Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme

Jag håller med i att Fiskflyg är ett mycket serviceinriktat företag och jag har bra erfarenhet av dem sedan tidigare.
Jag tror problemet ligger i att reglerna för att bedriva kommersiell passagerartrafik till sjöss ställer höga krav på både skeppare, besättning och fartyget som sådant kopplat till en kort säsong och fåtal avgångar. Nu styrs ju behovet inte bara av oss vandrare som vill ta oss över Akkajaure, men även av boende i ex Vaisaluokta så jag hoppas på att man hittar en lösning för att återuppta båttrafiken framöver.
 
Hur många passagerare kan en helikopter ta då? KÄnns som Storlule tar betydlig fler.

Kul att åka helikopter kanske, men personligen störs jag av dem, när man är där uppe. Hellre båt.
 
De har två storlekar på helikopter, för 4 resp. 6 passagerare om jag minns rätt.

Enligt STF tar fartygen MS Langas (vid Saltoluokta) och MS Storlule (vid Ritsem) ca 70 passagerare.

Är väl sällan att det behövs 70 platser dock. Åtminstone de få gånger jag har åkt där så hade det räckt med max två helikoptrar.

Hade inte varit så svårt att få ihop ekonomin med en mindre båt kanske. Å andra sidan är det ju betydligt snabbare att köra en extratur med helikopter än båt.
 
Vi har i en tidigare tråd fått veta vilka höga krav som myndigheterna ställer på båten och dess besättning, som dessutom måste vara bosatt i Ritsem under säsongen. Mot den bakgrunden tycker jag vi får vara tacksamma att trafiken kunnat fortgå så länge! Höga säkerhetskrav vill vi nog alla ha, men nu får vi betala priset i form av nedläggning. Jag tror inte vi kan hoppas på en återgång till båttrafiken, tyvärr. Men även jag är tacksam för Fiskflygs service. Och priset tycker jag är helt ok.
 
Vi har i en tidigare tråd fått veta vilka höga krav som myndigheterna ställer på båten och dess besättning, som dessutom måste vara bosatt i Ritsem under säsongen. Mot den bakgrunden tycker jag vi får vara tacksamma att trafiken kunnat fortgå så länge! Höga säkerhetskrav vill vi nog alla ha, men nu får vi betala priset i form av nedläggning. Jag tror inte vi kan hoppas på en återgång till båttrafiken, tyvärr.

Jag vill inte vara så pessimistisk. I exempelvis Blekinge har man haft skärgårdstrafik med båtar sedan urminnes(?) tider och det är Region Blekinge som driver den. Omöjlig att lägga ner, då blir det folkuppror. Vore konstigt om inte samma sak skulle kunna göras i Norrbotten. Många borde vara intresserade av det, inte minst staten och alla politiker som vill verka för minskad klimatpåverkan. Dessutom tror vi väl att norra Sverige har en turistnäring på uppåtgående, åtminstone när vi inte har pandemier. Visst räddar Fiskflyg för vandrarna detta år men så kan vi inte låta det fortsätta i framtiden.
 
Vi har i en tidigare tråd fått veta vilka höga krav som myndigheterna ställer på båten och dess besättning, som dessutom måste vara bosatt i Ritsem under säsongen.
Länk https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89606
Där skrev jag om kraven på sida 3: https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=825779&postcount=31
Jag är ganska säkert att Bengt Nordqvist fortsätter med sin M/F Sitasjaure (12 passagere), om han inte kör enligt en tidtabell finns kontaktuppgifter här: http://padjelanta.com/kommunikationer/

För min del blir det väl ingen sommarvandring i Padjelanta denna år (tänkte hälsa en bekannt som skall vara stugvärd i Kutjaure) pga Corona - måste väl nöja mej med Schweiz :( ;)

Henning
 
Lösningen!

