Sarek i andra halvan av juni

Har inte gått nedre Rapadalen, så jag lämnar det till någon annan att kommentera. Gouphervagge och Routesvagge är båda vackra sträckor, Gouphervagge lite mindre trafikerad vilket är en fördel. Räkna med att sträckan Treparksmötet-Skarja tar en halv dag längre via Gouphervagge.

Ok, och vägen till/från Routesvagge och ur Sarek till civilisationen går genom Änonjalme och Ritsem då förmodar jag, vilket kräver en båttur som enligt:

https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-ritsem/battider/
inte börjar förrän 28 juni - så den vägen är inte möjlig i mitten juni verkar det som. Lite jobbigt att gå hela vägen Sourva - Änonjalme för att upptäcka att man inte tar sig över sjön och får gå tillbaks =D

Eller finns några andra alternativ? Typ båtar man själv kan ro?
 
Ok, och vägen till/från Routesvagge och ur Sarek till civilisationen går genom Änonjalme och Ritsem då förmodar jag, vilket kräver en båttur som enligt:

https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-ritsem/battider/
inte börjar förrän 28 juni - så den vägen är inte möjlig i mitten juni verkar det som. Lite jobbigt att gå hela vägen Sourva - Änonjalme för att upptäcka att man inte tar sig över sjön och får gå tillbaks =D

Eller finns några andra alternativ? Typ båtar man själv kan ro?

Nej, Akkajaure är inte en sjö att ro över;) Dessutom är det vad jag vet fortfarande osäkert på hur båten mellan Änonjalme och Ritsem kommer att gå till sommaren då STF avsagt sig ansvaret att köra den.

Då återstår Saltoluokta eller Kvikkjokk till fots eller Staloluokta och helikopter med Fiskflyg till Ritsem eller Kvikkjokk som möjliga slutpunkter. Fiskflyg kör även Kvikkjokk-Tarraluoppal.

Vill göra dig uppmärksam på att bron vid Skarja inte lyfts på förrän sent i Juni (normalt), så utan den är det inte möjligt att vandra Sourva via Biellevallda mot Routesvagge/Guophervagge eller Alggavagge:
https://laponia.nu/upplev/broar/skarja/

I bifogad länk finns även bilder och kommentarer hur det såg ut i Sarek den sena sommaren 2017 i slutet av Juni. Jag hade själv inte valt att vandra Sarek så tidigt som mitten av Juni
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85646&page=6
 
Senast ändrad:
Jag tror att i juni i Sarek det är höga vattenstånden i jokkar på lägre höjd, tex Rapadalen. Tror det är bäst att stanna på de högre dalarna. Snön brukar bära bra på fjällsidorna, sämre på plana ytorna. Bron i Skarja troligen är inte pålyft ännu och man kan inte vada där. Möjliga turer tror jag kunde vara Kvikkjokk-rund Pårte-Kvikkjokk, vadet på Pårek kunde vara möjligt redan. Eller Suorvadammen-Bierikjaure-nordöstra sidan av Sarekmassivet-Gassalako-Suorva, om man kan vada Vardasjohka.
Skulle inte lita på några båtar i juni.
Om båten över Akkajaure vet man ingenting ännu. Och så tror ja att det är svårt att få båten över till Sjöfallsstugan och tror Spadnejåhkå är då ovadbar.
 
Senast ändrad:
Det var sen sommar och mycket snö kvar 2015. Jag och några vänner gick i slutet på juni, Suorva - Aktse. Skrev om det på min blogg och här:

https://www.utsidan.se/cldoc/vinter-pa-sommarfjallet.htm

Att vi lyckades den gången var inte givet, med så mycket snö som det var då kan man få vända för att det blir för jobbigt med långa omvägar, lös snö och mycket vatten. Andra år är det ganska enkelt även i slutet på juni. När det gäller bron vid Skárjá har Laponiatjuottjudus ambitionen att få dit den tidigt (omkring midsommar tror jag) men det lyckas nog ganska sällan. För mycket snö/is vid fästena, dimma eller hård vind är vanliga anledningar till att det blir försenat.
 
Man kanske kan muta nån same vid ännojalme för skjuts över. Finns ju pengar att tjäna för de som kör några vändor. Svarta dessutom ;)... Det är väl nån mil över och tar sin lilla tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pallando Sarek (andra halvan av september) Fjällvandring 33
Parka Niak - Sarek andra halvan av aug? Fjällvandring 6
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...