföra några stora problem för sjukvården i dessa län om ett fåtal människor behöver vård i en annan region än deras vanliga. Så många som befinner sig i "inkubationsstadiet" lär väl inte vandra i fjällen.

Däremot så är risken för att smitta överförs väldigt stor vid resor med allmänna kommunikationer och vid vistelse i fjällstugor/stationer (om de som är ansvariga för dessa inte klarar sin uppgift). Då drabbas både lokalbefolkning och tillresta av smitta.

Rätt hanterat så behöver vi nog inte oroa oss särskilt mycket mer än om vi stannar på hemmaplan.
 
Jag som bor i Norrbotten kan säga så här att vårat landsting i Norrbotten egentligen gärna vill ha patienter från andra län, dem tjänar pengar på det eftersom erat eget landsting får betala för vården och detta ger landstinget i Norrbotten inkomster. Handlar om väldigt mycket pengar.

Eftersom vi har ganska många covid iva platser så gick ju till och med cheferna ut och sa att dem kan ta in patienter från andra län.

Så ha inte så dåligt samvete att du kan eventuellt "belasta" sjukvården i Norrbotten. Erat eget landsting får betala och det jämnar ut resurserna ändå.

Sen är erat besök jättebra för näringslivet/turismen i Norrbotten/Norrland som verkligen behöver det. Företag har det tungt nu när utländska turister inte kommer komma.

Jag tycker du tar på dig rätt stora skor då du bjuder in sjuka för att få vård. Om det finns överkapacitet, även då man vill hålla beredskap för lokala utbrott litar jag på resp regions smittskyddsläkre erbjuder sin hjälp till andra regioner som inte mäktar med. Men att så här i nätforum skirva så här tycker jag är ganska raljant.

/Patrik, inga resor i sommar för egen del
 
Någon som har koll på hur försäkringsbolagen kommer resonera. Ta tex om du kör rattfull och kraschar din bil. Då får du inget för du har inte varit aktsam om bilen.

Kan de komma att resonera på liknande sätt för den som tex får sin bil stulen/skadad eller som bryter benet på fjället? Kan de säga att "sorry, du har inte följt reserekommendationerna, du får ingen ersättning"?

Kan nog vara värt att fundera på.

Christian

"UD avråder" brukar innebära att försäkringar inte gäller. Nu är det "FHM avråder" och det är vi inte vana vid. Jag tycker att de borde hanteras lika - om en myndighet avråder så finns en anledning och det är med mina och andras premier som utetalningarna skulle ske.

På sidan https://www.krisinformation.se/dett...oronaviruset/inrikesresor-och-kollektivtrafik

Så här skriver FHM idag:


"Är resan nödvändig?
Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla att tänka igenom om en planerad resa inom Sverige verkligen är nödvändig att genomföra. Om du är sjuk ska du inte resa alls.
Tänk på att du ska kunna ta hand om dig själv om du blir sjuk under resan. Om du behöver hjälp lokalt kan det finnas begränsat med resurser. Se till att du kan ta dig hem själv på ett säkert sätt utan att riskera att smitta andra."

Om detta kvarstår är det solkart för mig i alla fall, ingen fjällsemester. Jag måste inte resa till fjällen för att arbeta eller något annat livsnödvändigt. Skulle jag bryta benet eller få corona (eller bådadera) längs leden kan jag inte ta mej hem själv.

Som jag sagt i en annan tråd är vården i Sverige en ändlig resurs och gör tanke-experimentet : det finns en respiratorplats kvar och in kommer två covid-sjuka och du är läkaren som måste prioritera: Vem väljer du bort? Spetsa till det ytterligare, de två är båda i samma sällskap - ditt eget resesällskap? Ett val jag hoppas vi kan undvika genom att följa FHMs reserekommendationer.

För egen del blir det kortare turer i skogen och på vattnen hemmavid, inte vad jag hade hoppats på men när det är som det är, så drar jag mitt strå till stacken, genom att inte resa långt.