Information angående Ahkka Båttaxi 2020.
I år startar Ahkka båttaxi. Vi trafikerar farled Ritsem-Änonjalme varje dag under juli och augusti, till Vaisaluokta vid behov. Vi har behörighet ”Fartygsbefäl klass VIII” som krävs för att köra kommersiell båttrafik.
Vår tidtabell är anpassad till länstrafikens busstidtabell och du kan också beställa båtskjuts andra tider efter överenskommelse. Om det blåser för hårt för båttrafik hänvisar vi till helikoptertransport med Fiskflyg. Vi kommer att meddela vindförhållanden och båtkapacitet till busschauffören innan ankomst till Ritsem.
Pris: 300 kr/person, alla åldrar. Båtskjuts utanför tidtabell 1500 kr. Kan betalas via swish eller kontant, ej faktura.
Last: Max bagage per person ca 35 kg.
Tidtabell:
Från Ritsem till Änonjalme kl. 11.30 och 16.30
Från Änonjalme till Ritsem kl. 13.00 och 18.30
Telefon: 076-843 81 37
Välkommen!/ Anna Parfa och Andreas Parfa​
 
Inte så dyrt

Jag tycker inte att det är så dyrt som jag förväntade mig. Funderar på att besöka Sarek i sommar. Har alltid trott att sånt kostade mer. I veckan när jag läste lite om fiskflyg så tror jag att jag föredrar fiskflyg Kvikkjokk - Aktse och kanske jag reser tillbaka med fiskflyg också.
Synd att inte den där nya båttaxin inte åker mellan Ritsem och Akka. Nu har jag att fundera.
 
50 spänn billigare än helikopter? En riktigt dålig deal att ta båten m.a.o. 150-200 hade varit ok, men 300 är för dyrt i jämförelse. Blir nog ingen paddjelanta i år, inte till eller från Ritsem i alla fall.

Båten ska först inhandlas för det har de inte gjort ännu
 
Senast ändrad:
50 spänn billigare än helikopter? En riktigt dålig deal att ta båten m.a.o. 150-200 hade varit ok, men 300 är för dyrt i jämförelse.

Fiskflyg har tagit fram ett lågt grundpris för sin flygtransport. Men om man har en packningsvikt över 20 kg så blir det extra per kg. Sedan är priset inte allt, en någorlunda fylld båt är mycket mer miljövänlig än flyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
terhop Transport Ritsem-Sitasjaure? Fjällvandring 39
axa Transport mellan Ritsem & Saltaluokta? Fjällvandring 3
Bobart Padjelantaleden - transport Fjällvandring 4
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
kim.fras Nordkalottleden - transport Fjällvandring 6
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
haiwa Transport Nikkalukta - Kiruna efter 22 sept Fjällvandring 2
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
rottemark Transport till Aktse Fjällvandring 8
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
NaturBoel Tälta på Fulufjället och transport Fjällvandring 6
cloud76 Transport från Tännäs till Käringsjön/Käringsjövallen (saknar egen bil) Fjällvandring 5
zimtec Transport Kiruna-Nikkaluokta lör 13/6? Fjällvandring 0
Insektsnyckel Transport Kiruna flp - Abisko Fjällvandring 4
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
piaea Transport Abisko-Vassajaure Fjällvandring 16
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
timberwolf Transport Kiruna - Nikkaluokta Fjällvandring 7
majjen Transport Jäkkvik - norska gränsen? Fjällvandring 4
stormtrivs Aktse - Saltoloukta, Transport till och från Fjällvandring 1
robwal transport till kebnats eller annan utgångspunkt i sarek efter den 24 sept Fjällvandring 8
Hillbeach Transport från Gällivare den 24:e Fjällvandring 2
Ann-Sofie Persson Transport - Tips å Hjälp?! Fjällvandring 7
tercr560 Transport från Ljungdalen Fjällvandring 1
matte_upp Transport från Funäs till Kläppen (Helags)? Fjällvandring 3
AnnaM Fjällvandring Sarek, när? transport dit? Fjällvandring 13
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
Segment Transport från Glitterheim till Gjendesheim Fjällvandring 2
Sofia L Transport till Storulvån Fjällvandring 4
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Peter C Transport på Sitasjaure Fjällvandring 4
matsulle Transport till Jotunheimen Fjällvandring 1
Boat transport in Sarek Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.