Jag förstår att det blir tufft för turistindustrin denna sommare när färre reser men är det värt sjukdom och lidande eller något ännu värre pris?

/Patrik
 
"UD avråder" brukar innebära att försäkringar inte gäller. Nu är det "FHM avråder" och det är vi inte vana vid. Jag tycker att de borde hanteras lika - om en myndighet avråder så finns en anledning och det är med mina och andras premier som utetalningarna skulle ske.

Utan att ta ställning till för eller emot så frågade jag Folksam hur de ställde sig, och deras svar att alla försäkringar gäller som vanligt vid en längre inrikes resa. Jag är väl löjligt intresserad av korrekta fakta, så jag frågade.

därmed inte sagt att jag förespråkar fjällvandringar.

christian
 
Lite OT igen men angående sjukvårdsresurserna höll jag på sätta i halsen när någon expert uttalade sig i radion (P1) och berättade att det finns gott om platser i norra Sverige, att de t.o.m. bjudit ut platser till Finland. Det är väl inte så svårt när Finland inte har behov av era platser! Finland har egna resurser. Däremot kan det som fler påpekat uppstå väldigt olustiga situationer då läkare tvingas prioritera. Bra exempel med två från samma gäng där den ena kan få vård men inte den andre. Det är precis så det kan bli. Finns det två respiratorer så kan man inte klämma in tre personer där. För att inte tala om helikopter- och annan nödtransport över långa avstånd. Personligen har jag svårt att förstå folk som nödvändigtvis måste gå emot myndigheternas rekommendationer (säger inte att det gäller TS) i ett krisläge som detta trots allt är. Naturen är fantastisk i hela landet, det gäller bara att titta sig omkring ordentligt.
 
Lite OT igen men angående sjukvårdsresurserna höll jag på sätta i halsen när någon expert uttalade sig i radion (P1) och berättade att det finns gott om platser i norra Sverige, att de t.o.m. bjudit ut platser till Finland. Det är väl inte så svårt när Finland inte har behov av era platser! Finland har egna resurser. Däremot kan det som fler påpekat uppstå väldigt olustiga situationer då läkare tvingas prioritera. Bra exempel med två från samma gäng där den ena kan få vård men inte den andre. Det är precis så det kan bli. Finns det två respiratorer så kan man inte klämma in tre personer där. För att inte tala om helikopter- och annan nödtransport över långa avstånd. Personligen har jag svårt att förstå folk som nödvändigtvis måste gå emot myndigheternas rekommendationer (säger inte att det gäller TS) i ett krisläge som detta trots allt är. Naturen är fantastisk i hela landet, det gäller bara att titta sig omkring ordentligt.

Att erbjuda Finland intensivvårdsplatser var en panikåtgärd regionen var tvungen att ta till då grannlandet hotade stoppa arbetspendling över gränsen helt. Då en stor del av personalen, läkare, sjuksköterskor osv, som tjänstgör i östra Norrbotten faktiskt bor i Finland skulle sjukvårdsverksamheten i dessa områden lamslagits totalt. Att av detta dra slutsatsen att Region Norrbotten har resurser i överflöd är inte riktigt med sanningen överensstämmande. Det vet nog var och en som försökt få vård i regionen.
 
Att erbjuda Finland intensivvårdsplatser var en panikåtgärd regionen var tvungen att ta till då grannlandet hotade stoppa arbetspendling över gränsen helt. Då en stor del av personalen, läkare, sjuksköterskor osv, som tjänstgör i östra Norrbotten faktiskt bor i Finland skulle sjukvårdsverksamheten i dessa områden lamslagits totalt. Att av detta dra slutsatsen att Region Norrbotten har resurser i överflöd är inte riktigt med sanningen överensstämmande. Det vet nog var och en som försökt få vård i regionen.

Precis min tanke. Det var ett säkert sätt att låtsas ha situationen under kontroll. Vi hade samma fast tvärtom här. En stor del av "våra" läkare stängdes ute då de pendlar från Sverige. Att de skulle sitta i karantän 14 dagar varje gång de kommer hit går ju inte. Vi erbjöds läkare från Finland men de känner ju inte till hur vi har det och språket kan bli lidande. OT igen, nu ska jag hålla tyst. Diskussionen är intressant ur många aspekter.
 
Sorry, bara en tanke till Småtärnan: har ni funderat på att vandra i Finland? Det finns ju fjäll där också om än inte lika storslagna och det kanske skulle funka bättre om ni andra kan åka dit?
 
Lite OT igen men angående sjukvårdsresurserna höll jag på sätta i halsen när någon expert uttalade sig i radion (P1) och berättade att det finns gott om platser i norra Sverige, att de t.o.m. bjudit ut platser till Finland. Det är väl inte så svårt när Finland inte har behov av era platser! Finland har egna resurser. Däremot kan det som fler påpekat uppstå väldigt olustiga situationer då läkare tvingas prioritera. Bra exempel med två från samma gäng där den ena kan få vård men inte den andre. Det är precis så det kan bli. Finns det två respiratorer så kan man inte klämma in tre personer där. För att inte tala om helikopter- och annan nödtransport över långa avstånd. Personligen har jag svårt att förstå folk som nödvändigtvis måste gå emot myndigheternas rekommendationer (säger inte att det gäller TS) i ett krisläge som detta trots allt är. Naturen är fantastisk i hela landet, det gäller bara att titta sig omkring ordentligt.

Om vi antar att resurserna för vård är någorlunda jämt fördelat över landet så kan ditt exempel med prioritering uppstå precis vart som helst i landet. Det beror nog inte i första hand på att du befinner dig i fel region.

Bortsett från detta så anser jag att för att samhället skall fungera optimalt så skall vi följa FHM:s rekommendationer - även om jag inte delar deras uppfattning när det gäller resor!
 
Om vi antar att resurserna för vård är någorlunda jämt fördelat över landet så kan ditt exempel med prioritering uppstå precis vart som helst i landet. Det beror nog inte i första hand på att du befinner dig i fel region.

Bortsett från detta så anser jag att för att samhället skall fungera optimalt så skall vi följa FHM:s rekommendationer - även om jag inte delar deras uppfattning när det gäller resor!

Jag tror inte vårdresurser är jämt föredelade över landet, jag tror istället mer vård finns där det bor mer människor. Förskjuter vi denna balans med rersor kan det uppstå brister och överskott.
Att flytta svårt sjuka patienter är inte att rekommendera, visades bra på akutellt igår 19/5, då det ändå "bara" flyttades på land inom Stockholm med en stor ambulans.
Sen är ju sjukdomsutbrotten inte så förutsägbara, så visst kan brist uppstå var som helst, men transporter till och från fjällvärlden är ju särskilt komplicerade.

/Patrik
 
Om vi antar att resurserna för vård är någorlunda jämt fördelat över landet så kan ditt exempel med prioritering uppstå precis vart som helst i landet. Det beror nog inte i första hand på att du befinner dig i fel region.

Bortsett från detta så anser jag att för att samhället skall fungera optimalt så skall vi följa FHM:s rekommendationer - även om jag inte delar deras uppfattning när det gäller resor!

Nej, sjukvårdsresurserna är definitivt inte ett dugg jämt fördelat över landet. Resurserna i Norrland är rätt så begränsade jämfört med mellersta och södra delar av landet.
Jag vet att t ex ortopederna i Norrlandstingen har dragit ner enormt mycket på sin operativa verksamhet, inklusive den akuta, pga Corona. Narkosresurserna behövs i nuläget för covid-intensivvården. Såklart är då några extra fotleds- eller handledsfrakturer efter små olyckor på fjället inte särskilt välkomna.
Sedan blöder ju å andra sidan hela turistverksamheten utan turister. Men det är ju en annan fråga. Tyvärr har sjukvården och turistnäringen olika intressen i detta läge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Ännu en tips tråd... Fjällvandring 5
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
policy308 En utrustningsliste tråd! Fjällvandring 11
MangeK Joutenheimen (ännu en tråd) Fjällvandring 8
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.